Puoluekokous 2015 - ehdokkaat puolueen varapuheenjohtajiksi

Vihreiden puoluekokous 2015

Vihreillä on sääntöjen mukaan kolme varapuheenjohtajaa. Vihreiden varapuheenjohtajaksi hakee kuusi ehdokasta. Heidän esittelynsä voit lukea tältä sivulta:

Hakijat:

• Touko Aalto (Jyväskylän vihreät, Keski-Suomen Vihreät)
  • Harri Auvinen (Savo-Karjalan Vihreät)
  • Hanna Halmeenpää (Vihreät naiset)
  • Inka Hopsu (Uudenmaan vihreät, Vihreät naiset)
  • Saara Hyrkkö (Aalto vihreät, Vihreät naiset, Viite, Uudenmaan vihreät)
  • Kati Liikonen (Vihreät yrittäjät, Lahden Vihreät, Padasjoen Vihreät ja Hämeen Vihreä piiri)
  • Hanna-Kaisa Lähde (Imatran seudun vihreät, Vihreä miesliike ry)
  • Maria Ohisalo (Itä-Helsingin Vihreät, Vihreät naiset, Vihreät nuoret ja opiskelijat, Viite, Armon Vihreät, Vihreät Naiset)
  • Anne Roponen (Savo-Karjalan Vihreät)
  • Antti Tomminen (Pirkanmaan Vihreät)

Touko Aalto

Kansanedustaja
Vihreiden varapuheenjohtaja
Keski-Suomen maakuntahallituksen jäsen
Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen
Hakiessani kaksi vuotta sitten puolueen varapuheenjohtajaksi kampanjoin työllisyyden, talouden ja terveyden teemoilla. Olen halunnut nostaa vihreiden profiilia näissä politiikan suurissa asiakokonaisuuksissa ja tuoda ihmisille kirkkaammin esille, mitä vihreys tarkoittaa arjen suurissa asioissa. Olen pyrkinyt toteuttamaan varapuheenjohtajan tehtävää kiertämällä laajasti ympäri Suomea ja kirjoittamalla aktiivisesti eri lehtiin ja blogeihin. Kaiken kruunasi eduskuntavaalit, joissa onnistuimme saavuttamaan historiallisen ensimmäisen vihreän kansanedustajan paikan Keski-Suomesta.

Mitä tahdon seuraavaksi? Tavoitteeni voi jakaa kolmeen j-kirjaimeen: jatkuvuuteen, jalkatyöhön ja joukkuepeliin.

On hyvä, että vihreiden puoluejohdossa on myös varapuheenjohtajiston osalta sekä jatkuvuutta että uusia kasvoja. Minulle olisi kunnia-asia jatkaa toiselle kaudelle varapuheenjohtajana sekä toimia samanaikaisesti kansanedustajana. Olen pystynyt jo kahden vuoden aikana ylittämään usein sekä maakunnallisen että valtakunnallisen uutiskynnyksen ja näkymään aktiivisena keskustelijana. Uskon, että nyt kansanedustajan voisin viedä viimeisen kahden vuoden näkyvyyden vielä uudelle tasolle.

Haluan jatkaa leipälajiani eli aktiivista jalkatyötä sekä olla läsnä ja yhteydessä piireihin ja vihreisiin yhdistyksiin ympäri Suomea. Kansanedustajana minulla on tähän aikaisempaa paremmat resurssit. Suomi tarvitsee vihreitä, ja vihreiden tulee olla koko Suomen ja kaikkien suomalaisten puolue. Puolueen puheenjohtajan Ville Niinistön sanoin en lepää, ennen kuin kaikki Suomen essot on kierretty ja mahdollisimman paljon erilaisia ihmisiä erilaisissa paikoissa on kohdattu kasvotusten keskustellen.

Politiikassa mitään ei saavuteta ilman yksin. Ilman teitä en olisi mitään. Vain yhteispelillä Vihreät voi kasvaa suureksi puolueeksi, ja haluan kaikin tavoin auttaa joukkoamme saavuttamaan sen. Yhteispeli syntyy kannustuksesta, erilaisten ihmisten erilaisten vahvuuksien hyödyntämisestä ja yhdessä tekemisestä. Jokaisessa joukkueessa tarvitaan erilaisia pelaajia. Minun roolini on jakaa mukaansatempaavaa energiaa ja luoda hyvää ”koppihenkeä” vihreälle kentälle sekä puolustaa rauhallisesti ja rakentavasti, mutta jämäkästi vihreää arvomaailmaa.

Nyt toivon, että olen luottamuksenne arvoinen ja että valitsette minut varapuheenjohtajaksenne myös seuraavalle kaksivuotiskaudelle.

Hanna Halmeepää

Hanna HalmeenpääOlen 39-vuotias uusi vihreä kansanedustaja Kalajoelta, Oulun vaalipiiristä. Ammatiltani olen biologian ja maantiedon lehtori (FM). Ennen opettajan uraani olen työskennellyt myös tutkijana ja viranomaistehtävissä ympäristöhallinnossa. Minulla ja miehelläni Rikulla on kolme lasta ja kotimme on maaseudulla. Taustaltani olen aktiivinen energiapoliittinen toimija ja kansalaisjärjestö Pro Hanhikivi ry:n varapuheenjohtaja. Politiikkaan lähdin mukaan 2008, jolloin tulin valituksi Kalajoen valtuustoon ja tekniseen lautakuntaan, joissa vaikutan ainoana vihreänä valtuutettuna nyt toista kautta. Yhteistyön tekeminen eri taustoista ja poliittisista ryhmistä tulevien ihmisten kanssa on minulle tuttua.

Poliittiset kiinnostuksen kohteeni liittyvät luonnonsuojelu-, energia- ja ilmastoteemoihin ja mm. lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin, työelämän tasa-arvoon, työhyvinvointiin sekä koulutukseen. Ympäristönsuojelun ja luontoarvojen vaalimisen tulee mielestäni olla keskeisellä sijalla yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja toiminnassa: talouselämässä, yrityksissä, teollisuudessa, maataloudessa ja kotitalouksien arjessa. Merkittävimpiä asioita ympäristön tilan kannalta ovat tulevaisuuden energiaratkaisut. Jotta Suomi pysyy raiteillaan, myös ihmisten on voitava hyvin, kotona ja työssä. Tukiverkostoa tarvitaan varmistamaan lähtökohdat lasten ja nuorten elämässä etenemiselle sekä aikuisten voimavarojen riittävyydelle. Työelämää tulee uudistaa, jotta ihmiset jaksavat työssään eläkeikään asti.

Haluaisin olla varapuheenjohtaja, joka edustaa pohjoista näkemystä ja samalla vihreän vaikuttamisen ulottuvuuksia suurten kasvukeskusten ulkopuolella. Vihreät on vaalivoiton myötä kasvattanut merkittävästi alueellista edustavuuttaan eduskunnassa. Uskon, että puolueen imagolle ja kasvuedellytyksille olisi hyväksi laajentaa myös puheenjohtajistoa suuntaan, joka toisi lisää uskottavuutta olla vahva poliittinen vaikuttaja kaikissa maakunnissa. Katson edellytykseni hyviksi kehittyä poliittisena vaikuttajana ja toimia myös puolueen varapuheenjohtajana vihreän politiikan ytimessä.

Toivon, että olen luottamuksenne arvoinen tähän vaativaan tehtävään.

Inka HopsuOlen 38-vuotias espoolainen opettaja, äiti ja yhteyspäällikkö Kirkon Ulkomaanavussa, Opettajat ilman rajoja verkostossa. Sukuni ovat kotoisin Lapista ja Savosta, Turussa asuin neljä vuotta. Kasvatus- ja valtiotieteen opintoni tein Helsingissä, Tartossa ja Lontoossa. Lisäksi olen opiskellut johtamista Aalto Yliopistossa ja asunut mm. Brysselissä ja Sri lankassa.

Toimin valtuustoryhmämme puheenjohtajana, Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan vpj:na ja toista kautta puoluehallituksessa. Viime vuoden johdin myös Espoon neuvottelutoimikuntaa, joka neuvotteli mm. kaupungin talousarvion ja talouden tasapainotusohjelman. Neuvottelutaidoista ja sinnikkyydestä olen saanut kiitosta niin omilta kuin muilta ryhmiltä. Politiikkaa on kiva tehdä silloin, kun se on joukkuepeliä!

Sain eduskuntavaaleissa Uudenmaan vihreistä neljänneksi parhaan äänimäärän. Olen kiitollinen saamastani luottamuksesta ja varakansanedustajanpaikasta. Tämä antaa vahvan tuen jatkaa vihreää työtä, vaikka neljäs vihreä paikka Uudellamaalla jäikin ottamatta takaisin.

Olen toiminut Vihreissä 2000-luvun alkupuolelta, ollut mm. perustamassa Vihreiden Nuorten ja Opiskelijoiden liittoa. Puoluehallituksessa olen panostanut erityisesti vapaaehtoistyön kehittämiseen. Järjestötyön vahvistaminen on tarpeen yhä. Uusien jäsenten hankinta ja vanhoista kiinni pitäminen, on nyt vaalivoiton jälkeen yksi tärkein tehtävämme.

Olen Kepan varapuheenjohtaja ja edustan kehitysyhteistyöjärjestöjä Kestävän kehityksen toimikunnassa. Suomen Partiolaisten hallituksessa ja maailmanjärjestön kansainvälisissä tehtävissä olen saanut hyvän kokemuksen niin yhteistyöstä eri maiden nuoriso- ja koulutuspoliittisten toimijoiden ja ministeriöiden kanssa, YK-vaikuttamisesta, kehityspolitiikasta kuin uskontojen välisestä vuoropuhelusta. Kansainvälisen solidaarisuuden tulee olla yhä tärkeä osa myös vihreää politiikkaa.

Vihreät on vahva tulevaisuuspuolue. Haasteemme on saada eri-ikäiset ihmiset koko maassa innostumaan laaja-alaisesta vihreydestä. Puolueen sisällä meidän kannattaisi keskittyä siihen, mikä meitä yhdistää ja toimintatapoihin, jotka sitouttavat. Näin voisimme kasvaa ja valaa intoa jäsentemme paikallispoliittiseen pakertamiseen. Varapuheenjohtajana haluaisin antaa panokseni tähän.

Näen Vihreät yleispuolueena, jonka linjaa määrittävät tasa-arvo, heikoimman huomiointi ja globaali sukupolvienvälinen oikeudenmukaisuus, luonto- ja ympäristöarvot sekä ilmastokriisin torjuminen.

Toivon, että saan luottamuksenne

Saara HyrkköTuleva diplomi-insinööri (bioinformaatioteknologia, työpsykologia)

• Kansanedustajan avustaja
  • Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen
  • Puoluehallituksen varajäsen
  • Vihreiden koulutuspoliittisen työryhmän pj

Haluan, että Vihreät on tulevaisuuspuolue, joka luo toivoa, ratkaisee ongelmia ja kutsuu mukaan.

Meillä on kaikki edellytykset kasvaa suureksi puolueeksi. Loistokampanja ja vaalivoitto antavat tähän virtaa. Nyt puolue tarvitsee osaavaa johtajuutta, yhteen hiileen puhaltavan vahvan kentän sekä näkyvyyttä arvoillemme ja ratkaisuillemme.

Puoluehallituksessa olen pari vuotta tutkinut puolueen kipukohtia ja mahdollisuuksia. Haluan olla mukana puskemassa aluillaan olevia uudistushankkeita eteenpäin: viestinnän uudistaminen, pitkäjänteisempi ote puolueen johtamiseen, kampanjakoneen virittäminen, järjestökentän vahvistaminen, matalan kynnyksen puoluetoiminta ja ehkä ennen kaikkea vihreän viestin selkeä, uskottava ja lähestyttävä esittäminen. Palan halusta päästä rakentamaan yhdessä entistä suurempaa vihreää liikettä.

Minulla on yli kymmenen vuoden monipuolinen kokemus erilaisista järjestöistä ja johtamisesta. Olen neuvotellut tiukoissa paikoissa, sovitellut ja toiminut sillanrakentajana, rakentanut organisaatioita, toteuttanut taidokasta kriisiviestintää ja innostanut ihmisiä yhteisten tavoitteiden taakse. Toisaalta taustani opiskelijapolitiikassa, toimintani Espoon ja puolueen luottamustoimissa sekä arkeni kansanedustajan avustajana tekevät minusta rautaisen politiikan osaajan.

Olen ahkera ja peloton. Teen kovasti töitä enkä arkaile kyseenalaistaa luutuneita käytäntöjä. Olen sanavalmis ja kuunteleva. Argumentoin kantani napakasti, ja opin mielelläni uutta. Olen sisukas ja yhteistyökykyinen. En tyydy menemään sieltä, missä aita on matalin. Ihmisistä innostun. Politiikassa sydäntäni lähellä ovat erityisesti koulutus, tasa-arvo, eriarvoisuuden torjunta, teknologia ja terveys.

Uskon, että maailmasta voidaan tehdä parempi paikka meille kaikille: nuorille ja vanhoille, eläimille ja ihmisille, enemmistöille ja vähemmistöille, heikoille ja vahvoille. Sen puolesta haluan tehdä töitä. Vihreät on puolueeni, koska ilmastonmuutoksen torjunta on aikamme tärkein poliittinen kysymys, yhteiskuntaa on uudistettava ja heikoimpien puolta pidettävä, ja koska haluan Suomen, jossa jokaisella on vapaus olla oma itsensä.

Tutustu ajatuksiini, arvoihin ja toimintaani: www.saarahyrkko.fi
Ota yhteyttä: saara.hyrkko@vihreat.fi

Kati Liikonen

Toiminnanjohtaja/4H

Yrityskonsultti

Olen 5 lapsen äiti Sodankylästä, nykyään asun Päijät-Hämeessä. Olen työskennellyt pitkään pk-sektorilla, mutta toiminut myös Lapin korkeakoulukonsernissa opetus-, kehittämis- ja johtamistehtävissä. Perheyrittäjyydestä minulta löytyy kokemusta melkein 15 vuoden verran.