Vihreiden puoluehallituksessa on puheenjohtajiston lisäksi kahdeksan varsinaista jäsentä ja kahdeksan varajäsentä. Puoluehallituksen jäseniksi hakevat alta löytyvät henkilöt.

• Alanko Sonja
  • Vesterinen Mikko
  • Viskari Tuomas
  • Warinowski Tino

Sonja Alanko (Helsingin Vihreät Naiset, Länsi-Helsingin Vihreät)

Monika Antikainen (Saaristomeren Vihreät)

Miksi hallitukseen?

• Tuodakseni varsinaissuomalaista paikallistuntemusta päätöksentekoon
  • Vara en finlandssvensk röst i beslutsfattandet
  • Tehdäkseni töitä sen puolesta, että moni muukin näkisi Vihreät parhaana vaihtoehtona nykyisessä puoluekentässä
  • Sydäntä lähellä: yhdenvertaisuus, koulutus, kulttuuri ja ympäristö

Puolueen luottamustoimet: Puoluevaltuuskunnan jäsen 2003-2004 (varajäsen 2001-2002, 2005-2006), Vihreät Naiset ry, hallituksen jäsen 2003-2004 (varajäsen 2002), Vihreän liiton Varsinais-Suomen piiri ry, pj. 2013- (hallituksen jäsen, 1998-2001, varajäsen 2005-2007), Raision ja Ruskon Vihreät ry, pj. 2008-2011, Liedon Seudun Vihreät ry, hallituksen jäsen 2005-2006, Turun Seudun Vihreät ry, hallituksen jäsen 1998-2002

• Eduskuntavaaliehdokas 2003, 2007, 2011
  • Kunnallisvaaliehdokas 1996 (Turku), 2000 (Turku), 2004 (Lieto), 2008 (Rusko), 2012 (Rusko)

Keskeisimmät kunnalliset luottamustoimet: Ruskon kunnanvaltuusto 2013- valtuutettu, valtuuston 4. vpj., valtuustoryhmän pj. Ruskon kunnanvaltuusto 2009-2012 valtuutettu, valtuuston 3. vpj., valtuustoryhmän pj. Liedon kunnanvaltuusto 2005-2006 valtuutettu, valtuustoryhmän pj., Liedon perusturvalautakunta 2005-2006 jäsen, Liedon tarkastuslautakunnan 2005 jäsen, Nautelankoski-säätiö 2006 hallituksen jäsen, Turun kaupunginvaltuusto 2001-2004 valtuutettu, valtuustoryhmän pj. Turun kaupunginvaltuusto 1997-2000 varavaltuutettu, valtuustoryhmän sihteeri 2000, Turun kaupungin opetuslautakunta 1997-2004 jäsen, Turun kaupungin opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 1997-2004 jäsen, Turun kaupungin kulttuurilautakunta 1997-2000 varajäsen, Varsinais-Suomen maakuntahallitus 2009-2012 varajäsen, Varsinais-Suomen maakuntavaltuusto 2001-2004 valtuutettu

Muut keskeiset luottamustoimet: Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö, valtuuskunta 2007- jäsen, Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö, Turku-Rauma johtokunta 2007- jäsen, Turun Ylioppilaskyläsäätiö, valtuuskunta 2007- jäsen

Henkilötiedot: Työ/Arbete: Socialpolitisk sekreterare med utrikesärenden, Åbo Akademis Studentkår. Turun kaupungin matkailuopas, Turun taidemuseon opas. Koulutus/Utbildning: Hum.kand, Åbo Akademi, Sivilisääty/Civilstånd: Naimisissa, kolme lasta (3-9 vuotta), neljä koiraa, Ikä/Ålder: 37, modersmål svenska

Antti Brunni (Espoon Vihreät)

Tavoitteeni: Moniäänisempi vihreä puolue, jossa jäsenillä on nykyistä enemmän rooleja heidän osaamisensa mukaisesti. Lisää keinoja, joilla vihreistä teemoista tehdään merkityksellisiä. Vihreät teemat päivänpolitiikkaan.

Tuon hallitukseen laaja-alaista näkemystä vihreiden kentästä, nuoriso-, kulttuuri- ja koulutuspolitiikasta sekä digitaalisen toimintaympäristön kehittämisestä.

Työskentelen IT-alalla verkkopalvelujen parissa, ratkaisupäällikkönä kaupallisissa tehtävissä ja konseptisuunnittelijana. Vihreissä olen toiminut vuodesta 2004 alkaen yhdistyksissä paikallis- ja piiritasolla Lapissa Rovaniemellä ja Uudellamaalla Espoossa. Kokemusta poliittisista tehtävistä minulla on 8 vuotta kunnallis- ja opiskelijapolitiikassa. Asiantuntemukseni ydintä ovat yhdistystoiminnan kehittäminen ja digitaalinen viestintä.

Luottamustehtävät: 2013-Espoon vihreiden hallituksen jäsen, 2012-Matinkylä-Olarin vihreiden hallituksen jäsen, Espoo, 2004-2010 Kaupunginvaltuutettu, Rovaniemi, 2009-2010 Puheenjohtaja, Nuorisolautakunta, Rovaniemi, 2004-2008 Valtuustoryhmän puheenjohtaja, Rovaniemi, 2006-2008 Hallituksen jäsen, Lapin vihreät, 2007 Puheenjohtaja, Lapin vihreät nuoret ja opiskelijat, 2005 Puheenjohtaja, Rovaniemen vihreät

Anne Bland (Satakunnan Vihreät)

Anne Bland on ehdolla myös puolueen varapuheenjohtajaksi. Annen esittelyn voit lukea täältä.

Brax-Mertanen Tuija (Savonlinnan Seudun Vihreät)

Olen savonlinnalainen, maalla asuva liike-elämästä tulonsa saava nainen. Olen työskennellyt suurimman osan työurastani aikuisten kouluttajana ja opettajana. Pääaineinani ovat olleet yrittäjyys, liiketoiminta, johtaminen, taloushallinto, myynti, markkinointi jne. Tällä hetkellä työskentelen päätyökseni pienehkössä mediatalossa (Savonmaa) myyntipäällikkönä ja sivutyökseni opetan edelleen eri yrityksissä. Tuen ajatusta elämänikäisestä oppimisesta ja opiskelenkin aina ajan salliessa uutta.

Asun entisen Kerimäen kunnan Raikuun Paasniemessä, Oriveden rannalla. Lähimpään taajamaan meiltä on matkaa 30 km (Kerimäki tai Savonranta). Arvostan ja elän "kasvattaen, kalastaen, keräillen, metsästäen sekä valmistaen itse ravintoni" -ajattelumallilla niin paljon kuin suinkin. Lähiruoka, yrittäjyys ja luomu ovat lähellä sydäntäni.

Perheeseeni kuuluu aviomies ja kaksi metsästyskoiraa. Lapseni ovat jo aikuisia. He asuvat Oulun seudulla nykyisin, syntymäseudullani, ja ovat perustaneet sinne perheensä myös. Minulla on siellä 4 lastenlasta. Arvostan erilaisia ihmisiä ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Uskallan myös sanoa mielipiteeni rakentavasti ja perustellen. Harrastan hyötyliikuntaa (+ muuta liikuntaa), luontokuvausta, uusien asioiden oppimista, perhettä, puutarhaa ja arkielämää.

Olen ajatellut ja toiminut kestävän kehityksen mukaisesti aina. Mutta aikaisemman urheilija-minäni aikana poliittinen vaikuttaminen oli mahdotonta ajankäytön takia. Sitten vuodesta 2008 olen ollut aktiivisesti mukana Vihreässä politiikassa. Edellisen vaalikauden aikana olen toiminut Kerimäen kunnanvaltuutettuna sekä kunnanhallituksessa, Kerimäen-Punkaharjun-Savonlinnan yhdistymishallituksessa sekä kunnanhallituksen edustajana sekä muutoinkin useissa muissa eri luottamustoimissa.

Toimin vielä hetkellä Kerimäen Vihreät ry:n puheenjohtajana, Savonlinnan Seudun Vihreät ry:n hallituksen jäsenenä, Kaakkois-Suomen Vihreät ry:n puheenjohtajana, Vihreä Lanka Oy:n hallituksen jäsenenä.

Lisäksi olen aktiivinen muussakin järjestötoiminnassa (mutta erovuoroisena), mm. Pistalan maa- ja kotitalousnaiset ry:n pj, Raikuu-Pistala Kyläyhdistys ry:n hallituksen jäsen ja Savonlinnan Vanhainkotiyhdistys ry / Hopearannan palvelutalon hallituksen jäsen.

Ajan kestävää kehitystä, mutta edistyksellistä ajattelutapaa. Arvostan perinteistä maaseudun osaamista ja taitoa selvitä myös niukkuudessa tai vähillä hankinnoilla. Tasa-arvoinen ajattelu ja yhdenvertainen suhtautuminen ihmisiin ja asioihin ovat tärkeitä. Reilu ja avoin toiminta  sekä oikeudenmukaisuus pienissä ja isoissa asioissa ovat mielestäni ratkaisevassa osassa nyky-yhteiskunnassamme. Haluan olla mukana tekemässä Suomeen Vihreää politiikkaa, maaseudun näkökulmastakin katsottuna.

Sanna Grönmark (Satakunnan Vihreät)

Martti Halme (Salon Seudun Vihreät, Varsinais-Suomen Vihreät)

Martti Halme on ehdolla myös valtuuskunnan varapuheenjohtajaksi. Lue Martin esittely tämän linkin takaa.

Sami Halme (Pohjois-Helsingin Vihreät, Etelä-Helsingin Vihreät)

Olen Pohjois- ja Etelä-Helsingin vihreiden yhteinen ehdokas puoluehallitukseen. Juuri se, että olen kahden näin erilaisen yhdistyksen ehdottama ehdokas, kuvaa minua ehkä parhaiten: Pystyn toimimaan erilaisten ihmisten ja asioiden kanssa luontevasti.

Olen viisikymppinen aviomies ja kolmen lapsen (5-23-vuotiaita) isä. Politiikan ulkopuolella vastaan työkseni seitsemän eri maan IT-toiminnoista. Lisäksi toimin työpaikassani ylempien toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä sekä nimekkeellä Vice Chairman yrityksen eurooppalaisessa yritysneuvostossa (EWC). Olen myös YTN:n teknologiateollisuuden taustaryhmän jäsen.

Vihreissä vaikutan Pohjois-Helsingin Vihreiden puheenjohtajana, Helsingin Vihreiden hallituksen jäsenenä sekä Helsingin Teknisen Palvelun lautakunnan jäsenenä. Viime kuntavaaleissa olin ehdokkaana, ja oman vaalikampanjani ohella toimin voimakkaasti koko puolueen kampanjan puolesta.

Olen tottunut työssäni ja luottamustoimissa tarttumaan myös vaikeisiin asioihin, joissa tarvitaan päätöksentekokykyä sekä kykyä sovitella erilaisia mielipiteitä. En omaa vaikuttavaa vihreää ansioluetteloa, jossa olisi kokemusta muun muassa puoluevaltuuskunnasta tai puoluehallituksesta. Tätä pidän toisaalta myös yhtenä vahvuutenani, sillä tulemalla vähän ”ulkopuolelta” voin tuoda organisaatioon uusia näkemyksiä ja erilaisia voimavaroja.

Miksi puoluehallitukseen?

Haluan olla mukana rakentamassa Vihreää Liikettä, jonka sanoma tavoittaa myös keskivertokansalaisen. Meidän pitää myöntää itsellemme rehellisesti, että tällä hetkellä tuon sanoman tavoittaa pääasiassa vain näiden sivujen lukijat. Myös yhdistystoimintaamme haluan mukaan enemmän pitkäjänteistä suunnittelua; tarvitsemme esimerkiksi nelivuotissuunnitelman siitä, kuinka yhdistys kerää varoja seuraaviin kuntavaaleihin. Ilman onnistumista vaaleissa emme saa lisää vaikutusvaltaa.

Inka Hopsu (Espoon Vihreät)

Inka Hopsu on ehdolla myös puolueen varapuheenjohtaksi. Luen Inka esittely tämän linkin takaa.

Saara Hyrkkö (ViNO)

Olen 25-vuotias tekn. yo, valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen ja Espoon vihreiden hallituksen jäsen. Työni Taideyliopiston ylioppilaskunnan projektipäällikkönä päättyi juuri, nyt opiskelen täysipäiväisesti bioinformaatioteknologiaa Aalto-yliopistossa. Aiemmin olen toiminut mm. ylioppilaskuntani AYY:n hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana. Olen tarttuvasti innostuva, helposti lähestyttävä, empaattinen ja tarvittaessa napakka. Yhdenvertaisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, luonnon monimuotoisuus ja avoimuus saavat minut syttymään.

Koulutuspoliittisen asiantuntemuksen lisäksi minulla on timanttinen järjestöllinen ja sosiaalinen pelisilmä. Olen johtanut ja rakentanut organisaatioita, rekrytoinut, hallinnoinut omaisuuksia, neuvotellut, sovitellut ja toiminut sillanrakentajana, toteuttanut taidokasta kriisiviestintää ja innostanut ihmisiä yhteisten tavoitteiden taakse.

Haluan kasvattaa vihreistä uskottavan yleispuolueen. Erityisesti meidän tulisi kirkastaa poliittista viestiämme, vilkastuttaa viestintäämme ja kutsua kaikenlaiset ihmiset entistä paremmin mukaan. Tähän kehitystyöhön ja puolueen sujuvan arjen luotsaamiseen annan oman panokseni ja tarmoni.

Tutustu: kotisivut, Twitter, Facebook

Saara Ilvessalo (ViNO)

Saara Ilvessalo on ehdolla myös puolueen varapuheenjohtajaksi. Lue Saaran esittely tämän linkin takaa.

Joensuu Marjut (Uudenmaan Vihreät)

• Työ: Johtaja, viestintä ja julkaisut
  • Koulutus: MMM (ympäristöekonomia)
  • Luottamustehtävät: 2012 kunnallisvaalivastaava, Vihdin vihreät, 2009-2011 puheenjohtaja, Espoon vihreät; varavaltuutettu, tilakeskuksen johtokunnan varapuheenjohtaja, 2011 hallituksen jäsen, Vihreä Lanka Oy, 2009-2010 hallituksen jäsen, Visili, 2008-2009 puheenjohtaja, perustajajäsen, Espoon vihreät naiset

Haluan olla mukana kehittämässä vihreistä entistäkin innostavampaa puoluetta, joka puhuttelee, toimii, kasvaa, voittaa vaaleja ja muuttaa maailmaa. Nyt on tärkeintä rakentaa innostusta vihreään toimintaan. Hyvä draivi vetää lisää ihmisiä puoleensa ja synnyttää hyvän kierteen.

Innostuksen lisäämiseksi meidän tulee kirkastaa ja tehostaa vihreiden viestiä. Meidän pitää puhutella isompia joukkoja, mutta seistä vahvasti tärkeiden periaatteiden takana. Nämä ovat mahdollisia samaan aikaan, mutta tämä vaatii rohkeutta uudistaa puolueen julkikuvaa ja panostaa uusien yleisöjen tavoittamiseen.

Työurani olen tehnyt viestinnän ja vaikuttamisen parissa. Osaamiseni viestinnästä ja johtamisesta ei taatusti mene hukkaan puoluehallituksessa. Minulle tärkeintä vihreässä politiikassa on ympäristönsuojelu ja ihmisoikeudet.

Sirpa Kauppinen (Viite)

Sirpa "Siru" Kauppinen on ehdolla myös puolueen varapuheenjohtajaksi. Lue Sirun esittely tämän linkin takaa.

Hanna Kemppainen (Vihreät Naiset, Helsingin Vihreät Naiset)

Olen 25-vuotias poliittisen historian maisteriopiskelija ja haen puoluehallitukseen ja valtuuskuntaan HENNAn ehdokkaana. Minua puhuttelevat ihmisoikeudet, tasa-arvo, kehityspolitiikka, kansainvälisyys ja sosiaalisen eriarvoisuuden vähentäminen. Mielestäni Vihreissä on tärkeää, että kaikkia kuunnellaan ja kunnioitetaan. Jäsenmäärän mukana kasvanut tietotaito ja osaaminen on käännettävä hyväksemme vaalivoittoon 2015 tähdäten. Meidän on oltava avoimia, tehdä jäsenhankintaa ja tukea uusia vihreitä voimakkaammin maakunnissa ja nukkuvissa lähiöissä. Puolueen talous tulee vakauttaa kestävälle tasolle ja lahjoitushankintaa vahvistaa. Ajaisin myös avoimempaa viestintää puolueessa ja jäsenjärjestöjen välistä yhteistoimintaa. Viime vuosina työskentely Vihreissä on ollut minulle yksi tärkeimmistä asioista, johon olen ilokseni saanut osallistua sekä duunarina että järjestöaktiivina. HeVin vaalipäällikkönä olen kantanut vastuuta puolueen kampanjasta, taloudesta ja vaaleista. Suomen UN Womenissa olen ollut kantamassa taloudellista vastuuta ja tehnyt strategisia päätöksiä koko toiminnan uudistamiseksi.

• HENNAn ja ViNan hallituksen jäsen 2013
  • Suomen UN Womenin hallituksessa 2010-2013
  • HeVin vaalipäällikkö kunnallisvaaleissa 2012
  • YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen UNiTE –kampanjan harjoittelija 2012
  • Vihreän liiton ja Vihreän Langan toimistosihteeri 2011
  • HYY:n kehitysyhteistyövaliokunnan tiedottaja 2010-2011

Ville Korhonen (Keski-Suomen Vihreät, Jyväskylän Vihreät)

Lotta Kortteinen (ViNO)

• nuorten uravalmentaja

Olen toiminut kuluneen kauden puoluehallituksen jäsenenä, ja haluaisin jatkaa vielä toisen kauden tätä ihanaa työtä. Olen ollut puolueessa erilaisissa luottamustoimissa vuodesta 2005. Ennen puoluehallitusta olen ehtinyt toimia yhden kauden puoluevaltuuskunnassa, kaksi kautta oman piirini varapuheenjohtajana ja kaksi kautta Vihreän sivistysliiton hallituksessa. Lisäksi olen toiminut erilaisissa kunnallispoliittisissa luottamustoimissa ja puolueen työryhmissä. ViNOssa olen toiminut hallituksessa ja opiskelijavaltuuskunnassa sekä paikallisjärjestön puheenjohtajana. Olen työskennellyt Vihreässä konsernissa ViNOn järjestö- ja koulutussihteerinä ja Outi Alanko-Kahiluodon eduskunta-avustajana. Tällä hetkellä työskentelen Helsingin kaupungilla nuorten uravalmentajana.

Tulevan puoluehallituskauden keskeisimmät asiat ovat mielestäni eurovaalien ja tulevien eduskuntavaalien valmistelu ja Vihreän Langan tulevaisuudesta päättäminen. Puolueen kehittämisestä on laadittu erilaisia suunnitelmia ja viimeiset neljä vuotta on puhuttu ja ideoitu lisää. Nyt on toiminnan aika, puolueesta pitää tehdä avoimempi ja jäseniään osallistavampi. Eduskuntavaaleissa 2015 ratkaistaan puolueen rahoitus taas seuraavalle neljälle vuodelle, mutta vaalivoitto ei ole itsestäänselvä edes uudistetuilla vaalipiireillä. Vihreänä järjestökonkarina pystyn tuomaan puoluehallitukseen osamista, jota tarvitaan sekä vaaleihin valmistautumisessa että organisaation arjessa. Olen myös kunnostautunut kampanjapäällikön roolissa luotsaten Outi Alanko-Kahiluodon toiselle kaudelle 2011.

Timo Lahti (Espoon Vihreä)

Tapani Lehtonen (Vaasan vaalipiirin Vihreät)

Olen 35-vuotias konetekniikan DI Vaasasta jossa toimin tuotekehitysinsinöörinä energiateknologia-alalla. Muutama vuosi sitten muutin Vaasaan Oulun suunnalta, jossa toimin mm. Haukiputaan ja Oulun vaalipiirin vihreiden hallituksissa. Nykyisin vihreä toimintani keskittyy Vaasanseudun ja Vaasan vaalipiirin vihreiden hallituspaikkoihin.

Olen ollut muutamissa kunnallisissa luottamustehtävissä. Tällä hetkellä toimin varajäsenenä Vaasan vaalipiirilautakunnassa ja Kiinteistö Oy Pikipruukin hallituksessa. Järjestökokemusta olen kerännyt myös toimimalla useiden opiskelija- ja urheilujärjestöjen hallituksissa.

Ensimmäisen kerran olin ehdolla vuoden 2000 kunnallisvaaleissa, jolloin vihreät lähtökohtani olivat vahvasti ympäristönsuojelussa ja opiskelijoiden oikeuksissa. Koulutuksen ja työn myötä mielenkiinto on myöhemmin kohdistunut erityisesti energia-, teknologia- ja tietoyhteiskunnallisiin asioihin sekä niiden rooliin tulevaisuutemme rakentamisessa.

Anssi Lepistö (Hämeen Vihreät, Janakkalan Vihreät)

Anssi Lepistö on ehdolla myös puolueen varapuheenjohtajaksi. Anssin esittelyn voit lukea täältä.

Veli Liikanen (Mikkelin Seudun Vihreät)

Veli Liikanen on ehdolla myös puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi. Lue Velin esittely tämän linkin takaa.

Eija Luostarinen (Savo-Karjalan Vihreät, Maaseutu- ja Erävihreät, Pohjois-Savon Vihreät Naiset)

Olen toiminut Vihreissä vuodesta 2008 lähtien. Olen ollut puoluehallituksen varajäsen 2 vuotta, toiminut Kuopion vihreiden sihteerinä, Pohjois-Savon Vihreiden puheenjohtajana. Olen käynyt myös Vihreä vaikuttaja -kurssin. Nyt olen Pohjois-Savon Vihreiden Naisten puheenjohtaja ja Maaseutu- ja erävihreät ry:n sihteeri.

Olen 56-vuotias monen alan ammattilainen, koulutukseltani olen sihteeri, tällä hetkellä työttömänä. Minulla on monipuolinen kokemus yhteiskunnasta, koska olen ollut työntekijänä, yrittäjänä, työnantajana sekä työttömänä, ammattiyhdistysliikkeessä. Lisäksi olen kehitysvammaisen siskoni holhooja, joten olen saanut tutustua erilaisiin tukiviidakoihin. Olen toiminut yli 20 hyvin erilaisten yhdistysten luottamushenkilönä.

Olen asunut Pohjois-Karjalassa, Helsingissä ja Espoossa ja Lontoossa, nyt asun Kuopion maaseudulla. Valtakunnallisissa EU-hankkeissa maakunnallisena työntekijänä tutustuin Suomen eri alueisiin, joten ymmärrän hyvin alueiden erilaisuudet ja tunnen hyvin Savo-Karjalan vaalipiirin alueen.

Tavoitteenani on kaikille tasapuolisesti vihreä Suomi. Vihreä tapa toimia on aina ollut olennainen osa elämääni.

Laura Mäntylä (Helsingin Vihreät Naiset, Armon Vihreät)

Olen Laura Mäntylä, 38-vuotias helsinkiläinen pappi. Olen asunut myös Savossa ja viettänyt koko ikäni paljon aikaa sukumökeillämme Savossa ja Pohjois-Karjalassa, joten Itä-Suomi on erittäin lähellä sydäntäni myös. Asun kahdestaan labradorinnoutajani kanssa, mutta seurustelen naisystäväni kanssa, joka myös on vihreä. Työtäni teen Helsingin yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan pappina.

Lähdin aktiivisesti mukaan puolueen toimintaan viime eduskuntavaalien jälkeisenä päivänä kolmisen vuotta sitten. Olen ollut perustamassa valtakunnallista jäsenyhdistystä Armon Vihreitä ja toiminut alusta asti sen puheenjohtajana. Haluan toimia Vihreissä ja yhteiskunnassa erityisesti tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta. Myös eläinten oikeudet ovat minulle tärkeitä. Haluan tehdä työtä sen eteen, että tässä maassa heikompikin pärjää. Vihreissä pidän siitä, että toimitaan jonkin jalomman periaatteen puolesta eli kestävän kehityksen ja puhtaamman huomisen puolesta eikä vain ajeta yhden yksittäisen ihmisryhmän etua.

Tasa-arvo on minulle periaate, josta en tingi. Olin viime syksynä ensimmäistä kertaa ehdolla Helsingin kunnanvaltuustoon. Sinne en tullut valituksi, mutta pääsin haluamaani tasa-arvotoimikuntaan. Sen myötä tasa-arvoasiat ovat nyt seuraavina vuosina vahvasti huomioni keskipisteessä. Haluaisin ajaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta myös puolueemme sisällä niin sukupuolten kuin järjestöjenkin näkökulmasta.

Toivoisin, että Vihreät kehittyisi entistä enemmän uskottavan yleispuolueen suuntaan. Siksi emme saa näyttäytyä vain jonkin yksittäisen asian ajajana, oli kyse sitten miten tärkeästä asiasta tahansa. Suomessa on meille paljon potentiaalista kannattajakuntaa, kun vain saamme sanomamme ja julkisuuskuvamme kirkastettua ja oiottua tiettyjä väärinkäsityksiä. Uskon, että olisin erittäin hyvä juuri siinä työssä. Olen työni kautta ja muutenkin ollut paljon julkisesti esillä sekä joutunut puolustamaan ja päässyt ajamaan itselleni tärkeitä asioita. Sitä työtä haluan tehdä entistä väkevämmin puolueen ytimessä joko puoluehallituksessa tai puoluevaltuuskunnassa. Pyydän tukeanne niihin hakiessani.

Mervi Niemi-Pietilä (Pirkanmaan Vihreät, Ylöjärven Vihreät)

Olen Ylöjärven vihreiden perustajajäsen ja toiminut vuodesta 1995 Ylöjärven vihreissä aktiivisesti. Kunnallisia luottamustoimia minulla on ollut ja on Ylöjärven kunnassa/kaupungissa, sekä maakunnallisissa luottamustehtävissä ajalla 1997-2016 mm. kunnanvaltuuston varajäsen / terveyslautakunnan varajäsen, kunnanvaltuutettu, kunnanhallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, kaupunginvaltuuston varajäsen, teknisen lautakunnan jäsen, maaseudun kehittämislautakunnan varapuheenjohtaja, Mutalan koulun johtokunnan varapuheenjohtaja, perusturvalautakunnan jäsen, maakuntavaltuutettu, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston jäsen, maakuntahallituksen varajäsen, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen varajäsen.

Ja sitten itsestäni hieman tietoa: Olen kohta (8/2013) 50-vuotias sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja. Olen avioliitossa ja yhden lapsen äiti (11v). Työskentelen tampereen kaupungin palveluksessa (erikoissairaanhoito). Tavoittelen paikkaa puoluehallituksesta.

Omaan hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, sekä jätän tarvittaessa myös eriävän mielipiteeni kirjallisesti nähtäväksi, mikäli asiassa ei ole saatu minun ja edustamani ryhmän mielipidettä esiin muulla tavoin! Tällä kaudella luottamustoimeni ovat "vähäiset" (kaupungin valtuuston varajäsen+perusturvalautakunnan jäsen), joten minulla riittäisi motivaatiota ja aikaa paikkaan jota tavoittelen.

Samoin minulla riittää puoluepoliittiseen toimintaan energiaa ja sitä todella haluaisin nyt jatkossa "luovuttaa" puolueemme käyttöön.

Raimo Oksala (Kotkan Seudun Vihreät)

Olen Raimo Oksala, 54-vuotias valokuvaaja ja mainosalan yrittäjä. Asun Kotkassa, Metsolan kaupunginosassa lähellä kuuluisaa Langinkoskea ja sitä ympäröivää luonnonpuistoa. Perheeseeni kuuluu vaimoni Nadja ja (aikuiset) lapset Reima, Henrietta ja Silvia.

Tempauduin nuorena mukaan rauhanliikkeeseen ja ympäristötoimintaan. Olin perustamassa Vihreää liikettä Suomeen 1980-luvun alussa ja olen toiminut siitä asti erilaisissa Vihreän Liiton ja oman paikkakuntani luottamustehtävissä.

Olen toiminut vuodenvaihteeseen saakka Kaakkois-Suomen Vihreiden puheenjohtaja. Olen aiemmin toiminut myös Vihreän Liiton kansainvälisen työryhmän varapuheenjohtajana sekä olen osallistunut Euroopan Vihreiden (EGP) toimintaan yhtäjaksoisesti vuodesta 2004 alkaen.

Aiemmin olen ollut mm. Kotkan kaupunginvaltuutettuna 12 vuotta (1984-1996) sekä Kotkan kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja 2 vuoden ajan. Olen ollut myös 10 eri lautakunnassa Kotkassa.

Erityinen kiinnostukseni aihe on ollut terveydenhuolto sekä joukkoliikenteen kehittäminen. Myös työni mainos- ja tiedotusalalla liittyy vahvasti joukkoliikenteen kampanjoiden luomiseen sekä aikatauluinformaation kehittämiseen.

Ari Paanala (Kuopion Vihreät, Savo-Karjalan Vihreät)

Ari Paanala, 41-vuotias ympäristötieteen opiskelija. Monenlaisen projektin tekijä, viimeksi mm. asumisterveystutkija ja projektipäällikkö. Viimeiset kaksi vuotta olen ollut puoluehallituksen varajäsenenä.

Tärkeimpiä luottamus- ja työtehtäviä: P-Savon maak.hallituksen jäs. 2009-2013, Kuopion valtuustossa 2001-4 ja tarkltkssa 2001-8, Pohjois-Savon tietoyht.kuntahankkeen proj.pääll. 2004-5, IS-hankinta Oy:n hallituksen jäsen 4/2013-.

Vihreitä pitää edelleen napakoittaa sekä hallinnollisesti että poliittisesti. Eduskuntaryhmää ja puoluejohtoa pitää haastaa maakuntien asioista. Olen yleispoliitikkona kiinnostunut kaikesta, erikoisaloja energia-/ilmasto-, liikenne-, kaupunki- ja aluepolitiikka. Edistän nopeampia junayhteyksiä maakuntien välillä, uusiutuvan energian käyttöä ja aluekehitystä kehittämällä kasvukeskuksia oikealla kaupunki- ja aluepolitiikalla. Olen ollut vihreiden toiminnassa mukana 20 vuotta (mm. paikallistoiminta, vihreiden valtuuskunta ja hallitus, I-S aluesihteeri, jne.). Kokemukseni antaa haastamiseen hyvät eväät.

Facebook-sivut.

Pohjanrinne Paula (Vihreät Naiset, Oulun seudun Vihreät Naiset)

Olen pian 46-vuotias perheenäiti, kääntäjä/yrittäjä, siivooja ja puolueaktiivi. Eloni polku on kulkenut Espoosta Australian, Punkaharjun, Parikkalan, Savonlinnan, Joensuun, Rovaniemen, Vantaan ja Haapajärven kautta Kempeleeseen. Erilaisia töitä on tullut tehtyä 15-vuotiaasta asti sekä palkansaajana että yrittäjänä, sekä alaisena että esimiehenä ja työnantajana. Olen toiminut puolueen organisaatiossa monissa eri luottamustehtävissä, mm. puoluevaltuuskunnan varajäsenenä kaudella 2009-11 ja Oulun vaalipiirin Vihreät ry:n hallituksessa 2006-11, joista 2010-11 puheenjohtajana. Tällä hetkellä olen perustamani Rantalakeuden Vihreät ry:n (Kempele, Liminka, Lumijoki ja Tyrnävä) puheenjohtaja, Vihreät Naiset ry:n ensimmäinen varapuheenjohtaja ja perustamani Oulun seudun Vihreät naiset ry:n hallituksen jäsen. Olen Kempeleen kunnanvaltuuston sekä resurssivaliokunnan varajäsen, sekä Kempeleen asukastupayhdistyksen sihteeri. Työ- ja elämänkokemukseni on tuonut minulle laajan maailmankuvan, josta uskon olevan hyötyä puoluevaltuuskunnan työskentelyssä. Tavoitteenani politiikassa on sekä alueellisen että sosiaalisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen.

Olen ehdolla varsinaiseksi jäseneksi puoluehallitukseen, esittäjänä Vihreät Naiset ry ja Oulun seudun Vihreät naiset ry

Aimo Piirainen (Kalajokilaakson Vihreät, Oulun vaalipiirin Vihreät)

Vuonna 1968 olin seitsemäntoista ja Kemijoen uitolla töissä. Tämän hakemuksen ja tuon hetken väliin mahtuu paljon. Vihreänä olen toiminut pitkäaikaisesti Kalajokilaakson vihreiden puheenjohtajana, Ylivieskan kaupungin valtuutettuna,piirihallituksessa, nyt myös maakuntahallituksessa, puoluevaltuuskunnassa 4v ja tällä hetkellä puoluehallituksessa, johon haen jatkoa. Taustatukena on kahden paikallisyhdistyksen lisäksi myös Oulun piiri.

Kotimaiset polttoaineet tulivat elämääni Jyväskylässä VTT:llä tutkimusinsinöörin toimessa. Erikokoiset hakelaitokset vastaanottomittauksineen ja mm. turpeen kriisiajanvarastointia ja nostoteknologiaa tutkittiin monella tasolla. Perhesyyt toivat Ylivieskaan ja täällä menin metsään. Harvennus ja sen kehittyminen ajan myötä tämänhetkisiin ohjeisiin on todella tuttua. Koneiden tulo metsiin on mullistanut korjuun ja omat haasteensa tuo myös erirakenteiskasvatus. Nokka kentässä on myös tullut tutkittua monimuotoisuuskohteiden indikaattoreita. Kesäisten hakkuiden puuttumisen korvasi kaupungimme puistopuoli ja yllätys, yllätys; nyt olen kesäisin Ylivieskan kaupungin puistotyöntekijä ja talvisin maanrakennuksen kunnossapidossa. Viisi vuotta olemme Rouvani kanssa pitäneet töittemme ohessa myös pientä taidekehystämöä.

Suomi ja vihreät elävät etelän kautta. EU ja Etelä-Suomi ovat tärkeitä, mutta nyt on pohjoinen nousemassa isoon rooliin. Koilisväylän avautuminen tulee mullistamaan elämämme ja siihen pitää myös vihreiden valmistautua. Pohjoinen on valtava mahdollisuus. Suomen asema Eu:n pussinperänä tulee toivottavasti jäämään historiaan. Meidän on ehdottomasti nyt siirtää katseemme arktiseen yhteistyöhön koko Barentsin alueella ja tukea mm. ratayhteyden saamista maastamme Jäämerelle. Pohjoinen on myös valtava uhka sen haavoittuvan ympäristön vuoksi ja tämä koskee omaa maatammekin. Maailma ei ole musta- eikä sinivalkoinen. Tarvitaan kompromisseja ja niitä olen valmis hakemaan kanssanne

Tiina Rosberg (Kymenlaakson Vihreät Naiset)

Olen Tiina Rosberg, 60-vuotias ent. sivistystoimenjohtaja Kotkasta, vapaan sivistystyön ja vihreän liikkeen konkari sekä kahden aikuisen lapsen äiti. Koulutukseltani olen taloustieteiden maisteri ja kieltenopettaja. Sydäntäni lähellä ovat tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden edistäminen. Pitkä kunnallinen kokemukseni niin luottamustoimissa kuin työelämässä sekä aikaisemmat tehtävät mm. kehitysyhteistyössä ja luonnonvara-alalla ovat rakentaneet minulle vankan tietopohjan niistä poliittisista haasteista, joiden parissa vihreät työskentelevät.

Keskeisenä tavoitteena puoluehallitukselle näen järkevästi kohdennetut resurssit puoluekentän (ts. luottamushenkilöiden) työn tukemisessa. Työ pääkaupunkiseudun ulkopuolella tulee ottaa vakavasti ja nähdä se potentiaalina koko puolueelle. Työhyvinvointi on tärkeää myös politiikassa. Vaalikampanjointiin haluan saada enemmän paikallista näkemystä ja naisnäkökulmaa. Sukupuolien ja -polvien välistä vuorovaikutusta tulee tukea ja edistää määrätietoisesti, ettei hiljainen tieto katoa ja jotta uudet rakentavat ajatukset pääsevät esille. Uskon, että puoluehallituksen aktiivisena ja paneutuvana jäsenenä edistäisin yhteisiä tavoitteita menestyksekkäästi.

Aikaisempi puoluetyökokemukseni: Vihreän Valkealan, Pohjois-Kymenlaakson Vihreiden, Kaakkois-Suomen Vihreiden ja Kymenlaakson Vihreiden Naisten puheenjohtaja sekä Grifin hallituksen jäsen; puoluehallituksen vara-/vars jäsen 2001-2007; puoluevaltuuskunnan jäsen 2007-2009; Vihreän Langan, Vihreiden Naisten ja Vihreän Sivistysliiton hallituksen jäsen (jälk. myös varapj) useina eri kausina. Olen myös YRVI:n sinnikäs perustajajäsen ja toiminut aktiivisesti puolueen maaseutu-, kv- ja kehy- työryhmissä; lisäksi ehdokkuuksia kunta- ja eduskuntavaaleissa moninaisia kertoja sekä kunnallista kokemusta luottamustoimista Valkealassa (nyk. Kouvola) valtuutettuna ja sivistyslautakunnan jäsenenä 2005-2008; vihreiden edustajana Kotkassa teknisen lautakunnan vara-/vars. jäsenenä 2009-2012, tarkastuslautakunnassa 2013- .

Hanna Sauli (Helsingin Vihreä seura)

Olen 31-vuotias valtiotieteiden maisteri Helsingistä ja työskentelen kansainvälisten asioiden asiantuntijana Aalto-yliopiston ylioppilaskunnassa. Olen toiminut vuodesta 2008 aktiivisesti Vihreissä, joten tunnen puolueen toiminnan eri tasot varsin hyvin. Olen ollut myös muun muassa Helsingin vihreän seuran puheenjohtaja, kuntavaaliehdokas, neljä vuotta Vihreiden valtuuskunnassa ja kaksi vuotta Helsingin Vihreiden hallituksessa.

Vihreissä olen pitänyt esillä erityisesti ilmastotavoitteita, eriarvoisuuden kitkemistä ja oikeudenmukaista tulonjakoa, kansainvälistymistä ja maahanmuuttajien kotoutumista, koulutuspoliittisia kysymyksiä ja paljon muuta. Ajatuksiini voi tutustua tarkemmin mm. kuntavaalisivuillani, hannasauli.fi.

Puoluehallituksessa haluan pitää esillä myös jäsendemokratiaa, päätöksenteon avoimuutta ja jäsenistön mahdollisimman laajaa osallistamista.

Luottamustoimiani: Vihreiden puoluevaltuuskunta, jäsen 2009–11 ja varajäsen 2011–, Helsingin Vihreä Seura, puheenjohtaja 2011–2012, Helsingin Vihreät, hallituksen jäsen 2009 ja 2012, Helsingin kiinteistölautakunta, varajäsen 2013–, Kunnallisvaaliehdokas Helsingissä 2012, Helsingin energian johtokunta, varajäsen 2009–12 ja jäsen 2012, Helsingin Vihreiden ilmastotyöryhmä, jäsen 2009 ja puheenjohtaja 2010, Vihreiden elinkeinopoliittinen työryhmä, jäsen 2010, Kallion seudun Vihreät, hallituksen jäsen 2008–2010.

Sairanen Heikki (Pirkanmaan Vihreät, Tampereen Vihreät)

Olen tamperelainen vihreä aktiivi ja haen puoluehallitukseen. Olen nyt tehnyt vihreää politiikkaa vähän reilun viiden vuoden ajan. Vihreissä olen ehtinyt tehdä kaikenlaista niin valtakunnallisella kuin paikallisella tasolla. Haluan tehdä suomalaisesta politiikasta avoimemman, estää katastrofaalisen ilmastokriisin ja vielä tehdä Suomesta vähän yhdenvertaisemman paikan elää.

Olen varsin perehtynyt sekä Vihreän politiikan sisältöihin että vihreän politiikan tekemiseen kaikilla toiminnan tasoilla. Puoluehallitus tuli tutuksi Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajana toimiessa ja uskoisin, että asiantuntemuksestani erityisesti talouteen ja tietoyhteiskuntaan liittyvissä kysymyksissä olisi puoluehallituksessa paljon apua.

Perustietoja:

Joitakin vihreitä luottamustoimia: 2009-2013 puoluevaltuuskunnan jäsen, 2010 ViNOn puheenjohtaja, 2012 Tampereen vihreiden hallituksen jäsen

Lisäksi olen kirjoittanut kirjan Avoin vihreä talous –kirjan Jaakko Stenhällin kanssa.

Sari Ylipulli (Lapin Vihreät)

Olen 48-vuotias rovaniemeläinen kieltenopettaja (italia, ranska ja englanti). Olen ollut mukana vihreissä vuodesta 2000 alkaen ja ahkeroin 12 vuotta kaupunginvaltuutettuna. Tällä hetkellä pidän taukoa kuntapolitiikasta ja keskityn haasteisiin Rovaniemen vihreiden puheenjohtajana.

Kuntapoliitikkona kunnostauduin hyvän kaupunkisuunnittelun, vanhojen rakennusten ja viheralueiden puolustajana. Sydäntäni lähellä ovat myös lasten- ja nuorten hyvinvointi, koulutuspolitiikka, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys.

Pidän tärkeänä, että puolueen keskeisimmissä elimissä kuuluu pohjoisimman Suomen ääni, sillä Lappi on arktisena alueena erityinen. Mielestäni on kuitenkin vältettävä vastakkainasettelua pohjoisen ja etelän välillä. Syntyperäisenä lappilaisena, mutta 13 vuotta Turussa asuneena, koen olevani sekä ”city- että erävihreä”.

Haluan tuoda puoluehallitukseen kokemukseni lappilaisena vihreänä ja edistää pohjoisen ja etelän välistä vuoropuhelua.

Luottamustoimiani: Rovaniemen Vihreät ry, puheenjohtaja 2011-, 2000- 2012 Kaupunginvaltuutettu; ympäristölautakunnan ja teknisen lautakunnan jäsen, 2010-2012 Valtuustoryhmän puheenjohtaja, 2005-2012 Lapin maakuntavaltuuston varajäsen, 2006-2012 Vihreiden edustaja Euroopan Neuvoston kunta –ja aluehallinnon kongressissa, Valtuuskunnan jäsen 2009-2011, Puoluehallituksen varajäsen 2005 - 2007.

Mikko Vesterinen (ViNO)

Olen Mikko Vesterinen Järvenpäästä ja asetun ehdolle Vihreiden puoluehallitukseen. Olen 20 -vuotias opiskelija, joka hakee tällä hetkellä opiskelemaan Tampereen yliopistoon politiikan tutkimusta pääpainona kansainvälinen politiikka. Politiikassa toimin parhaillani Keski-Uudenmaan Vihreiden nuorten puheenjohtajana ja varsinaisena jäsenenä Keski-Uudenmaan ammattikoulutusyhtymän valtuustossa. Lisäksi olen varavaltuutettu Järvenpäässä sekä varajäsen sosiaali- ja terveyslautakunnassa. Olen myös Järvenpään Vihreiden hallituksen jäsen. Vuonna 2012 olin varajäsen opetus- ja kasvatuslautakunnassa.

Miksi olen mukana politiikassa?

Perheeni ja koko läheisin sukuni on aina keskustellut politiikasta intohimoisesti ja kotona vaalit ovat aina olleet trillereitä, joita on seurattu koko perheen voimin. Politiikka on siis aina ollut lähellä elämääni ja sen takia oli myös luonnollista lähetä siihen mukaan jo varsin varhaisessa iässä. Erityisesti nuorena koen, ettei nuorilla ole riittävästi vaikutusmahdollisuuksia. Myös termit oikeudenmukaisuus, tasa-arvo ja feminismi ovat asioita, joita ei voi koskaan korostaa liikaa joka päiväisessä elämässä ja politiikassa. Lisäksi haluan jättää tuleville sukupolville samanlaisen maailman, jossa nyt elämme. Tämä on tärkeä kriteeri, miksi ylipäätään olen vihreissä.

Miksi minut kannattaa valita Vihreiden puoluehallitukseen?

En pelkää ottaa vaikeitakaan asioita esille ja olen tottunut tekemään haastavia päätöksiä. Olen myös hyvä sovittelemaan sekä toimimaan kaikkien kanssa ottaen kaikkien näkökulmat huomioon. Nämä piirteet ovat mielestäni tärkeimmät taidot politiikolle. Olen toiminut jo nuoresta iästäni huolimatta varsin laajasti erilaisissa poliittisissa tehtävissä ja kiertänyt myös paljon ViNon erilaisissa tapahtumissa. Uskon, että pystyn tuomaan ViNolle tärkeitä asioita esille puoluehallituksessa, koska minulla on tapana pitää asiassa kuin asiassa tietynlainen nuoruuden naivius mukana. Lisäksi uskon vahvasti, että maailmaa voidaan muuttaa parempaan suuntaan, jos sitä vain tarpeeksi tahdotaan ja vaaditaan. Mikään asia ei kuitenkaan muutu, ellei asiaan puututa.

Mitä teen vapaa-ajallani?

Kiinnostuksen kohteitani ovat politiikan lisäksi urheilu, kuvataiteet ja sarjakuvat. Urheilulajeista erityisin minulle on kuitenkin jalkapallo, jota harrastin aktiivisesti yhdeksän vuotta. Nykyään toimin valmennustehtävissä Järvenpään Palloseurassa. Esikuvikseni politiikassa voin mainita Pekka Haaviston ja Kofi Annanin, koska kummallakin on ominaisuus laaja-alaisiin näkökulmiin ja kyky sovitella vaikeita kysymyksiä.

Minut löytää myös facebookista sekä omilta kotisivuiltani. Otan myös ilolla vastaan kaikenlaista palautetta sekä kysymyksiä.

Tuomas Viskari (Käpylän Seudun Vihreät)

Olen 35-vuotias kohtuullisen pitkän linjan vihreä toimija Helsingistä. Olen kuluneen kauden toiminut Helsingin Vihreiden edustajana puoluehallituksessa ja pitkän ja huolellisen harkinnan jälkeen päätin hakea jatkokautta.

Kausi 2013-2015 on Vihreille tärkeämpi kuin aikoihin. Jotta voimme jatkaa maailman pelastamista, meidän on vuonna 2014 menestyttävä hyvin eurovaaleissa ja saatava selvä voitto 2015 eduskuntavaaleissa Kun lisäksi puoluesihteerin vaihdos tuo mukanaan muutoksia puolueorganisaatioon, puoluehallituksen järjestöllinen rooli korostuu seuraavalla kaudella. Meidän on kyettävä kehittämään kampanjointiamme vähemmällä rahalla kuin aiemmin, mutta onneksemme meillä on myös enemmän jäsenistöä, jonka potentiaali on voitava ottaa käyttöön.

Olen toiminut puolueen luottamustehtävissä, niin valtuuskunnassa kuin hallituksessa vuodesta 2005 alkaen yhteensä kuuden vuoden ajan. Jonkun mielestä voisi olla aika vaihtaa kasvoja, mutta päädyin lopulta hakemaan jatkokautta, koska nykyisessä tilanteessa kentän tuntemus ja järjestöllinen kokemus ovat hallituksessa välttämättömiä. Olen tehnyt käytännössä koko työurani järjestötyössä ja uskon, että minulla on edelleen annettavaa ja uusia ajatuksia puolueen kehittämiseen.

Olen nyt toista vuotta toiminut Euroopan Vihreiden Future of the EU -työryhmän jäsenenä sekä edustanut puoluetta Euroopan VIhreiden valtuuskunnan kokouksissa. Eurovaalit sisältävällä puoluehallituskaudella pidän tätä kokemusta myös tärkeänä.

Puoluehallituksen keskeisenä tehtävänä on myös toimia erityisesti hallitusvastuussa ministeriryhmän sparraajana päivänpolitiikassa. Omat vahvuusalueeni lienevät sosiaalipolitiikassa sekä maankäyttö-, kiinteistö- ja asumispolitiikassa. Siviilissä työskentelen työmarkkina-asiamiehenä Suomen ekonomiliitossa. Toivoisinkin, että pystyisin tuomaan omaa osaamistani käyttöön myös puolueen työpolitiikan muotoilussa.

Tino Warinowski (Viite)

Nyt valittavalla puoluehallituksella on yksi tehtävä, jonka on mentävä tärkeysjärjestyksessä yli kaiken muun. Se tehtävä on viime eduskuntavaaleissa menetettyjen kansanedustajapaikkojen saaminen takaisin korkojen kera. Toivon puoluekokoukselta luottamusta päästäkseni edistämään tätä päämäärää.

Voin tuoda puoluehallitukseen vahvaa puolueen ja sen toiminnan tuntemusta sekä kokemusta kampanjoiden järjestämisestä. Olen toiminut puolueessa mm. piirin varapuheenjohtaja, puoluetoimiston työntekijä, kahden eri yhdistyksen puheenjohtaja ja puoluetoimiston työntekijä.

Vaalikampanjoita olen katsonut ehdokkaan, työntekijän, piirihallituksen jäsenen, järjestöaktiivin ja tukiryhmäläisen silmin. Olen myös jakanut Pohjois-Lapin Vihreiden kanssa vaalilehtiä Kaamasessa.

Olen 37-vuotias akateeminen pätkätyöläinen. Synnyin ja opiskelin Varsinais-Suomessa ja viime vuodet olen asunut Helsingissä. Vihreiden ulkopuolelta minulla on työn tai harrastusten kautta kokemusta mm. yliopistomaailmasta, Tiedekeskus Heurekasta, yksityisyrittäjänä olemisesta ja Suomen Punaisesta Rististä.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!