Vihreiden puoluesihteeriksi on kolme ehdokasta. Heidän esittelyihinsä voit tutustua tällä sivulla.

TIMO JUURIKKALA (Vantaan Vihreät, Ekovihreät)

Olen kohta 55-vuotias erityisopettaja Vantaalta, kahden aikuisen lapsen isä, nyt pätkätöissä vihreän eduskuntaryhmän poliittisen sihteerin sijaisena. Harrastuksiani ovat vanhat englantilaiset moottoripyörät, punttisaleilu sekä kalastus.

Olen ollut 25 vuotta erityisopettajana Vantaalla, sitten vapaa-ajan ja asukaspalveluiden toimialajohtajana kaksi vuotta, kunnes pääsin varasijalta kansanedustajaksi. Vuoden 2011 murhevaaleissa putosin, minkä jälkeen ajoin vuoden verran taksia.

Vihreään politiikkaan tulin mukaan 1992 kuntavaaleissa, joiden jälkeen olen ollut hyvin monessa eri luottamustehtävässä. Tällä hetkellä olen valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen ja maakuntavaltuuston sekä Vihreän liiton varapuheenjohtaja.

Pisimmän työurapätkäni olen tehnyt erityisopettajana, jossa hommassa sain sovitella ristiriitaisia tavoitteita lähituntumassa varsin hankalien luonteiden kanssa. Tästä kokemuksesta on ollut hyötyä myös politiikan kentällä. Toimialajohtajana vedin läpi organisaatiomuutoksen, ja alaisuudessani oli reilut 500 työntekijää.

Politiikan arki on minulle tuttua eri tehtävistä: ympäristölautakunnan ja valtuustoryhmän puheenjohtaja, valtuuston varapuheenjohtaja, kaupunginhallituksen ja maakuntavaltuuston jäsen sekä kansanedustaja ja nyt siis eduskuntaryhmän duunari.

Alkavan puoluesihteerikauden suurimmat savotat ovat EU-vaalit 2014 ja eduskuntavaalit 2015. Etenkin eduskuntavaaleissa tähtäämme merkittävään vaalivoittoon; itse ajattelen, että kansanedustajien määrä pitäisi nostaa nykyisestä kymmenestä vähintään 17:ään.

Tavoite on ihan realistinen, varsinkin kun vaalipiiriuudistus antaa mahdollisuuden paikan saamiseen molemmista uusista yhdistetyistä piireistä. Vihreillä ajatuksilla on paljon kannatusta kansan parissa.

Kannatus pitää pystyä realisoimaan vaaleissa. Julkista kuvaamme on monipuolistettava niin, että tavalliset ihmiset kokevat helpoksi äänestää meitä. Vuoden 2011 vaalikampanja saattoi vahvistaa sellaista kuvaa, että pidämme itseämme hieman muita parempina. Vastaavasti Haaviston presidenttikampanja korosti kuuntelemista ja vuoropuhelua.

Mielikuvaan vihreistä vaikuttavat aktiivit eri puolilla maata, puolueen ”puhuvat päät”, sosiaalinen media, ehdokasasettelu sekä kampanjasisällöt. Näissä kaikissa ulottuvuuksissa me rakennamme kuvaamme.

Kirkkaana viestinämme täytyy kuitenkin pitää se, että olemme tulevaisuuspuolue. Meidän tavoitteenamme on kestävä maailma, joka ei ota lainaa tulevilta sukupolvilta - ei rahana eikä luonnonvaroina.

LASSE MIETTINEN (Varsinais-Suomen Vihreät, Vaasan vaalipiirin Vihreät, Viite, Kallion seudun Vihreät, Etelä-Helsingin Vihreät)

Olen 37-vuotias, vihreä ja turkulainen. Kahdesta viimeksimainitusta olen ylpeä.

Lähdin politiikkaan, koska maailma on pelastettava ja ilmastonmuutos pysäytettävä. Valitsin puolueekseni vihreät, koska uskomme, että asioita voi ja niitä pitää muuttaa. Meidän pitää rohkeasti ja häpeilemättä edustaa toivoa siitä että toisenlainen maailma on mahdollinen.

Olen rakentanut puolueemme organisaatiota vajaat kahdeksan vuotta. Viimeiset puolitoista vuotta olen tehnyt työtä päivänpolitiikan etulinjassa.

Työskentelen tällä hetkellä vihreän ministeriryhmän erityisavustajana. Koordinoin hallituspolitiikkamme sisältöjä, vedän vihreän hallitusryhmän viikottaisia rutiineja ja ministeriemme erityisavustajien tiimiä.

Hallitusryhmällämme olen lainassa puoluetoimistolta, jossa olen järjestöpäällikkönä ja sitä ennen järjestösihteerinä työskennellyt vuodesta 2004 alkaen. Olen vastannut organisaatiosta, koulutuksesta, vihreiden järjestöjen ja aktiivien tuesta ja toiminut enimmillään 15 työntekijän esimiehenä.

Tulin mukaan puolueeseen ehdokkaan eduskuntavaalikampanjan vetäjänä vuonna 2002. Jäin sille tielle. Olen perustanut ja johtanut vihreitä järjestöjä, hoitanut luottamustehtäviä niin paikallisella ja piiritasolla kuin valtakunnallisestikin.

Olen toiminut ehdokkaan vaalipäällikkönä eduskunta- ja eurovaaleissa, tehnyt kunnallisvaaleja sekä ehdokkaana että toisten tukijana. Olen osallistunut puolueen vaalityön suunnitteluun vuodesta 2004 lähtien ja nähnyt, mistä kannattaa pitää kiinni, kuten myös sen, missä meidän on opittava tekemään toisin, paremmin.

En usko ihmelääkkeisiin enkä taikatemppuihin. Uskon sitkeään, kärsivälliseen työhön. Uskon siihen että maailmaa muutetaan pala kerrallaan.

Meillä vihreillä on paljon tehtävää ja vähän aikaa. Siksi meidän on kyettävä uudistamaan puolue. Meidän pitää mennä vuoden 2015 eduskuntavaaleihin oleellisesti tehokkaampana, aiemmasta oppineena organisaationa.

Haluan tehdä puolueestamme entistä paremman, toimivamman, aatteellisesti ja organisaationa vahvemman. Seuraavien kahden vuoden aikana on vietävä läpi puolueen uudistustyö, jonka välttämättömyys viime eduskuntavaalitappion jälkeen tunnistettiin.

Meillä on vähemmän rahaa kuin aikoihin, mutta enemmän ihmisiä kuin koskaan. Tämä on yhtälö, jonka onnistuneesta ratkaisemisesta on kiinni puolueen tulevaisuus, myös vaalien voittaminen. Meidän on löydettävä vapaaehtoisten ihmisten joukkojen voima ja tehtävä vihreistä taas liike joka kokoaa ihmiset yhteen muuttamaan maailmaa.

Yhdessä voimme olla vahvempia. Käydään työhön.

SALLAMAARI MUHONEN (Vihreät Naiset, Etelä-Helsingin Vihreät, Helsingin Vihreät Naiset)

Haluan vaikuttaa puolueemme kasvuun, yhtenäisyyteen ja iskukykyyn vaaleissa koko sillä ammattitaidolla, kokemuksella ja keinovalikoimalla, mitä minulla on työelämästä ja toisaalta vihreästä kuntapuurtamisesta kertynyt. Puoluesihteerin tehtävässä aikuinen ammattilaisuus on tarpeen juuri tällä kaksivuotiskaudella, kun puolue sinnittelee niukoin varoin kohti kaksia vaaleja.

Politiikassa polttavimpia tavoitteita minulle on torjua eriarvoistumista ja luokkayhteiskuntaa, suojella luontoa ja nauttia siitä sekä juurruttaa avoimuus ja reilu peli päätöksenteon toimintatapoihin. Niihin liittyvät epäkohdat sytyttivät aikoinaan kipinän ryhtyä politiikkaan, ja edelleen niiden kimpussa haluan vihreänä tällä pallolla vaikuttaa.

”Luottopakki” tietää, mitä vihreä puurtaja tarvitsee

Toimin nyt puoluehallituksessa, Kevan hallituksessa ja aloitin juuri Uudenmaan liiton maakuntahallituksessa.

Aikaisemmin vaikutin kaupunginvaltuutettuna jo kaudet 1989-92 ja 1997-2004, jolloin olen ollut myös mm. kaupunginhallitusryhmän vetäjä, tarkastuslautakunnan pj, HUS-sairaanhoitopiirin hallituksessa, Yleisradion hallintoneuvostossa sekä puolueen valtuuskunnassa.

Valtakunnallisen järjestön rakentamisesta kokemusta on Vihreät naiset ry:n perustamisvaiheen pj:na. Edustin 90-luvulla vihreitä naisia myös Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS-verkoston pj:na ja tulin valituksi European Women's Lobbyn vpj:ksi ensimmäisenä suomalaisena.

Vanha kettu huolehtii väestään ja taloudesta

Ammatillinen taustani on media-alalla: ensin toimittajana ja sitten radio- ja tv-tuottajana. 1990-luvulta asti olen työssäni vastannut asiantuntijatiimien toiminnasta ja tuloksista ja sittemmin toiminut esimiesvastuulla liikeyrityksissä ja valtiolla. Ennen ministerin leipiin ryhtymistä toimin HYY-yhtymässä opiskelijapalveluyhtiö Lyyran toimitusjohtajana ja sitä ennen Tullin viestintäyksikön päällikkönä.

Tiimini, yksikköni tai yhtiömme onnistumisia on aina mitattu taloudenpidon tai myyntituloksen kautta. Henkilöstön työhyvinvoinnin taso vetämässäni yksikössä nousi todistetusti koko laitoksen keskiarvon yläpuolelle. Johdan edestä, neuvottelen ja annan palautetta – siinä tulosteni ”salaisuus”.

Politiikka on viestintää

Halusimme tai emme, politiikkaa tehdään neuvotteluhuoneiden lisäksi yhä enemmän julkisuudessa: suoraan somessa ja toimittajien kautta. Alan ammattilaisena pystyn tuottamaan kentältä ja kilpailijoista puoluejohdolle tilannekuvaa, joka tarvitaan hyvien päätösten tekemisessä. Eikä ole puolueelle haitaksi, jos puoluesihteerikin esiintyy luontevasti toreilla ja telkkarissa...

Keikkailen edelleen markkinointialan, etujärjestöjen ja tietenkin vihreiden piirien tapahtumissa moderaattorina, kouluttajana ja puhujana. Niinpä puoluesihteerillekin tarpeelliset verkostoni kattavat Suomen viestintäalan, ammatti- ja opiskelijajärjestöjä sekä puoluekentän mm. naisjärjestöjen kautta.

Vapaa-aikana, silloin kun sitä on, nautin kolmen melkein aikuisen lapseni ruokaseurasta, visailuista ja lautapeleistä, joogasta, livemusiikista ja penkkiurheilusta.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!