Vihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi on kaksi ehdokasta. Heidän esittelynsä voit lukea tältä sivulta.

MARI PUOSKARI (Vihreät Naiset, Viite)

Hyvät vihreät ystävät, olen päättänyt asettua ehdolle puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi. Minua esittää tehtävään Tieteen ja teknologian vihreät Viite ry.

Olen 33-vuotias diplomi-insinööri. Työskentelen IT-yrityksessä ympäristöteknologian ratkaisujen ja yritysvastuun parissa. MInulla on 2-vuotias lapsi ja harrastan juoksua ja joogaa. Olen syntyisin Juuasta Pohjois-Karjalasta, asunut pitkään Kuopiossa ja nykyisin toimin Helsingissä.

Politiikassa olen ollut mukana 10 vuotta. Olen toiminut ViNOn ja Vihreiden naisten puheenjohtajana sekä puolueen varapuheenjohtajana neljä vuotta. Olen kolmannen kauden valtuutettu Helsingissä ja aloitin vuoden alussa Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtajana.

Valtuuskunnan työssä tärkeimpinä asioina näen hallituspolitiikan suuret ratkaisut yhdessä eduskuntaryhmän kanssa sekä poliittisen ohjelmatyön kehittämisen. Valtuuskunnan puheenjohtajana haluaisin, että valtuuskunta tekee puolivälin arvion hallitusyhteistyöstä ja tavoitteidemme toteutumista.

Poliittisen ohjelmatyön pulmana on ollut jo monta kautta se, etteivät huolella laaditut ohjelmat näy riittävästi luottamushenkilöiden työssä. Haluaisin löytää yhdessä valtuuskunnan jäsenten kanssa keinoja saada ohjelmat paremmin valtuutettujemme ja kansanedustajiemme käyttöön.

Politiikassa tärkeimpiä teemoja minulle ovat ilmaston- ja luonnonsuojelu, kestävä talouspolitiikka ja tasa-arvokysymykset.

Pyydän ystävällisesti tukeanne tehtävään ja vastaan mielelläni kysymyksiin.

Mari Puoskari, p. 050 537 2595

JUHANA SUONIEMI (Pirkanmaan Vihreät, Tampereen Vihreät)

Olen 43-vuotias tamperelainen hallintotieteen maisteri ja jatko-opiskelija. Haen puoluevaltuuskunnan puheenjohtajistoon.

Elääkseni teen liikkumisen ohjausta Tampereen seudulla Ekokumppanit Oy:n palveluksessa. Aikaisemmasta työkokemuksestani mainittakoon kolme vuoden komennusta rauhanturvaajana: Libanonissa joukkueenjohtajana, Israelissa henkilöstöupseerina kansainvälisessä esikunnassa ja Kosovossa prikaatin esikunnan komendanttina. Olen ollut myös "oikeissa töissä". Vuosikaudet ravintola-alalla Helsingistä Kuusamoon, ovimiehestä tarjoilijaksi ja ravintolapäällikkyyden kautta yrittäjäksi olivat varsin opettavaista aikaa. Vasara ja laastikauha pysyvät hyvin kädessäni, sillä olen ollut kesätöissä rakennustyömailla ja remontoinut kaksi vanhaa taloa.

Olen toiminut aktiivisesti vihreissä noin kuusi vuotta. Aloitin Pirkanmaan piirisihteerinä vuonna 2007 (nykyisin nimike on toiminnanjohtaja). Nyt olen Tampereen vihreiden puheenjohtaja, maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu, yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtaja ja Tampereen Teatterikesän hallituksen jäsen. Aikaisemmin olen edustanut vihreitä Pirkanmaan maakuntahallituksessa ja sitä kautta minulla on erinomaiset suhteet maakunnan johtaviin virkamiehiin. Olen toiminut myös Pirkanmaan piirijärjestön puheenjohtajana.

Vaaleissa olen ollut itse ehdolla kolmesti; kahdesti kuntavaaleissa (2008 ja 2012) ja kerran eurovaaleissa (2009). Lisäksi olin aktiivisesti mukana Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjassa ja Olli-Poika Parviaisen tukiryhmässä eduskuntavaaleissa 2011.

Maakunnalliset luottamustoimet ovat antaneet minulle hyvän ymmärryksen erilaisten kuntien tarpeista ja toiveista. Tampereella ja Pirkanmaalla olen ollut aktiivinen yhteistyössä virkamiesten, suunnittelijoiden ja muiden puolueiden kanssa. Puolueiden välisiin paikka- ja ohjelmaneuvotteluihin olen osallistunut sekä Tampereella että Pirkanmaalla.

Politiikassani olen painottanut eniten alue- ja kaupunkikehitystä ja kulttuuri- ja liikuntapalveluita. Seuraan tarkasti myös kansainvälistä kriisinhallintaa. Olen erittäin monialainen ja osaan ymmärtää erilaisia näkökulmia. Olen sujuva esiintyjä ja keskusteleva puheenjohtaja. Uskon tuovani vihreisiin uutta ulottuvuutta ja olen halukas auttamaan sekä puolueen että puoluevaltuuskunnan julkisen profiilin nostamisessa.

Lisätietoja ja blogikirjoituksiani voit lukea kotisivuiltani: www.suoniemi.fi

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!