Vihreiden varapuheenjohtajaksi haluaa yhdeksän ehdokasta. Heidän esittelynsä voit lukea tältä sivulta:

TOUKO AALTO (Keski-Suomen Vihreät)

Olen 29-vuotias jyväskyläläinen valtio-opin opiskelija (YTK), joka on keskittynyt viimeisen kuuden vuoden ajan vihreään politiikkaan. Haen vihreiden varapuheenjohtajaksi, koska tahdon vahvistaa puolueen linjaa työllisyys-, talous- ja terveyspolitiikassa sekä laittaa aivan uuden vaihteen päälle kampanja- ja vapaaehtoistyöhömme.

Tahdon tehdä kaiken mahdollisen, jotta jokainen vihreä voisi löytää oman paikkansa puolueessa riippumatta siitä, kenet tuntee entuudestaan ja missäpäin Suomea asuu. Sen lisäksi, että pidämme huolta nykyisistä jäsenistämme, tarvitsemme uusia jäseniä kaikista ikäluokista ja ammattikunnista kaikkialla Suomessa.

Vahvin osaamisalueeni on sosiaali- ja terveyspolitiikan kysymyksissä. Parhaimmillani olen katukampanjoinnissa ja ihmisten kohtaamisessa. Tavaramerkkini on jatkuva kirjoittaminen eri lehtiin ja blogeihin.

Varapuheenjohtajana tulisin jatkamaan sitä työtä, jonka Pekka Haavisto aloitti omassa presidentinvaalikampanjassaan. Vihreät ovat tavallisten ihmisten koko Suomen puolue. Haluan vahvistaa tätä viestiä purkamalla vihreisiin kohdistuvia ennakkoluuloja kiertämällä Suomea ja kohtaamalla mahdollisimman paljon erilaisia ihmisiä kuunnellen ja keskustellen.

Olen kuvannut poliittista linjaani sekä näkemyksiäni vihreiden kehittämisestä nettisivuillani, www.toukoaalto.com/politiikka sekä facebookissa www.facebook.com/ToukoVarapuheenjohtajaksi

Vahvuuteni varapuheenjohtajan tehtävään:

1. Olen järjestänyt luottamustehtäväni, työni ja elämäntilanteeni niin, että pystyn keskittymään täysillä vihreiden varapuheenjohtajan tehtävään.
  2. Työni kansanedustajan avustajana mahdollistaa katkeamattoman yhteyden eduskunnan ja vihreän eduskuntaryhmän työhön
  3. Minut voi lähettää yhtä hyvin keskustelutilaisuuteen peruspalveluministerin kanssa sote-uudistuksesta kuin Viitasaaren ABC:lle pohtimaan JYPin välierätappiota Ässille.
  4. Puolue saa minusta paljon innostavaa ja kannustavaa aaltoenergiaa, joka kuuluu ja näkyy jatkuvasti, takaan sen.

Tärkeimmät luottamustoimet: Keski-Suomen maakuntahallituksen jäsen, 2013-, Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen, 2008-, Keski-Suomen maakuntavaltuuston jäsen, 2009-2013, Jyväskylän perusturvalautakunnan jäsen, 2008-2012, Vihreiden puoluevaltuuskunnan jäsen, 2011-2013, Vihreiden puoluehallituksen jäsen, 2009-2011, Vihreiden kunnallisvaalityöryhmän jäsen, 2012, Vihreiden sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän jäsen, 2010, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton hallituksen jäsen, 2009, Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen jäsen, 2009

ANNE BLAND (Satakunnan Vihreät, Maaseutu- ja Erävihreät, Tampereen Seudun Vihreät Naiset)

• Maaseutu- ja erävihreä, luonnonsuojelija, britti-suomalaisen perheen kolmen lapsen äiti, perheyrittäjä, yhteiskunnallisen yrittäjyyden asiantuntija
  • anne@annebland.fi, www.annebland.fi, 040 - 852 5656

Kahdeksan prosentin kannatus ei riitä. Seuraavien kahden vuoden aikana meillä on voitettava kahdet vaalit, jotta ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset tavoitteemme voivat toteutua. Pienten resurssien puolueena meidän on saatava kaikki puhaltamaan yhteen hiileen.

Mikäli puoluekokous niin suo, olen valmis jatkamaan jo vuonna 1996 aloittamaani aktiivista työtä vihreän liikkeen eteen. Haluan toimia ennakkoluulottomasti erilaisten yhteyksien rakentajana, mutta myös rohkeana ja rakentavana politiikkamme äänitorvena.

Omaa sydäntäni lähellä ovat monimuotoinen luonto, kansalaisdemokratia, lähi- ja luomuruoka, eettinen yrittäjyys, sosiaali- ja terveyspolitiikka ja hajautettu energiantuotanto.

Ilmastonmuutos on kuitenkin pysäytettävä. Ei ole yhdentekevää, minkälaisen perinnön jätämme tuleville sukupolville. Tasa-arvo on tärkeä, läpileikkaava arvo, joka korostuu erityisesti kansainvälisessä politiikassa, jota olen saanut oppia Euroopan ja maailman vihreissä.

Varkaudessa syntyneenä, mutta pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Vantaa ja Espoo) ja ulkomailla (Ranska ja Iso-Britannia) suurimman osan elämääni asuneena ja nykyisenä pienen kunnan maaseutuvihreänä toivon voivani tuoda laajempaa näkökulmaa ja uusia verkostoja puolueen käyttöön.

Pyydän tukeanne ehdokkuudelleni. Kiitos!

Espoon Vihreiden kunnallisvaaliehdokas 1996, Huittisten vihreiden perustajajäsen ja puheenjohtaja 2009-, Satakunnan vihreiden varapuheenjohtaja 2009-2010, sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän jäsen 2009-2010, Satakunnan vihreiden puheenjohtaja 2010-2011, Euroopan vihreiden makrotaloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen ohjelman, Green New Deal-työryhmän jäsen 2010-, Satakunnan vihreiden eduskuntavaaliehdokas 2011, puoluehallituksen varajäsen 2011-, periaatetyöryhmän jäsen 2011-2012, Maaseutu- ja erävihreiden perustajajäsen ja puheenjohtaja 2011-, kansainvälisen työryhmän puheenjohtaja ja Vihreän liiton edustaja Euroopan vihreässä puolueen valtuuskunnassa 2011-, Vihreän liiton edustaja Maailmanvihreiden Dakarin kongressissa 2012, Huittisten vihreiden varavaltuutettu 2013

KRISTIAN VON ESSEN (Vihreät Yrittäjät)

Olen ehdolla puolueen varapuheenjohtajaksi. Puoluekokouksen päätöksentekokäytäntöjä on uudistettu, ja nyt on mahdollisuus, ettei puheenjohtajiston kokoonpanoa sovita kabineteissa. Toivon, että käytämme tilaisuuden hyväksi ja saamme aidon, rehdin ja avoimen kilpailun.

Tarjoan kokemusta vihreästä päätöksenteosta monella eri tasolla, aina paikallispolitiikasta puoluevaltuuskunnan puheenjohtajuuden kautta vuoden 2011 hallitusneuvotteluihin. Olen kokenut, monessa liemessä keitetty vihreä vaikuttaja, joka on säilyttänyt uteliaisuuden, innokkuuden, halun kyseenalaistaa ja sen kuuluisan pilkkeen silmäkulmassa.

Meitä vihreitä on syytetty siitä, ettei meillä ole huumorintajua emmekä osaa nauraa itsellemme. Olin viime vuoden puoluekokouksen puheenjohtajana Lappeenrannassa, minkä jälkeen heräsin maanantaiaamuna vatsalihakset arkana kaikesta nauramisesta! Politiikka on vakavaa, mutta hampaat irvessä asiat harvemmin etenevät.

Vihreissä on paljon yrittäjiä, ehkä enemmän kuin missään muussa puolueessa suhteessa jäsenmäärään. Yrittäjämyönteisellä kulttuurilla on vahva yhteys työllisyyteen. PK-yritysten toimintaedellytysten parantaminen on järkevää ja kustannustehokasta työllisyyspolitiikkaa. Aina kannattaa yrittää!

Tarjoan kosketuspintaa yritysmaailmaan, talousosaamiseen ja yrittäjyyteen 20 vuoden kokemuksella. Olin työryhmän puheenjohtaja kun vihreille laadittiin pk-yrittäjyysohjelma - ensimmäinen laatuaan. Siitä alkoi punoutua laajempi talousohjelmien kokonaisuus, olin mukana myös Ville Niinistön johtamassa elinkeinopoliittisessa työryhmässä.

Jag erbjuder också en chans för vårt kära parti att infria förhoppningarna om en fungerande tvåspråkighet. Som 44-årig företagare och familjefar från Sjundeå erbjuder jag en lämplig mix av erfarenhet, ledarskap och diplomati samt en gedigen kännedom av såväl landsbygdens som storstädernas utmaningar.

Tarjoukseni on voimassa puoluekokoukseen asti.

INKA HOPSU (Espoon Vihreä)

• 36v, kasvatustieteen maisteri, opettaja, kahden lapsen äiti
  • espoolainen valtuutettu, valtuustoryhmän pj, Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan vpj
  • Kepan hallituksen jäsen, Kestävän kehityksen strategiaryhmän jäsen, Suomen Partiolaisten kehitysyhteistyövastaava
  • Kirkkovaltuutettu, Maailman protestanttipartiolaisten pj
  • www.inkahopsu.fi

Olen toiminut Vihreissä yli kymmenen vuotta. Tällä hetkellä olen ensimmäistä kauttani puoluehallituksessa. Olen myös vihreiden kehityspoliittisen ryhmän jäsen. Olen ollut perustamassa Espoon vihreitä nuoria sekä Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liittoa.

Puolueen kehittäminen

Vihreyden pitää olla vastuullista ja laaja-alaista, meidän tulee olla uskottava poliittinen vaihtoehto koko maassa. Eri-ikäisillä ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus osallistua vihreään toimintaan oman kokoisessaan roolissa. Puolueen vapaaehtoisorganisaation toimintaa on vahvistettava edelleen. Uusien jäsenten vastaanotto on tärkeää, pelkkä poliittinen kiukkuinen s-postilistakeskustelu ei houkuttele tai sitouta mukaan kuin harvoja. Puolueen uudistusprosessi, jonka tarkoituksena on ollut mm. avoimuuden, demokratian ja vapaaehtoistyön kehittäminen, jää nykyisellä hallituksella kesken ja haluaisin satsata tuon työn päätökseen viemiseen. Yhdistyksille tulisi tarjota myös vankka tuki puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän suunnalta suuren yleisön tavoittamiseen.

Puoluehallituksen työstä tulisi myös muovata tavoitteellisempaa ja suunnitelmallisempaa, työn edistymistä tulee seurata. Tuloksia voidaan saada aikaan, vaikka työntekijöitä on vähän. Vpj:t tai yksi heistä voisi ottaa selvemmän roolin tässä puoluehallituksen työn vetämisessä ja järjestöorganisaation tuen ja toiminnan vahvistamisessa.

Suomen vahvin tulevaisuuspuolue

Vihreät on jo nyt suosituin puolue nuorten keskuudessa. Tämän pitää näkyä politiikkana, joka on pitkällä aikavälillä kestävää. Tämän viestin läpisaaminen tuo meille myös menestyksen tulevissa vaaleissa. Eurovaaleissa pärjäämme olemalla aidosti Eurooppa-myönteisin vaihtoehto.

Minulla on tausta niin luonnonsuojeluliikkeessä kuin rauhankasvatusjärjestössä, Vihreät näen kuitenkin selvästi yleispuolueena, jonka linjaa määrittävät tasa-arvoisuus, heikoimman huomiointi ja globaali sukupolvienvälinen oikeudenmukaisuus sekä luonto- ja ympäristöarvot. Jos ilmastonmuutosta ei saada hallintaan, kaikki edellä mainitut arvot kärsivät.

Vihreiden tulee kyetä tarjoamaan myös paikallisia ratkaisuja, ei vain filosofiaa. Linjamme tulee olla yhteiskunnallisesti, taloudellisesti, ekologisesti ja globaalin turvallisuuden kannalta kestävää.

SAARA ILVESSALO (ViNO)

• Oikeusnotaari, opiskelija

Olen 23-vuotias gradua vaille valmis ympäristöoikeustieteilijä Turusta, ja haen Vihreiden varapuheenjohtajaksi. Politiikalta ja opiskeluilta ylijäävänä vapaa-aikana soitan rumpuja sekä laulan bändeissä, lenkkeilen, pyöräilen ja potkunyrkkeilen. Toimin Vihreissä muun muassa Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtajana, kaupunginvaltuutettuna, rakennuslautakunnan puheenjohtajana ja maakuntavaltuutettuna.

Olen ollut Vihreissä mukana vuodesta 2008, ja minulle on lapsesta asti ollut selvää, että Vihreät on Suomen ainoa varteenotettava puolue. Kiinnostuin pienenä politiikasta, sillä olin (ja olen edelleen) huolissani ilmastonmuutoksesta, globaalista eriarvoisuudesta ja siitä, miten ihminen lyhytnäköisesti tuhoaa ympäristöään. Olen mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, koska haluan tietää tehneeni oman osuuteni maailman pelastamiseksi.

Vihreillä on mielestäni erityisesti yksi suuri ongelma: Olemme liian pieniä. Ihmiset kannattavat arvojamme ja ajamiamme asioita, mutteivät silti osoita tukeaan jäsenyydellä tai äänestämisellä. Siksi puheenjohtajistoomme tarvitaan monia, erilaisia ja näkyviä toimijoita, joihin ihmiset voivat samaistua. Tekemämme työn ja kannanmuodostuksen pitää näkyä ulospäin, ja vihreä viesti on osattava esittää positiivisen kautta. Puolueen on oltava uskottava, samaistuttava ja vankkalinjainen.

Olen poliittisena toimijana aktiivinen, ihmisläheinen ja kuunteleva. Vihreiden linja syntyy jäsenistöstä, ja varapuheenjohtajan tehtävä on viedä tätä sanomaa eteenpäin. Siksi varapuheenjohtajan on oltava esiintymiskykyinen, Vihreät puolueena tunteva ja eri poliittisiin prosesseihin sekä instituutioihin perehtynyt. Olen kaikkia vaaleja tehneenä ja kunta- sekä eduskuntavaaleissa ehdolla olleena hyvin perehtynyt politiikan eri aloihin ja sisältökysymyksiin. Erityisiä vahvuuksiani ovat demokratia-, ympäristö-, kaavoitus-, rakennus-, oikeus-, tasa-arvo-, koulutus- ja ulkopolitiikkakysymykset.

Merkittävimmät nykyiset luottamustoimet: Turun kaupunginvaltuutettu 2013-, Puheenjohtaja, Turun vihreä kunnallisjärjestö 2013-, Puheenjohtaja, Turun rakennuslautakunta 2013-, Jäsen, Varsinais-Suomen liiton maakuntavaltuusto 2013-, Varajäsen, Euroopan neuvoston kunta- ja aluehallintokongressi 2013-, Varajäsen, Poliisiasiain neuvottelukunta 2011-, Jäsen, Vihreän liiton oikeuspoliittinen työryhmä 2010-, Jäsen, Vihreän liiton demokratiatyöryhmä 2012-, Puheenjohtaja, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden kunnallispoliittisen foorumin ohjausryhmä 2013-

Merkittävimmät entiset luottamustoimet: Puheenjohtaja, Åbonejdens svenska gröna rf 2011-2012 - Ordförande, Åbonejdens svenska gröna rf 2011-2012, Varapuheenjohtaja, Turun lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 2009-2012 - Vice ordförande, gymnasie- och yrkesutbildningsnämndens svenska sektion i Åbo 2009-2012, Varajäsen, Turun kaupunginvaltuusto 2009-2012, Jäsen, Turun varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 2009-2012, Medlem, svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning i Åbo 2009-2012, Varajäsen, Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunta 2009-2012, Hallituksen jäsen, Turun vihreä kunnallisjärjestö 2009-2012, Jäsen, Åbo Akademin ylioppilaskunnan edustajisto 2009-2011 (vpj 2010) - Medlem, Åbo Akademis studentkårs fullmäktige 2009-2011 (vice ordförande 2010), Puheenjohtaja, Turun vihreät nuoret 2009-2011, Opiskelijaedustaja, Åbo Akademin oikeustieteellinen laitosneuvosto 2010-2012
Studentrepresentant, Åbo Akademis rättsvetenskapliga institutionsråd 2010-2012

SIRPA "SIRU" KAUPPINEN (Viite)

Minulla on unelma porukasta, joka pelastaa maapallon tulevaisuuden. Porukasta joka osaa kuunnella niin lasta kuin vanhusta sekä puhua ihmisten kieltä.

Olen ympäristötekniikan M.Sc. ja vantaalainen perheenäiti. Olen opiskellut kriisiviestintää, tulevaisuuden tutkimusta, ympäristötekniikkaa, ekologista kaupunkisuunnittelua, organisaatiojohtamista ja sitä miten tiimi saadaan toimimaan.

Olen toiminut ympäristö- ja yhteiskuntavastuun alalla yritysviestinnässä. Olen ollut mm. torimyyjä, henkilökohtainen avustaja, ympäristöasennetutkija ja luennoinut niin visuaalista viestintää kuin hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Olen työskennellyt EU-projektissa, jossa luodaan suurten työttömyyden alueilla uusia pysyviä työpaikkoja ympäristökilpailutekijöillä. Olen luonut oppimateriaalia ympäristöjohtamiseen ja toiminut vastuullisen liiketoiminnan asiantuntijana.

Tavoitteeni

1. Avoimuus: Puolueen päätöksentekoa tulee muuttaa avoimemmaksi. Tällä varajäsenkaudellani harmitti raportoinnin rajoitukset maililistoille.
  2. Demokratia: Puolueen demokratian lisääminen ja uusien keinojen käyttöönotto.
  3. Diversiteetti: Monien näkökulmien lisääminen. Ne pörssiyhtiöt, joilla on suuri diversiteetti hallituksessa, pärjäävät parhaiten. Näin varmasti myös puolueilla: erilaiset näkökulmat parantavat menestystä.
  4. Rohkeus: Hyssyttely ei pelasta maailmaa, saimaannorppaa tai edes yksinäisiä vanhuksia.
  5. Ihmisyys: Hallinnon laatikkoleikeissä (kunnat, sote yms.) ihmisnäkökulma esiin.
  6. Viestinnässä selvät ja suorat sanat jotka pohjautuvat faktoihin.
  7. Työhyvinvointi ja vapaaehtoisten innostaminen: Vihreät ovat juuri niin vahva puolue kuin meidän jäsenemme ovat. Meillä on paljon yhdistäviä ajatuksia.

Poliittinen tausta

Perustin Otaniemen kierrätyskeskuksen sekä Vihreät teekkarit (nyk. Aaltovihreät). Olen ratikka-aktivisti ja mukana Suomen luonnonsuojeluliitossa. Olen ollut vihreiden nuorten hallituksessa.

Vihreissä olen ollut parikymmentä vuotta, ja toin vihreille viime kuntavaaleissa 1098 ja eduskuntavaaleissa 3 262 ääntä. Olen ollut mm. valtuustossa, kaupunginhallituksessa, tarkastuslautakunnassa ja HSY:n varapuheenjohtajana.

Nyt olen ollut kaksi kautta Vihreiden puoluehallituksen varajäsenenä. Olen ollut Vihreässä valtuuskunnassa ja ympäristötyöryhmässä, ilmastostrategiatyöryhmässä, elinkeinopoliittisessa ja yrittäjyyspoliittisessa työryhmässä.

ANSSI LEPISTÖ (Hämeen Vihreät, Janakkalan Vihreät)

Olen Anssi, 33-vuotias koulunjohtaja Janakkalan Turengista. Rakastan pyöräilyä ja hiihtämistä ja muutenkin olen innokas liikkuja. Yhteisten asioiden hoitaminen ja vihreys on minulle tärkeä asia. Haluan olla mukana rakentamassa yhteistä tulevaisuuttamme, sellaista, jossa jokaisen on hyvä olla ja elää.

Tavoitteenani on saada tulevaisuudesta edes piirunverran parempi. Haluan tulevaisuudesta vihreämmän, vastuullisemman ja välittävämmän. Siksi haluan ajaa niiden etuja joiden on itse vaikea tai mahdotonta saada ääntään kuuluviin - lapsien, luonnon, tulevien sukupolvien, vähemmistöjen - meidän jokaisen. Keskeiset teemani ovatkin hyvä elämä, vastuu ympäristöstä, reilu maailma ja kestävä talous.

Haluan politiikkaa joka on rohkeaa ja reilua, avointa ja osallistavaa. Tarvitsemme suuria tavoitteita, luovuutta sekä kykyä tarttua asioihin, joiden korjaaminen tuntuu mahdottomalta. Tarvitsemme tekemisen iloa, uusia toimintatapoja ja hyviä tyyppejä.

Tulevina kahtena vuotena valmistaudutaan sekä Euroopan parlamentin vaaleihin että eduskuntavaaleihin. Tässä valmistautumisessa tarvitaan uusia reippaita näkemyksiä sekä vankkaa tietämystä ja osaamista kampanjatyöstä sekä ruohonjuuritason tuntemusta vihreän kentän toiminnasta ja toimintaedellytyksistä. Mukana oloni konkreettisesti kaikissa vaalikampanjoissa vuodesta 1999 sekä aktiivinen mukana olo yhdistystoiminnassa ja kuntapolitiikassa antavat hyvät edellytykset osallistua tämän työn toteuttamiseen puolueen luottamuselimissä.

KUNNALLISPOLIITTINEN KOKEMUS: Kunnanvaltuutettu 2000 -, Koulutuskuntayhtymä Tavastian valtuuston jäsen 2013 -, Kasvatus- ja koulutuslautakunnan puheenjohtaja 2009-2012, valtuustoryhmän puheenjohtaja 2008-2012, koulutuslautakunnan jäsen 2000-2008, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja 2005-2008, Hämeen maakuntavaltuuston varajäsen 2005-2012, Seutuvaltuutettu 2005-2008, Seutuvaltuuston varapuheenjohtaja 2007-2008

VIHREÄ YHDISTYSTOIMINTA: Hämeen Vihreät ry puheenjohtaja 2005-2007, 2011 –, varapuheenjohtaja 2001, 2003-2004, hallituksen jäsen 2000, 2002, 2009, Janakkalan Vihreät ry puheenjohtaja 2004 -, varapuheenjohtaja 2002-2003, hallituksen jäsen 2000

TOIMINTA PUOLUEEN LUOTTAMUSELIMISSÄ: Puoluevaltuuskunta varajäsen 2001-2003, valtuuskunnan jäsen 2003-2007, Puoluehallitus hallituksen jäsen 2011 –

MUU YHDISTYSTOIMINTA TÄLLÄ HETKELLÄ: Hämeenlinnan setlementti ry: hallituksen puheenjohtaja, Kanta-Hämeen Erilaiset Oppijat ry: hallituksen varapuheenjohtaja, Erilaisten oppijoiden liitto: hallituksen jäsen, OAJ:n Tammelan paikallisyhdistys: hallituksen puheenjohtaja

KRISTA MIKKONEN (Joensuun Vihreät, Kaakkois-Suomen Vihreät, Savo-Karjalan Vihreät, Pohjois-Karjalan Vihreät Nuoret, Vihreät Naiset)

• biologi, jätehuoltoyhtiön projektipäällikkö

• 40 v., naimisissa, 3 kouluikäistä lasta

• www.kristamikkonen.fi

Haen jatkokaudelle puolueen varapuheenjohtajaksi. Pitkäaikainen kentän tuntemus, vahva kuntapolitiikan osaaminen, laaja vaalikokemus sekä rakentava toimintatapani ovat vahvuuksiani varapuheenjohtajana

Olen ollut aktiivisesti mukana puolueen toiminnassa lähes 20 vuotta. Minulle on tuttua pienten piirien arki, jossa niukoilla rahoilla ja vähällä väellä edistetään vihreää aatetta ympäristössä, jossa mielikuva cityvihreydestä elää voimakkaana.

Tulin Vihreisiin ympäristö- ja luontokysymysten kautta. Näen ne edelleen vihreän politiikan keskiössä yhdessä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, yhdenvertaisuuden ja kansalaistoiminnan edistämisen ohella.

Olen ajanut vihreitä arvoja kunnallisessa päätöksenteossa pitkäjänteisesti ja menestyksekkäästi. Aloitin juuri neljännen kauden Joensuun valtuustossa, saatuani kaupungin toiseksi suurimman äänisaaliin.

Olen ollut ehdokkaana euro- (1999), eduskunta- (1999, 2007, 2011) ja kuntavaaleissa (1996, 2004, 2008, 2012). Eurovaaleissa 2009 toimin Tarja Cronbergin vaalipäällikkönä.

Varapuheenjohtajana olen pitänyt maakunnan ääntä kuuluvilla. Puolueen päivänpoliittiseen päätöksentekoon tarvitaan ruuhka-Suomen ulkopuolista näkökulmaa, jotta Vihreät ovat aidosti koko maan puolue. Johdollani aloitettiin viimein puolueen aluepoliittisen ohjelman teko.

Meidän tulee entistä voimakkaammin tukea kuntapäättäjien arvokasta työtä ja edistää heidän verkostoitumistaan, he antavat Vihreille kasvot ympäri maan. Erityisesti on huolehdittava pienten valtuustoryhmien ja yksittäisten valtuutettujen jaksamisesta.

Pidän tärkeänä, että puheenjohtajistossa on myös paikallistason vastuunkantajia, ei vain päivätyönään politiikkaa tekeviä. Kuilu ammattilaisten ja politiikkaa oman työnsä ohella tekevien välillä ei saa kasvaa liian suureksi. Varapuheenjohtajana olen edelleen valmis kiertämään kenttää yhdistysten pyynnöstä.

Merkittävimmät luottamustehtäväni: Vihreä liitto - vpj 2011- , hall. varajäsen 2009-11, valtuuskunnan jäsen 1997-99, vpj 1999-2000, varajäsen 2007-09, Savo-Karjalan Vihreät vpj 2012-, Pohjois-Karjalan Vihreät pj 2008-11, hall. jäsen 2005-08, Joensuun Vihreät hall. jäsen 1995-97, pj 1998-2000, 2004, Joensuun kaupunki - valtuutettu 1996-2000, 2004-, kaupunginhall. jäsen 2004-12. vapaa-aikaltk pj 2013-, ympäristöltk jäsen 1995-2000, Pohjois-Karjalan maakuntavaltuuston jäsen 2008-12, Kuntaliiton valtuuston vihreän ryhmän pj 2008-

OLLI-POIKA PARVIAINEN (Pirkanmaan Vihreät, Tampereen Vihreät)

• 32 vuotta, Tampere

Haen varapuheenjohtajaksi, koska haluan nostaa vihreiden omaa viestiä näkyvämmin esille hallitusyhteistyön puitteista ja terävöittää esimerkiksi kuntiin ja demokratiakysymyksiin liittyvää politiikkaamme. Minulla on uskoakseni hyvät edellytykset olla puolueelle hyödyksi, sillä minulle on kertynyt monipuolisesti kokemusta politiikan eri tasoilta. Poliittiselta identiteetiltäni olen vihreä arvoliberalisti.

Olen toiminut vihreissä kymmenen vuotta. Tänä aikana minusta on kouliintunut laaja-alaisesti ajatteleva ”yleispoliitikko”. Minulla on ajankohtaista erityisosaamista mm. kulttuuri- ja elinkeinopolitiikasta ja tietoyhteiskunta- ja liikennekysymyksistä. Kokemukseni Tampereen kaupunkiorganisaation johdosta on varmasti avuksi puolueen hallinnon kehittämisessä.

Olen toiminut puoluehallituksessa kaksi kautta. Puoluekokousta olen johtanut kolmesti. Olen johtanut Tampereen vihreitä, perustanut Tampereen vihreät nuoret, ollut perustamassa Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liittoa ja toiminut useissa puolueen työryhmissä. Johdin valtakunnallisen kunnallisvaaliohjelmamme innostavaa valmistelua viime kunnallisvaalien alla.

Toimin toista nelivuotiskautta Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtajana. Vuonna 2011 minut valittiin Tampereen apulaispormestariksi. Vastuullani ovat kaupungin sivistys- ja elinkeinopalvelut ja mm. työllisyys- ja kulttuuripolitiikka. Valtuustoon pääsin vuonna 2008. Sitä ennen olin kauden verran ensimmäinen varavaltuutettu. Eduskuntavaaleissa olin ensimmäistä kertaa ehdolla vuonna 2011.

Teen parhaillaan graduani interaktiivisen median maisteriohjelmassa. Pohjakoulutukseltani olen viestintäalan medianomi amk. Työkokemusta minulle on karttunut politiikan lisäksi mm. freelance-yrittäjyydestä, maahanmuuttajatyöstä ja erilaisista hallintotehtävistä. Aiemmin toimin myös viiden vuoden ajan kansanedustaja Oras Tynkkysen avustajana.

Olen valmis tekemään parhaani yhteisten tavoitteidemme puolesta. Kannatuksemme on saatava kasvuun myös ydinalueidemme ulkopuolella. Meidän on myös säilytettävä ja hyödynnettävä hyvä asemamme nuorten keskuudessa ja saavutettava nykyistä laajempaa poliittista näkyvyyttä. Näillä lähtökohdilla saadaan hyviä tuloksia tulevissa vaaleissa.

Varapuheenjohtajuus olisi upea mahdollisuus tehdä tärkeää työtä yhdessä koko puolueen kanssa. Toivon tukeanne.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!