Puoluekokous 2015 – Ehdokkaat puoluesihteeriksi

Vihreiden puoluekokous 2015

Hakijat:

Lasse Miettinen (Vihreiden Varsinais-Suomen piiri)

Lasse Miettinen

Lasse MiettinenKun kaksi vuotta sitten tulin valituksi puoluesihteeriksi, otin tunnuslauseeksi sanat ”yhdessä voimme olla vahvempia”. Uskon tänään siihen enemmän kuin koskaan.

Olemme saaneet merkittävän voiton huhtikuun eduskuntavaaleissa. Uusi lehti kääntyy puolueen historiassa. Meidän tehtävämme on kirjoittaa se.

Voitimme vaalit yhdessä. Seuraava tehtävämme on isompi: meidän pitää kasvaa yhdessä, tehdä tästä yhteisestä vihreästä liikkeestä niin paljon vahvempi, suurempi, toimivampi, että pystymme murtautumaan yhdeksän ja kymmenen prosentin kannatuskynnyksestä yli – lunastamaan lupauksen vihreistä 2000-luvun puolueena, joka murtaa perinteiset valta-asetelmat ja pakottaa perinteisen politiikan taipumaan.

Meillä on lyhyt hetki aikaa ja pitkä työ tehtävänä. Ilmastonmuutos on pysäytettävä ja taloutemme muutettava vihreäksi ja kestäväksi, ennen kuin on liian myöhäistä. Kylmien ja kovien arvojen noustessa taistelua avoimen, tasa-arvoisen, inhimillisen yhteiskunnan tulevaisuudesta käydään juuri nyt. Sitä ei ole varaa hävitä.

Olen työskennellyt viimeiset yksitoista vuotta vihreässä politiikassa. Tulin mukaan alun perin ehdokkaan kampanjapäälliköksi vuoden 2003 eduskuntavaaleihin. Rakensin organisaatiotamme seitsemän ja puoli vuotta puolueen järjestöpäällikkönä. Vajaat kaksi vuotta työskentelin vihreän ministeriryhmän erityisavustajana päivänpolitiikkamme ytimessä. Nyt olen viimeiset kaksi vuotta johtanut puoluetoimistoa, vetänyt puolueen koneistoa ja osallistunut politiikkamme johtamiseen puoluesihteerinä.

Taustaltani olen 39-vuotias turkulainen, työn johdosta helsinkiläistynyt. Olen feministi ja humanisti. Valitsin aikanaan vihreät, koska uskomme, että asioita voi ja niitä pitää muuttaa. Meidän tulee rohkeasti ja häpeilemättä edustaa toivoa – toivoa vihreämmästä huomisesta, unelmaa siitä että toisenlainen maailma on mahdollinen.

Seuraavalla kaksivuotiskaudella meidän on vahvistettava kenttäämme niin että kykenemme ottamaan kuntavaaleissa harppauksen eteenpäin koko maassa. Meillä ei edelleenkään ole mitään niin väkevää voimavaraa kuin ihmiset, jotka haluavat yhdessä ponnistellen tehdä maailmasta vihreämmän. Tämän voimavaran vaalimiseksi ja tukemiseksi ja parhaaseen käyttöön saamiseksi meidän on tehtävä kaikki tarvittava.

Sanoin kaksi vuotta sitten, että en usko taikatemppuihin enkä ihmelääkkeisiin. Uskon sitkeään, kärsivälliseen työhön. Uskon siihen, että yhdessä voimme taistella, voittaa ja pelastaa maailman pieni pala kerrallaan. Tätä työtä haluan jatkaa kanssanne puoluesihteerinä.

www.lassemiettinen.fi