Tälle sivulle kootaan tietoa puoluekokouksen 2016 yhteydessä pidettävistä tapaamisista, tilaisuuksista ym.

Tapaamisille järjestetään tila kokouspaikalta, jos vapaata tilaa on. Kokoustilat ovat käytössä pääsääntöisesti varsinaisen kokouksen aikana, ei myöhemmin iltaisin. Tiloja on Sibeliustalossa rajallisesti, joten välttämättä tilaa ei ole tarjota tai ajankohdassa joutuu joustamaan.

Tilojen tiedustelut ja varaukset Risto Kankaanpäältä, p. 050 544 7510, risto.kankaanpaa@vihreat.fi. Ilmoita henkilömäärä ja toivottu aika (mistä mihin).

Kokouksen ajan aulatilassa: Valtakunnallisten yhdistysten ständi. Vihreiden valtakunnalliset yhdistykset kertovat toiminnastaan olevassa esittelypisteessä. Ständillä on edustus jossakin vaiheessa ainakin seuraavista yhdistyksistä (ajat täsmentyvät myöhemmin): Viite - Tieteen ja teknologiann vihreät ry, Vihreät Vaivaiset ry, Finlands svenska gröna rf ("Grifi"), Armon Vihreät ry, Vihreät Yrittäjät ry, Maaseutu- ja erävihreät ry. Muiltakin valtakunnallisilta yhdistyksiltä pyritään tarjoamaan ainakin toiminnasta kertova esite.

Kokouksen ajan aulatilassa: Järjestöjen esittelypisteet.  Omasta toiminnastaan ovat kertomassa Tekniikan Akateemiset TEK, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Suomen Luonnonsuojeluliitto, Akava, Kuluttajaliitto, Eurooppalainen Suomi ry/Eurooppanuoret, Vihreä Sivistys- ja Opintokeskus Visio. Käy tutustumassa kokouksen tauoilla tai muulloin!

Kuntavaalikeskustelut kampanjapäällikön kanssa. Kampanjapäällikkö Kirsi Syväri kertoo puolueen kuntavaalisuunnitelmista ja vastaa aiheen ympäriltä nouseviin kysymyksiin. Keskusteluissa kerätään palautetta ja toiveita vaalikampanjan suunnittelun tueksi. Kolme sessiota - kuhunkin mahtuu 20 ensimmäistä: la 14.00‒14.45, la 16.45‒17.30, su 13.15‒14.00. Kokoustila Pihlaja. Tapahtuma Facebookissa | Osallistuja: ilmoittaudu haluaamasi sessioon

la klo 9.00-11.00  Vinon edustajien tapaaminen. Kokoustila Kuusi.

la klo 13.00-14.00  Strategiatyöryhmä.  Piiri- ja liittojärjestöjen sekä henkilöjäsenyhdistysten työryhmään nimeämien edustajien valmistelutapaaminen. Kokoustila Kuusi.

la klo 13.00-14.00  Yhdistystoiminnan imu ja jäsenhankinta. Tule keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia siitä, miten Vihreät paikallisyhdistykset voivat lisätä vetovoimaansa, kasvaa ja hankkia lisää jäseniä ja nostaa tätä kautta yleistä kannatustamme. Paikka: kokouspaikan viereinen laituri, sateella aulantilan pöydät. Kontakti: Topi-Jussi Majanlahti. Tilaisuus Facebookissa

la klo 13.00-13.45  Varsinais-Suomen piirin kokousedustajat.  Kokoustila Pihlaja.

la klo 13.00-14.15  Kehityspolitiikasta pakolaiskriisin hallintaan. Kansainvälistä ihmisoikeussopimusperustaisuutta koetellaan, kun Kiina ja Venäjä pelaavat omilla ehdoillaan. Kehitysyhteistyömäärärahoja ja humanitaarista apua leikataan samalla kuin globaalit konfliktit syvenevät ja ihmiset pyrkivät turvaan lähialueille ja Eurooppaan. Samaan aikaan massiivisia pakolaisleirejä suljetaan Afrikassa. EU ja Suomi osana sitä ovat suunnanneet kohteen kohti pakolaiskriisin hallintaa Euroopassa ja ulkoistaneet ratkaisut Turkille. Suomen suurlähettiläät toimivat Suomen kaupparatsuina maailmalla kun kotimaassa taasen rajat vedetään kiinni ja kotouttamisen sijaan pakolaislapset jäävät ilman oikeutta perheeseen. Samanaikaisesti globaali kestävän kehityksen agenda kohdistaa katseen kehitysmaista koko maailmaan ja vaatii yhteisiä ratkaisuja. Mitkä ovat kestävät ratkaisut tilanteeseen? Vihreiden kantoja paneelissa avaavat MEP Heidi Hautala ja kansanedustaja Emma Kari. Paneelia vetämässä on Kehys ry:n pääsihteeri Rilli Lappalainen. Tilaisuudessa on varattu aikaa keskustelulle. Tervetuloa mukaan! Kokoustila Honka. Tilaisuus Facebookissa

la klo 14.00   Piiri- ja liittojärjestöjen sekä valtakunnallisten henkilöjäsenyhdistysten paikkaneuvottelutapaaminen, osa 1 (vuoden 2017 puoluekokousta valmisteleva). Kokoustila Kuusi. Tilaisuuden vetää Minttu Massinen. Sunnuntaina jatketaan.

la klo 15.00-18.55 Toiminnajohtajien tapaaminen. Piiri- ja liittojärjestöjen työntekijöiden sisäistä työskentelyä. Tilaisuuden vetää järjestöpäällikkö Emma Kolu. Kokoustila Koivu.

la klo 15.30-16.30 Tietoisku amiksista ja ammatillisesta koulutuksesta. Ammatillisesta koulutuksesta on leikattu ja leikataan tulevina vuosina historiallisen paljon. Silti aiheesta puhutaan vain vähän. Koulutuspoliittinen työryhmä järjestää tietoiskun amisten ja ammatillisen koulutuksen nykytilasta ja tulevaisuudesta. SAKKI ry:n pj Jasmina Khabbal esittelee Amisbarometrin tuloksia sekä opiskelijoiden näkökulmaa ja liiketalouden opettaja Katja Andrejev kertoo, miten leikkaukset näkyvät oppilaitosten ja opettajien arjessa. Tervetuloa keskustelemaan! Kontakti: Saara Hyrkkö, saara.hyrkko@vihreat.fi  Kokoustila Honka. Tilaisuus Facebookissala klo 17.30-18.55 Sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän tapaaminen. Kokoustila Honka. Kontakti: työryhmän pj. Veli-Matti Partanen

la klo 15.45  Heikentyneet junayhteydet kuntavaaliteemaksi? Monessa kunnassa junayhteyksien tila noussee kuntavaalien teemaksi. Asiasta kiinnostuneiden keskustelua johdattelee Hilu Toivonen-Alastalo. Tapaaminen kahvitauon alussa puolueen infopisteen vieressä.  Tilaisuus Facebookissa

la klo 17.30-18.55 Sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän tapaaminen.  Kokoustila Honka.

la klo 19-21  Vesijärven tarina -sisävesiristeily
Vesijärven taustalla on rikas kulttuurihistoria. Kalajärvenä Vesijärvi on aina ollut arvokas. Runsas kalakanta onkin aikoinaan ollut merkittävä syy myös kiinteän asutuksen syntymiselle. Vesijärvi on ollut kuuluisa ankeriasjärvi ja tunnettu myös muista kalalajeistaan, kuten lahnasta ja muikusta. Kustaa Vaasa ihastui aikoinaan Vesijärven ankeriaaseen niin, että perusti Vesijärvelle jopa kruununkalastamon.
Risteilyn aikana tutustutaan Vesijärven historiaan, kauneuteen ja kunnostukseen. Risteilyllä mukana Lahden kaupungin vesiensuojelupäällikkö Ismo Malin, joka kertoo mm. projekteista, joilla järven tilaa on parannettu tuloksekkaasti jo 70-luvulta alkaen. Lähtö Sibeliustalon välittömässä läheisyydessä olevan matkustajasataman ponttoonilaiturista. Mahdolliset matkatavarat voit jättää Sibeliustalolle ja ne kuljetetaan hotelliisi odottamaan. Hinta 10 €.
Osta lippu verkkokaupastamme | Tapahtuma Facebookissa

la klo 19-21  Galleria Uusi Kipinä. Galleria sijaitsee Lahden keskustassa (Kymintie 1) ja palvelee vihreiden jäseniä lauantaina kello 19-21. Näyttely on maksuton. Galleria on normaalisti kiinni kyseisenä aikana. Esillä on muun muassa kissa-aiheisia maalauksia ja valokuvanäyttely. Lisätietoa: Gallerian nettisivu | Facebook

la klo 19.00 Maaseutu- ja erävihreät ry:n vuosikokous. Hämeen Vihreiden piiritoimisto, Hollolankatu 3.

Lanupuiston taidetta ja luontoa -kävelyretket
Lahden seudun ympäristöpalvelut järjestää opastetut luontopolut lauantaina sekä sunnuntaina. Kierrokset ovat toisiaan vastaavat ja niissä esitellään Lanupuiston ja Pikku-Vesijärven luontoa, jääkauden vaikutusta ympäristöön sekä ajankohtaiset kaupunkisuunnitteluasiat erit. ympäristönäkökulmasta. Varustuksena hyvät kävelykengät. Maksuton.
la klo 19.30 Lähtö Alatorin leikkipuistosta (torin laidalta,ks. kartta). Retki päättyy Vesijärvenkadulla sijaitsevan ravintola Walimon eteen kello 21.15. Tapahtuma Facebookissa
su klo 8.00 Lähtö Sibeliustalon edestä ja paluu Sibeliustalolle viimeistään kello 9.15. Tapahtuma Facebookissa

la klo 20-02 Puoluekokouksen illanvietto.Lauantai-iltaa vietetään Ravintola Wanha Walimossa (Vesijärvenkatu 25) - ei sisäänpääsymaksua. Ohjelmassa bilebändi The Best Of & stand up -koomikko Fathi Ahmed  & Special Guest Show. Illan juontajana Timo Väisänen. Ohjelma alkaa klo 22.30.

Klo 20–22.30 on tarjolla illallisbuffet, hinta 16 euroa. Varaa annos etukäteen maksamalla se viimeistään 12.5. verkkokaupassamme (illallismenu linkissä). Etukäteismaksu on tarpeen, jotta ruokia osataan varata sopiva määrä.

Leffaan! Kokousvieraat pääsevät lauantaina alennettuun 8 euron hintaan elokuviin Kino Iiriksessä. Mainitse lippukassalla olevasi vihreiden puoluekokousväkeä.

su klo 8.00 Opastettu luontopolku (tarkemmat tiedot ylempänä)

su klo 9.00-10.00  Vinon edustajien tapaaminen. Kokoustila Kuusi.

su klo 9.00-10.00  Helsingin Vihreiden edustajien tapaaminen. Kokoustila Koivu.

su klo 9.15-10.00  Varsinais-Suomen piirin kokousedustajat.  Kokoustila Pihlaja.

su klo 11.00   Piiri- ja liittojärjestöjen sekä valtakunnallisten henkilöjäsenyhdistysten paikkaneuvottelutapaaminen, osa 2 (vuoden 2017 puoluekokousta valmisteleva). Kokoustila Honka. Tilaisuuden vetää Minttu Massinen.

su klo 11.45-12.45  Kaupunkisuunnitelutreffit. Vapaamuotoisen kokoontuminen kaupunkisuunnittelusta kiinnostuneiden vihreiden kesken. Tilaisuuden vetää & kontakti: Jaakko Stenhäll,  jaakko.stenhall@gmail.com. Kokoustila Pihlaja. Tilaisuus Facebookissa

su klo 12.15-13.15 Vihreät Yrittäjät ry:n vuosikokous. Kokoustila Koivu.

su klo 12.45-13.45 Sote- ja maakuntauudistusklinikka. Valtava hallinnon ja toimintatapojen uudistus etenee ja myös kuntien toimintakenttä tulee muuttumaan merkittävällä tavalla. Muutos koskettaa satojen tuhansien ihmisen työtä ja kaikkien kansalaisten palveluja. Muutokset koskevat myös sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusta, ohjausta ja verotusta. Lausunnot lakiesityksistä annetaan kesälomien jälkeen.

Tule kysymään ja keskustelemaan. Kysymyksiin ovat vastaamassa eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto, parlamentaarisen sote-seurantaryhmän jäsen Touko Aalto, parlamentaarisen aluehallintotyöryhmän jäsen Heli Järvinen sekä eduskuntaryhmän kunta-asioista vastaava poliittinen sihteeri Timo Juurikkala, joka myös juontaa tilaisuuden. Kokoustila Kuusi. Tapahtuma Facebookissa

su klo 14.00-15.00  Kuinka yhdistää rauhantahto ja maanpuolustustahto vihreässä aatteessa? Turvallisuuspoliittinen keskustelutilaisuus.  Mukana Pekka Haavisto ja puolueen turvallisuuspoliittisen asiantuntijaryhmän pj. Andrei Sergejeff ja jäseniä. (Ohjelma täsmentyy). Kokoustila Kuusi. Tilaisuus Facebookissa

Frisbee! Lahdessa on SM-tason frisbeegolfrata, jonne voi mennä milloin tahansa veloituksetta heittämään omin välinein. Kentälle päääsee busseilla 31 ja 32. Tiedot radasta.