Puoluekokouksen 2018 oheistilaisuudet

Tälle sivulle kootaan tietoa puoluekokouksen 2018 yhteydessä pidettävistä tapaamisista, tilaisuuksista ym.

Tapaamisille järjestetään tila kokouspaikalta, jos vapaata tilaa on. Kokoustilat ovat käytössä pääsääntöisesti varsinaisen kokouksen aikana, ei myöhemmin iltaisin.

Tilojen tiedustelut ja varaukset Risto Kankaanpäältä, p. 050 544 7510, risto.kankaanpaa@vihreat.fi. Ilmoita henkilömäärä ja toivottu aika (mistä mihin).

Kokouksen ajan aulatilassa: Valtakunnallisten yhdistysten ständi. Vihreiden valtakunnalliset yhdistykset kertovat toiminnastaan olevassa esittelypisteessä.

Kokouksen ajan kokouspaikalla: Järjestöjen esittelypisteet.  Käy tutustumassa kokouksen tauoilla tai muulloin! Mukana ovat Akavalaiset järjestöt, JHL, SAK, Kepa, WWF, Monimuotoiset perheet -verkosto, SLL, Bioenergia ry, Suomen Tuulivoimayhdistys, Demo Finland ry, Latitude 66 Cobalt Oy, Pohjolan Voima Oyj, Kuluttajaliitto, Suomen YK-liitto, Pakolaisapu.  (Tiedustelut: Risto Kankaanpää, hallintopaallikko@vihreat.fi)

Lauantai 16.6.

Millainen lainsäädäntö parhaiten edistäisi päihteistä irtautumista ja hoidon saamista?
la klo 13.00-14.00, Lumo-sali (1. krs)
Paneelikeskustelijoina on poliitikkojen sijasta ruohonjuuritason työntekijöitä ja oman käyttöhistorian omaavia henkilöitä. Tarkoituksena on tuoda käytännönläheistä näkökulmaa päätöksentekoon. Lyhyiden puheenvuorojen jälkeen on varattu aikaa keskustelulle. Tule paikalle kysymään ja kyseenalaistamaan! Keskustelua kaitsee Vantaan Vihreiden puheenjohtaja Eve Rämö. Tilaisuudessa ei saa kuvata ilman lupaa. Tilaisuus Facebookissa. Järjestää Vantaan Vihreät ry.

Keskustelutilaisuus: Mihin asti bioenergiaa tarvitaan?
la klo 13.15-14.00 (luokka 303, 3. krs) Keskustelemassa kansanedustaja Johanna Karimäki, puheenjohtaja Silja Keränen, Maaseutu- ja erävihreät ry, toimitusjohtaja Harri Laurikka, Bioenergia ry, toimitusjohtaja Jukka Leskelä, Energiateollisuus ry; moderaattorina toiminnanjohtaja Toivo Hurme, Paikallisvoima ry. Tarjolla kevyt lounas. Tilaan mahtuu enintään 30 hlöä. Järj. Bioenergia ry, Energiateollisuus ry, Paikallisvoima ry. Lisätietoja puh. 040 194 8628.

Kuntapolitiikan kyselytunti: Missä mennään maakunta- ja soteuudistus?
La klo 14-15 (luokka 311, 3. krs)

Puoluekokouksen yhteydessä on mahdollisuus tulla kysymään ja keskustelemaan maakunta- ja soteuudistuksen tuoreimmista käänteistä. Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti vihreille kuntapäättäjille. Kysymyksiin ovat vastaamassa puolueen puheenjohtaja Touko Aalto, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Outi Alanko-Kahiluoto ja eduskuntaryhmän poliittinen sihteeri Timo Juurikkala. Lisätietoja: Vihreiden kunta-asioiden päällikkö Tiina Elo, tiina.elo@vihreat.fiTilaisuus Facebookissa

Vaihtoehtopuolue -  kirjailijahaastattelu
La klo 14-15 (luokka 316, 3. krs)
Vihreän liikkeen uuden historiantutkimuksen kirjoittaja Sari Aalto kertoo työstään ja siitä, mitkä olivat keskeisiä tekijöitä ja ketkä keskeisiä henkilöitä vihreän puolueen synnyssä. Sari Aaltoa haastattelee Vision pääsihteeri Ville Ylikahri. Tilaisuudessa on varattu paljon aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Kirjan voi ostaa puoluekokouksen yhteydessä erikoishintaan 20 euroa. Tilaa tai varaa omasi: eventilla.com/vaihtoehtopuolue  Tilaisuus Facebookissa

Maanpuolustus. Nyt -paneelikeskustelu
la klo 15.30-16.30 (luokka 316, 3. krs)

Onko nykyinen asevelvollisuusarmeija edelleen tätä päivää? Entäpä mikä on siviilipalveluksen tulevaisuus: onko ratkaisu uudenlainen kansalaispalvelus? Toteutuuko sukupuolineutraali asepalvelus jo seuraavalla hallituskaudella? Näitä sekä muita ajankohtaisia maanpuolustukseen sekä turvallisuuteen liittyviä aiheita ruoditaan paneelissa, jossa mukana ovat kansanedustaja, puolustusvaliokunnan jäsen Krista Mikkonen (vihr), VTT Anni Ojajärvi (Tampereen yliopisto) ja ent. Varusmiesliiton puheenjohtaja Henrik Vuornos (kok). Juontaja Viljami Hätönen, STM:n valmiusyksikön projektikoordinaattori. Järjestää Vihreiden globaali- ja turvallisuusasioiden työryhmä. Tilaisuus Facebookissa

Tehyn viisi avainsanaa – näin sote-uudistus onnistuu
la klo 16.00-17.00 (luokka 311, 3. krs). Tehyn teemoja esittelemässä ovat puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, tutkimuspäällikkö Juha Kurtti, viestintäpäällikkö Katri Lindqvist sekä tiedottaja Jaana Reijonaho. Järjestää Tehy ry

Järjestökokonaisuuksien paikkajakoneuvottelu
la kokouksen päätyttyä (luokka 316, 3. krs). Vuoden 2019 puoluekokousta valmisteleva palaveri piiri- ja liittojärjestöjen edustajille. Vetäjänä Minttu Massinen.

Lähiökierros Korsossa
lauantaina heti kokouksen keskeytyksen jälkeen, lähtö Lumon edustan aukiolta. Näe Korso pintaa syvemmältä! Kierroksen kesto on 30-45 minuuttia. Kierroksella nähdään populaarikulttuurista tuttu Korson Räkkärimarketti, tutustutaan asemanseudun ilmiöihin ja kauneuteen sekä ihaillaan vastaremontoitua Ankkapuistoa hiidenkirnuineen. Retki päättyy Korså-rajapyykille.Kierroksella oppaana on aito korsolainen muija. Järjestää Vantaan Vihreät ry. Tilaisuus ja lisätietoa Facebookissa

Matkat paikallisjunilla: Korson ja Tikkurilan väli on neljä asemanväliä, kesto 9 minuuttia. Junaliikenne on tiheää. Vantaan sisäinen lippu
automaatista maksaa 2,90 tai erikseen ladattavalla HSL-mobiilisovelluksella (www.hsl.fi/sovellus) 2,20 euroa. Helsingin ja Vantaan välinen matka vaatii seutulipun, hinta automaatista 5,00 euroa, mobiililippuna 4,20 euroa.

Lauantain illanvietto
la klo 20-03  Sokos Hotel Vantaan (Tikkurila) Night Vantaa -yökerhossa. Esiintymässä Kalevauva.fi ja Jauza. Tilaisuus Facebookissa

Sunnuntai 17.6.

Aamukahvit
su klo 9-10 Pintti Pubissa (Korsonpolku 4)
Korso-Koivukylän Vihreät tarjoaa aamuvirkuille kahvit Pintti Pubissa. Pannu on kuumana ja karaoke pauhaa. Muut juomat omakustanteisesti baaritiskiltä. Tervetuloa! Tilaisuus Facebookissa

Keskustelu Vihreiden kaupunkivisiosta
su klo 11.30-12.30 (luokka 311, 3. krs)
Ajatuspaja Visio teettää vuoden 2018 aikana Vihreän kaupunkivision, jonka tarkoituksena on herättää keskustelua ja nostaa esiin vihreiden kaupunkipoliittisia näkemyksiä. Kaupunkivisiota on työstetty yhteistyössä suurten kaupunkien vihreiden toimijoiden kesken ja kirjoitustiimiä vetää Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Jaakko Stenhäll.  Puoluekokouksen yhteydessä työn etenemistä esitellään suurten kaupunkien vihreille toimijoille sekä muille kiinnostuneille. Vihreä kaupunkivisio on tarkoitus julkistaa syksyllä. Lisätietoja: Vihreiden kunta-asioiden päällikkö Tiina Elo, tiina.elo@vihreat.fi  Tilaisuus Facebookissa

Puolueet demokratiaa tukemassa
su klo 11.30-12.30 (luokka 303, 3. krs)
Demokratian kriisi, vihapuhe ja digitalisaatio - mitä suomalaiset puolueet voivat tehdä meillä ja maailmalla demokratian tukemiseksi ja sen haasteisiin vastaamiseksi? Mitä hyviä käytänteitä voisimme jakaa muualle ja mitä voisimme oppia kehittyvien maiden demokratioilta? Tule keskustelemaan! Järjestää Puolueiden kansainvälinen demokratiayhteistyö Demo ry. Tilaisuus Facebookissa

Vihreät Vaivaiset ry:n hallituksen kokous. Su klo 12.30 alkaen (luokka 316, 3. krs).

Energiatehokkuus ei tee rakentamisesta ekologista - tule kuulemaan, miten rakentamisessa kestävä kehitys on muuttunut estäväksi kehitykseksi
su klo 13.15-14.15 (Lumosali, 1. krs)
Rakentaminen on ihmisen suurimittakaavaisinta toimintaa. Sen kestävyyttä tulisi arvioida tarkoin. Suomessa vallitseva rakennustapa on kuitenkin täysin kestämätön. Täällä rakennetaan yhä samalla tavalla kuin parjatuilla 1960- ja 1970-luvuilla — vain talojen ulkonäkö on muuttunut. Tähän epäkohtaan on vaikea puuttua ilman perustietoa rakentamisesta ja siitä, miten harhaanjohtavaa rakennusalan sanasto nykyään on.Mitä päättäjien siis tulee tietää, jotta he voivat nähdä muotisanojen (energiatehokkuus, hiilijalanjälki, elinkaari, passiivitalo, nollaenergiarakentaminen, kiertotalous jne.) lävitse ja välttyä ajautumasta viherpesun välikappaleiksi? Tätä käsittelee luennollaan "Estävä kehitys" arkkitehti Lars-Erik Mattila (Suoja ry). Tilaisuus Facebookissa