Puolueen puheenjohtajaehdokas

Maria Ohisalo

Kansanedustaja, Vihreiden varapuheenjohtaja, yhteiskuntatieteiden tohtori

Olen Itä-Helsingin Vesalassa syntynyt ja eri puolilla Itä-Helsinkiä kasvanut yhteiskuntatieteiden tohtori, kansanedustaja ja vihreiden varapuheenjohtaja. Pari vuotta elämästäni olen asunut, opiskellut ja työskennellyt myös Uppsalassa ja Tukholmassa, sekä opiskellut Pariisin Sorbonnessa ja pari kuukautta Oxfordin yliopistossa. Valmistuin Helsingin yliopistosta sosiaalipolitiikka pääaineenani vuonna 2011 ja väittelin tohtoriksi (sosiologia) Itä-Suomen yliopistosta kesällä 2017.

Olen terveydenhoitajan ja kirvesmiehen tytär. Minut on tuonut politiikkaan halu puolustaa ja uudistaa hyvinvointivaltiota ihmisiä tukevana rakenteena, ja tahto nostaa politiikan ytimeen köyhyyden ja eriarvoistumisen torjunnan teemat ja nämä yhdistettynä ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön.

Työskentelen kansanedustajana. Luottamustoimiani Vihreiden varapuheenjohtajuuden lisäksi ovat muun muassa Helsingin kaupunginvaltuuston ja Uudenmaan maakuntavaltuuston jäsenyydet. Vaikutan myös Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n liittovaltuustossa. Vapaa-ajallani pyöräilen ja keräilen retrovideopelejä.

Yksitoistavuotinen työni muun muassa Vihreiden puoluevaltuuskunnassa, Vihreiden sote- ja poliittisen ohjelman työryhmissä, kaksi vuotta Vihreiden nuorten puheenjohtajana (samalla osana eduskuntaryhmää ja puoluehallitusta), harjoittelijana puoluetoimistolla ja kunnallisissa luottamustoimissa olkoon osoituksena siitä, että teen tätä työtä tosissani ja haluan muuttaa maailmaa Vihreiden riveissä. Haluan nostaa Vihreitä entistä vahvemmin sote-osaajana ja liikkeenä, jolle köyhyyden ja eriarvoisuuden torjunta on politiikan keskiössä yhdessä ilmaston- ja ympäristönsuojelun kanssa. Haluan rakentaa liikettä, joka pohjaa politiikkansa tutkittuun tietoon ja tarjoaa kaikille mahdollisuuksia vaikuttaa.

Lue teemoistani ja ajatuksistani kotisivuiltani tai seuraa minua facebookissa ja twitterissä.

Takaisin yläsivulle ->