Valtuuskunnan varapuheenjohtajaehdokkaat

Jukka Vornanen

Jukka Väisänen

Lotta Alhonnoro

Olen Lotta Alhonnoro, 34-vuotias vaasalainen kauppatieteilijä, ruokahävikistä pian väittelevä tutkija ja pienen lapsen äiti. Haluan olla nostamassa Vihreitä maan suurimmaksi puolueeksi. Tavoitteen saavuttamiseksi meidän on kyettävä puhuttelemaan kaikkia suomalaisia - tämä onnistuu vain nostamalla pienten piirien ja alueiden ääni ja erityiskysymykset kuuluviin.

Olen Vaasan vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja koulutuslautakunnan varapuheenjohtaja. Tunnen vihreän politiikan hyvin, olen tehnyt 10 vuotta aktiivisesti töitä vihreämmän Vaasan ja maailman eteen niin paikallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. Minulla on laajaa johtamiskokemusta mm. Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtajan tehtävästä 2017-18.

Puheenjohtajistossa koen tärkeimmäksi tehtäväkseni fasilitoinnin, ihmisten johtamisen parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Asioille on laitettava raamit ja tavoitteet, mutta lisäksi haluan kannustaa ja luoda kaikille tilaa. Ihmisenä olen helposti lähestyttävä, hyvä kuuntelija, oikeudenmukainen sekä oikeudentuntoinen.

Politiikan on mielestäni pohjattava tutkittuun tietoon. Olen vahva yleispoliitikko, koulutus- ja tiedepolitiikka ovat erityisosaamistani. Tutustu: www.lottaalhonnoro.fi

Kirsi Helin

Parhaat vihreät!

Vihreät Naiset ry esittää minua puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi.

Olen Kirsi Helin, 47-vuotias sote- ja työelämäpalvelujen asiantuntija.

Kuluneet kaksi vuotta olen ollut puoluevaltuuskunnan varajäsen. Olen toiminut puolueessa aktiivisesti useissa luottamustoimissa niin puheenjohtaja-, varapuheenjohtaja-, piirihallitus-, kuin työryhmä-, ja neuvottelukuntatasolla viimeiset neljä vuotta. Viimeiset kaksi vuotta 2016-2018 toimin Helsingin vihreiden naisten puheenjohtajana.

Puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajan tulee toimia koordinoivasti, vastuullisesti ja edistää valtuuskunnan yhteistyötä. Varapuheenjohtajana haluan tukea puoluevaltuuskunnan ohjelmatyötä ja kehittää viestintää taustayhteisöt huomioiden.

Johtajana olen toimintaa koordinoiva, osallistava, kannustava, yhteistyötaitoinen ja viestivä. Johtamiskoulutuksenani on johtamisen ja yritysjohtamisen eat (talouden ja projektin johtaminen), työkykyjohtamisen vastuualue.

Kestävä elämäntapa, tasa-arvo, sosiaalinen vastuullisuus, nuoret, eläinsuojelu ja inhimillinen työllisyyspolitiikka on itselleni tärkeitä aiheita.

Puolueemme on kasvamassa yhdeksi suurimmista puolueista, tehdään yhdessä töitä paremman maailman puolesta.

Kiitos tuestasi!

Timo Kilpiäinen

Puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtaja, Puoluevaltuuskunnan jäsen tai varajäsen

Olen Timo Kilpiäinen, espoolainen opettaja ja kahden pienen pojan isä.

Haen Uudenmaan Vihreiltä esitystä puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajan paikalle.

Olen toiminut Vihreissä vuodesta 2015 ja tällä hetkellä olen puoluevaltuuskunnan jäsenenä Uudenmaan Vihreiden mandaatilla. Kuulun Espoon tieteen ja teknologian vihreisiin ja Matinkylä-Olarin Vihreiden kautta Espoon vihreisiin, joista jälkimmäisen varapuheenjohtajana toimin 2017-2018.

Haluan varapuheenjohtajana kehittää koko valtuuskunnan toimintaa. Minua muistutettiin taannoin keskustelussa vanhasta sanonnasta: ""Valtaa ei koskaan anneta se otetaan"". Haluaisin kehittää valtua siihen suuntaan, että ohjelmatyöhön saadaan ja vaaditaan riittävät resurssit ja toisaalta ohjelmatyön priorisointia kehitetään.

Valtuuskunta voisi ottaa vahvemmin ja lyhyemmin kantaa ajankohtaisiin asioihin ja toisaalta varsinaisten ohjelmien valmisteluun pitäisi saada useammin kopo- ja maatalousohjelmien kaltaisia useita lähetekeskusteluja ja kommenttikierroksia. Näiden kahden ohjelman hionta näkyi mielestäni myös valmiissa tuotoksissa.

Uusi puheenjohtajisto, uusi puoluesihteeri ja uusi valtuuskunta luovat tilanteen, jossa toimiva valtu on tärkeässä osassa toimivaa Vihreää politiikantekoa.

Tahdon korostaa politiikassani lapsi-, perhe- ja nuorisopolitiikkaa, koulutusta koko koulupolun matkalta ja tieteen, tutkitun tiedon ja parhaan käytettävissä olevan asiantuntijuuden saamista päätöksenteon tueksi.

Uskon mielipiteen vaihtamisen voimaan. Uskon liikkuvan kannan olevan merkittävämpi aikaansaamisen kannalta kuin jyrkkä ideologisuus. Vain ihmisoikeuksien, oikeusvaltioperiaatteen ja ihmisten yhdenvertaisuuden yhteiskunnan kaikilla tasoilla tulee olla asioita, joissa emme taivu kompromisseihin.

Mikäli en tule valituksi varapuheenjohtajaksi, toivon saavani jatkaa puoluevaltuuskunnan jäsenenä Espoon edustajana.

Vastaan mielelläni kysymyksiin esimerkiksi facebookissa tai sähköpostin kautta.

Vahva Vihreä puolue on paras takuu paremmalle Suomelle

Pauliina Lehtinen

Haen puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi Helsingin esittämänä. Olen toiminut aktiivisesti Vihreissä miltei kymmenen vuoden ajan ja kokemusta löytyy niin paikallisyhdistystasolta, kuin piirin ja koko puolueenkin tasolta. Viimeiset neljä vuotta olen ollut puoluehallituksessa ja sitä ennen neljä vuotta puoluevaltuuskunnassa. Toimin aiemmin Helsingin Vihreiden puheenjohtajanakin.
Ajattelen, että tässä tilanteessa, jossa puoluejohto vaihtuu, minun pitkästä kokemuksestani olisi hyötyä. Tunnen laajasti toimijoita ja minulla on perspektiiviä. Haluan valjastaa kokemukseni sen tavoitteen saavuttamiseksi, että Vihreät on tuleva pääministeripuolue.
Rakastan puoluevaltuuskuntaa – siellä jokainen ääni on yhtä arvokas ja jokaisen ääntä tarvitaan. Uskon siihen, että laajalla joukolla saadaan paremmin maailman monimutkaisuus kirjoitettua puolueen ohjelmiin ja kantoihin. Puoluevaltuuskunta toimii peilinä eduskuntaryhmälle ja jos olemme hallituksessa, ministereille ja hallitusryhmälle. Se on peili, mutta myös opponoija jonka tehtävä on olla kriittinen ja silti kannustava.
Olen 40-vuotias kolmen teinin äiti, joka työkseen johtaa lastensuojelualan järjestöä.

Riina Lumme

Ammatti ja/tai titteli sekä tärkeimmät luottamustehtävät (nykyiset ja menneet): Opiskelija, kaupunginvaltuutettu ja koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja

Olen turkulainen kaupunginvaltuutettu, opiskelijaliikkeen kasvatti ja vielä hetken aikaa Vihreiden koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja. Työryhmän ohjelmatyön, puoluekokousten ja viime vuonna hyväksytyn poliittisen ohjelman valmistelun kautta olen päässyt tutustumaan puolueen linjaustyöhön, ja työskentelytavat ovat tuttuja valtuuskunnan ja puoluekokouksen iltatyöryhmistä sekä useista järjestöistä puolueen ulkopuolelta. Puheenjohtajan tehtävissä olen toiminut kopo-työryhmän lisäksi mm. Suomen ylioppilaskuntien liitossa, ja sitä kautta olen tottunut johtamaan ja järjestämään päivittäisen työn lisäksi myös suurempia liitto- ja vuosikokouksia.

Nyt haluaisin laittaa osaamiseni ja kokemukseni hyvään käyttöön ja päästä askelta syvemmälle puoluekoneistoon varmistamaan, että Vihreät puolustaa jatkossakin yhdenvertaisia koulutusmahdollisuuksia ja sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta.

Elina Sillanpää

Uskon ihmisten kykyyn ratkaista vaikeitakin ongelmia, monipuoliseen sivistykseen ja kulttuurintuntemukseen sekä tietoon perustuvaan päätöksentekoon. Tärkeimpiä arvojani ovat vastuullisuus, rohkeus ja empaattisuus. Olen vahvalta yhdenvertaisuuden arvopohjalta työtä tekevä tinkimätön poliitikko, joka mieluummin rakentaa siltoja ihmisten välille kuin polttaa niitä pilkalla.

Minulla on 10 vuoden kokemus vihreistä luottamustehtävissä eri hallinnon tasoilla ja järjestöissä. Ensimmäisissä kuntavaaleissani olin Laukaan ensimmäinen vihreä valtuutettu ja kolmansissa kunnan ylivoimainen ääniharava. Tällä hetkellä asun Jyväskylässä, jossa vihreät ovat suurin puolue.

Koulutukseltani olen Liikuntatieteiden tohtori ja gerontologian dosentti ja työskentelen yliopistotutkijana Gerontologian tutkimuskeskuksessa, Jyväskylän yliopistossa. Vahvuuksiani ovat erityisesti liikuntapolitiikka, tiede- ja yliopistopolitiikka sekä väestön ikääntymiseen ja kansanterveyteen liittyvät kysymykset. Keski-Suomen sote- ja maakuntauudistuksen johtoryhmässä kehitimme niin hyvät paikalliset mallit sotepalveluiden järjestämiseen, että maakuntauudistuksen kaatuminen suretti jopa oppositioasemassa.

Tällä hetkellä olen Jyväskylän yliopiston yliopistokollegion 1. varapuheenjohtaja, maakuntahallituksen 1. varapuheenjohtaja ja Valtion liikuntaneuvoston ainoa vihreä jäsen.

www.elinasillanpaa.fi

Seppo Sorvari

Ammatti: toimistosihteeri, Hiilineutraali kunta (Hinku) –koordinaattori/Raahen kaupunki

Nykyiset luottamustehtävät: varakaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen henkilöstöjaoston jäsen, Oulun vaalipiirin vihreät ry:n hallituksen jäsen, puoluevaltuuskunnan jäsen 2017-19, toiminnantarkastajana SEY Raahe ry:ssä

Olen raahelainen 44-vuotias vihreä aktiivi, jolle politiikassa erityisesti mm. työvoimapolitiikka ja eläinsuojeluasiat ovat sydäntä lähellä.

Valtuuskunnan varapuheenjohtajan tehtävä on osaltaan varmistaa puoluevaltuuskunnan työn sujuvuus. Olen toiminut varapääluottamusmiehenä ja työsuojeluvaltuutettuna. Näissä tehtävissä olen kehittänyt taitojani sekä kuuntelijana että ratkaisukeskeisenä aloitteentekijänä. Ratkaisukeskeisyys ja kyky tehdä nopeitakin johtopäätöksiä on tärkeä, koska puheenjohtajiston on varmistettava toiminnan ja kokousten eteneminen nopeastikin eteentulevissa haastavissa kysymyksissä.

Puoluevaltuuskunnan työtä haluaisin viedä vielä askeleen osallistavammaksi, eli valtuuskunnan osallistuminen työskentelyyn kokousten välillä ja myös jäsenten kuuleminen, näitä toimintatapoja tulee vahvistaa.

Milo Toivonen

Olen 32-vuotias graafikko ja köyhyysaktivisti. Toimin kolmannella kaudella Helsingin Vihreiden hallituksessa joista kaksi viimeistä varapj:nä. Toimin myös Helsingin kaupungin yhdenvertaisuustoimikunnassa ja vihreiden puoluevaltuuskunnassa olen kaksi viime vuotta ollut varajäsenenä. Olen aktiivinen poliittinen vaikuttaja ja verkostoituja niin somessa kuin puolueessakin. Politiikassa olen keskittynyt köyhyys ja eriarvoisuus-teemoihin.

Taustani köyhyysaktivistina tuo minulle uniikkia näkökulmaa ja arvokasta kokemusasiantuntijuutta. Se on myös vienyt minua vaikuttamisen paikkoihin niin puolueen sisällä kuin muuallakin yhteiskunnassa.

Valtuuskunnassa olen pitänyt huolta, että köyhyys ja eriarvoisuus otetaan paremmin huomioon. En pelkää haasteita ja haluan olla aktiivisesti mukana kehittämässä politiikkaa ja sen toimintakulttuuria. Olen vaatinut, että representaatiolla on väliä. Että minunkaltaisilla ihmisillä on väliä. Ei pelkästään puolueessa, vaan myös koko yhteiskunnassa.

Luonteeltani olen avoin ja rehellinen. Olen saanut kiitosta siitä, että sanoitan ajatuksiani ja tuntojani tavalla, joka auttaa myös muita puhumaan avoimemmin. Jos valtuuskunnan varapuheenjohtajalta halutaan luovuutta, herkkyyttä ja lämmintä sydäntä, olen hyvä valinta.

Jukka Vornanen

Olen 34-vuotias turkulainen toisen kauden kaupunginvaltuutettu. Kuluvalla kuntavaalikaudella toimin Turun kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana ja kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtajana. Politiikan ulkopuolella kirjoitan kulttuurihistorian väitöskirjaa kasvissyönnin historiasta Suomessa ja opettelen kaupunkiviljelyä Turun Linnanfältissä. Alun perin olen kotoisin Joensuusta, mistä muutin Turkuun vuonna 2005.

Aiemmin olen toiminut muun muassa seuraavissa puolueen luottamustehtävissä: Turun vihreiden puheenjohtajana (2015–2017), Turun vihreiden nuorten puheenjohtajana (2012), puolueen koulutuspoliittisen työryhmän jäsenenä (2010-2011) ja puolueen vero- ja talouspoliittisen työryhmän jäsenenä (2014-2015).

Erikoisosaamisaluettani ovat kunnissa järjestettävät palvelut. Aiemmin olen toiminut korkeakoulupolitiikan asiantuntijatehtävissä. Vuonna 2016 julkaisin yhdessä Taru Anttosen kanssa tietokirjan ”Lihansyöjien maa. Miksi Suomalaisten ruokavalion on muututtava?”. Haen puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi luovuttaakseni sekä puheenjohtajakokemukseni että kunnallispoliittisen sisältöosaamiseni puolueen ja puoluevaltuuskunnan käyttöön.

Jukka Väisänen

Olen 41-vuotias muunsukupuolinen miesoletettu ehdokas puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi. Minulla on monipuolinen koulutus (kasvatustieteen kandidaatti, valtiotieteiden ylioppilas ja vakuutustoiminnan yo-merkonomi). Työkokemukseeni kuuluu harjoittelu Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opintoasiainhallinnossa ja opiskelijatuutorina toimimista.

Olin Turun seudun vihreiden puheenjohtajana 2013, Varsinais-Suomen piirin varapuheenjohtajana 2014 – 2015, puoluevaltuuskunnan jäsenenä 2013 – 2015 ja vuodesta 2017 alkaen Armon vihreiden varapuheenjohtajana. Lisätietoa on täällä: http://jukkav.puheenvuoro.uusisuomi.fi/193909-vihrea-urani .

Ensi kaudella puoluevaltuuskunta tekee tärkeitä päätöksiä liittyen tuleviin kuntavaaleihin, mutta myös periaateohjelman työstäminen on merkityksellistä. Pidän tärkeänä vanhojen ohjelmien, kuten vanhuspoliittisen ohjelman päivittämistä.

Minut tunnetaan hyvänä verkostoitujana ja kuuntelijana. Olen ottanut varapuheenjohtajana puheenjohtajan tehtävät vastuulleni monissa yhteyksissä ja vetänyt kokouksia jämäkästi. Sateenkaarevana vammaisena ja feministinä painotan sosiaalista oikeudenmukaisuutta politiikassa.

Takaisin yläsivulle ->