Panu Laturi, Helsinki

Minulle...

...Vihreät on moderni, arvomaailmaltaan sosiaaliliberaali puolue, joka suhtautuu uusiin asioihin avoimesti

... Vihreät on aidosti kansainvälinen ympäristöpuolue, joka ei sovi perinteiselle oikeisto-vasemmisto -akselille

...Vihreillä on selkeät poliittiset tavoitteet, joihin pyritään pragmaattisin keinoin

...Vihreät on yhteistyökykyinen puolue, joka yhdessä muiden puolueiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa pyrkii ympäristölle ja ihmiselle oikeudenmukaiseen, vapaaseen ja suvaitsevaiseen yhteiskuntaan niin kunnallisella, valtakunnallisella, eurooppalaisella kuin globaalilla tasolla

"Kun päätin hakea puoluesihteeriksi vuonna 2007, keskeinen tavoitteeni oli puolueen organisaation vahvistaminen ja ammattimaistaminen. Halusin rakentaa organisaation sellaiseksi, että vuoden 2011 eduskuntavaaleissa saamme yli 10 % kannatuksen ja vähintään 20 kansanedustajaa. Tavoitteena oli myös nousu neljänneksi suurimmaksi puolueeksi. Sen saavutimme jo puolueen parhaalla vaalituloksella vuoden 2008 kunnallisvaaleissa.

Organisaatiomme on kehittynyt ja vahvistunut huomattavasti viimeisen kahden vuoden aikana. Olemme pystyneet ammattimaistamaan toimintaamme sekä puoluetoimistossa että paikallisella tasolla. Olemme luoneet pohjan, jolta on hyvä jatkaa. Puolueen työntekijät, sekä puoluetoimistolla että piireissä, ovat erinomaisia. Olemme pystyneet ottamaan käyttöön uusia toimintatapoja ja pystyneet keskittymään siihen mikä on tärkeintä - puolueen kehittämiseen.

Miksi Vihreiden painopisteen tulee olla organisaation kehittämisessä? Kannatuksen kasvun suurimmat kompastuskivet eivät ole olleet politiikassamme. Siinä olemme olleet paljon kokoamme vahvempia. Ongelmamme ovat olleet siinä, että emme ole osanneet kiteyttää viestejämme, emme ole osanneet kertoa siitä mitä olemme tehneet, kampanjamme eivät ole tarpeeksi selvästi kertoneet tavoitteistamme ja jäsenmäärässäkin annamme liikaa tasoitusta. Kaikessa tässä olemme ottaneet viimeisten kahden vuoden aikana huomattavia askelia eteenpäin.

Mutta työ on kesken. Toisella puoluesihteerikaudella olen valmis tekemään työni loppuun: rakentamaan Vihreistä entistä vahvempi, ammattimaisempi, suunnitelmallisempi ja ennen kaikkea vaikutusvaltaisempi puolue."

Panu Laturi

• Puoluesihteeri 2007-
  • Euroopan Vihreiden kampanjapäällikkö 2004 ja 2005-2007
  • Vihreiden kansainvälisten asioiden sihteeri 2003-2005