Vihreiden puheenjohtajaehdokkaiden kiertue huipentui torstaina Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla pidettyyn tilaisuuteen. Ääriään myöten täydessä Galleria-salissa tentattavina olivat myös puoluesihteeriehdokkaat – Panu Laturi, Heli Järvinen ja Juhana Suoniemi. Yleisöllä riitti kysymyksiä ja tehtäviä molemmille ehdokasjoukoille – aina sisäisten konfliktien liennyttämisestä vasemmistonuoren käännyttämiseksi Vihreiden äänestäjäksi.

Puoluesihteerien tentin pääteemaksi nousi puolueen kehittäminen ja jäsenistön innostaminen.

”Puoluesihteerin tärkein tehtävä on olla innostaja ja motivoija. Siinä olen onnistunut kuluneen neljän vuoden aikana aika hyvin, kun mietitään kuinka paljon toimintaan on tullut mukaan uusia ihmisiä. Toinen asia on organisaatiokyky”, summasi nykyinen puoluesihteeri Panu Laturi puoluesihteerin tärkeimpiä ominaisuuksia.

Vihreiden naisten puheenjohtaja, Etelä-Savon Kerimäellä vaikuttava Heli Järvinen puolestaan painotti puoluesihteerin henkilöstöjohtajan taitoja.

”Toinen tärkeä asia on saada suomalainen vihreys yksimielisen vahvaan kuntoon koko maassa – kuunnella piirijärjestöjä ja paikallisyhdistyksiä, koska muuten.. jollei piru peri, niin ainakin ikävä loppu tulee olemaan”, Järvinen sanoi.

Tamperelainen Juhana Suoniemi puolestaan korosti niin ikään taitoa motivoida ja johtaa puoluetoimistoa.

”On myös tärkeää pitää yhteyttä muiden puolueiden edustajiin ja tehdä yhteistyötä heidän kanssaan. Siitä minulla on hyviä kokemuksia”, Suoniemi sanoi.

Kaikilla kolmella puoluesihteeriehdokkaalla oli selkeät visiot siitä, mihin päin nämä kehittäisivät Vihreitä. Laturin mukaan puolue kaipaa nyt kirkasta visiota siitä, mitä Vihreys on – kiteytettyä ja suorasanaista poliittista ohjelmaa, jonka takana kaikki voivat seisoa.

Järvinen puolestaan toivoo enemmän tukea paikallisjärjestöille ja laajentaisi puolueen kannattajapohjaa – hurmata pitäisi niin 59-vuotiaat rekkakuskit kuin eläkeläismummot.

Suoniemi taas moitti puoluetta pikkuasioihin takertumisesta – alaotsikoiden sijaan pitäisi hänen mukaansa keskittyä nyt varsinaisiin otsikoihin.

Puolueen puheenjohtajaksi mielivät puolestaan saivat vastata tulevaisuus visioiden lisäksi muun muassa talouspolitiikkaan liittyviin kysymyksiin. Määritellä piti muun muassa se, mitä Vihreä talous oikeasti on.

Mika Flöjt muistutti, etteivät talouskasvu ja hyvinvointi ole kasvaneet samaa tahtia. Flöjt pitääkin tärkeänä, että talouden rakenteita uudistettaisiin paitsi Suomessa myös Euroopassa ja maailmalla kestävä kehitys huomioon ottaen.

Myös Anni Sinnemäki piti kestävän talouden ehtoina oikeudenmukaisuutta, tasaista tulonjakoa ja ympäristöä huomioon ottavia investointeja. Ville Niinistö lisäsi listan loppuun pyrkimykset kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.

– Vihreä energia luo tulevaisuudessa työpaikkoja, Niinistö muistutti.

Outi Alanko-Kahiluto piti puolestaan tärkeänä sitä, että työn tekemisen ja teettämisen uudet muodot otetaan talouspolitiikassa nykyistä paremmin huomioon. Vihreän talouspolitiikan etu on Alanko-Kahiluodon mukaan se, että se ymmärtää myös työn muutosta.

Torstaina Helsingissä järjestetyn paneelin voi katsoa kokonaisuudessaan myös verkossa. Nauhoitus on neljässä osassa: osa 1, osa 2, osa 3 ja osa 4.

Vihreä puheenjohtajakiertue jatkuu vielä Vihreiden keskustelufoorumilla järjestettävällä vaalipaneelilla. Jäsenäänestys puheenjohtajasta päättyy 8. kesäkuuta kello 16, jolloin äänestyskuorten tulee olla puoluetoimistolla. Puoluesihteerin valitaan kesäkuun 11.-12. pidettävässä puoluekokouksessa.

TÄTÄKIN KYSYTTIIN

Miten ajaisit perustuloa eteenpäin ammattiyhdistysliikkeen ja sosiaalidemokraattien vastustuksesta huolimatta?

Mika Flöjt: ”Meidän pitää ajaa läpi se, että perustuloa kokeillaan parillakin alueella, esimerkiksi Pohjois-Karjalassa tai itä-Helsingissä. Kokeilu kyllä vakuuttaa muut puolueet siitä, että perustulo toimii.”

Outi Alanko-Kahiluoto: ”Kun avaamme muille puolueille askeliamme perustuloon, sitä kautta voimme saada niitä asialle myötämielisemmiksi. Olen ollut muun muassa SAK:n tilaisuudessa luennoimassa asiasta, ja sen jälkeen käytiin kyllä kiivas keskustelu perustulosta. Myöhemmin sain kuitenkin sähköpostia, jossa minua pyydettiin puhumaan uudestaan.”

Ville Niinistö: ”Perustuloa pitää ajaa hyvin voimakkaasti ja askelia sen eteen tulee ottaa rivakasti. Olen riidellyt asiasta jo vuosia, mutta edistystä on tapahtunut. Askelien ottamista helpottaa se, että monet kannattavat niitä, vaikkeivät itse päämäärää kannattaisikaan.”

Anni Sinnemäki: ”Perustuloa tulee ajaa voimakkaasti niiden ihmisten takia, joille perustulosta olisi eniten hyötyä. Meillä on lukematon määrä ihmisiä, joita nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä lannistaa. Meidän täytyy tehdä muiden puolueiden kanssa yhteistyötä ja vakuuttaa nämä siitä, että sosiaaliturvan ja työn yhdistäminen on nyt hyvin hankalaa ja tämän epäkohdan korjaaminen on olennainen asia.”

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!