Valtuustoaloite marraskuu 2009 / Vihreä valtuustoryhmä, Nokia

Esitämme, että Nokian kaupunki siirtyy käyttämään toimipisteiden valaisimissa energiansäästöloisteputkia tavallisten loisteputkien sijaan. Energiansäästöloisteputkien käyttö aloitettaisiin välittömästi uudisrakennus- ja saneerauskohteissa. Olemassa olevissa toimipisteissä siirryttäisiin energiansäästöputkien käyttöön sitä mukaa kun vanhat loisteputket ovat vaihtokunnossa ja vanhat loisteputkivarastot ovat kulutettu loppuun.

Tavallisessa loisteputkessa ja energiansäästöloisteputkessa ei ole eroa valotehossa, värisävyissä eikä käyttötunneissa mutta alhaisempi ottoteho tuottaa huomattavaa energiansäästöä. Toimenpide tukisi Nokian kaupungin strategiassaan linjaamaansa tavoitetta toimia edistyksellisesti ilmastomuutosta vastaan. Toisaalta tuotettaisiin rahallisia säästöjä joihin on huutava tarve nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.

Aloitteen liitteenä toimitetaan Lappeenrannassa ja Kotkassa suoritetut laskelmat joiden mukaan energiansäästöloisteputkilla pienennetään energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Kotkan kaupungissa on arvioitu päästävän 280 000 euron säästöön 4 vuoden aikana. Lappeenrannan teknisen toimen selvityksessä säästön on arvioitu olevan suunnilleen samaa luokkaa eli 74 200 e/vuosi. Samalla hiilidioksidipäästöt vähenevät 310 000 kg.

Vihreä valtuustoryhmä ehdottaa, että mahdollisimman pian tehtäisiin selvitykset ja taustalaskelmat toimenpiteen toteuttamismahdollisuuksista ja hyödyistä Nokialla. Pyydämme, että kyseinen laskelma esitellään myös kaupunginvaltuustolle tähän aloitteeseen annettavassa vastineessa.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!