Valtuustoaloite 12.10.2009 / Katja Andrejev, Hamina

Julkinen sektori on suuri ostaja, ja sen ostopäätöksillä voisi vaikuttaa tuotannon ekologisuuteen tai sosiaalisiin olosuh­teisiin merkittävästi. Useassa maassa julkiset hankkijat ottavat huomioon kestävän kehityksen periaatteet ja suosivat Reilun kaupan tuotteita hallituksen päätöksen velvoittamana. Esim. Iso-Britanniassa Reilun kaupan kaupunkeja on jo noin 250 ja Ranskassa Reilun kaupan kuntia ja kaupunkeja on noin sata.

Reilun kaupan kaupungin tai kunnan arvoni­men saanti edellyttää Reilun kaupan tuotteiden laajaa käyt­töä niin kunnan omissa hankinnoissa kuin kunnan alueella sijaitsevissa yrityksissä ja työpaikoillakin. Suomessa on neljä Reilun Kaupan kuntaa: Utajärvi, Espoo, Tampere ja Pori. Kaikki neljä kuntaa ovat saaneet positiivista mainosta ja medianäkyvyyttä asialla. Nyt jo useampi kaupunki on siirtynyt Reilun Kaupan tuotteiden käyttäjäksi, ja yhä useampi kaupunki pyrkii kohti Reilun Kaupan arvonimeä. Naapurikaupungissamme Kotkassa projekti on ollut jo jonkin aikaa.

Rahallinen kysymys esim. Reilun Kaupan kahviin siirtyminen ei ole, sillä Yleensä Reilun kaupan kahvi maksaa kupillista kohden vain yhden sentin ns. ”tavallista” kahvia enemmän. Nykyisin hintaero Reilun kaupan kahvin ja ns. ”ta­vallisen” kahvin välillä on useimmissa tukuissa kaventunut hyvin pieneksi, ja on pienimmillään muutamia kymmeniä senttejä kiloa kohden.

Ehdotamme, että Haminan kaupunki siirtyy käyttämään Reilun Kaupan tuotteita tilaisuuksissaan, alkaen valtuuston, lautakuntien ja kaupunginhallituksen kahvituksista. Toivomme esimerkkimme vaikuttavan myös virastojen ja muiden kaupungin osa-alueiden siirtymiseen reilun kaupan tuotteiden käyttäjäksi ja haluamme eettisellä valinnoilla olla esimerkkinä kaupunkilaisille., sekä siten viedä Haminaa kohti eettisempää Reilua Kaupunkia.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!