Jokainen on joskus sinkku

Riippumatta siitä minkälaisten sattumuksien tuloksena ja kuinka kauan aikuinen ihminen päätyy elämään elämäänsä ilman vakituista parisuhdetta, tietyt samankaltaisuudet vaikuttavat sinkun elämään.

Useimmat yksineläjät kokevat joskus ihmettelyä, painostusta ja ennakkoluuloja elämäntapaansa liittyen. Sinkku on uussuomea, johon helposti liitetään ajatus menevästä kolmekymppisestä, joka viipottaa vapaana kaupungin yössä. Leski tai vasta opiskelemaan uudelle paikkakunnalle muuttanut yksinäisyydestä kärsivä nuori eivät löydä itseään siitä mielikuvasta. Saati ne monet koko vakaan aikuisuutensa yksin asuneet ja itsensä elättäneet ihmiset, jotka eivät etsikään kumppania.

Siksi tätä keskustelunavausta valmistellessa monet vieroksuivatkin sinkuista puhumista. Toisaalta vaihtoehtoiset ilmaukset ovat kovin paperinmakuisia. Käytetyistä käsitteistä viis, tärkeintä on vihreille se, että ilman parisuhdetta eläminen on yhteiskunnan näkökulmasta täysin tasavertainen tapa elää kuin parisuhdekin, ja että yksin elämisen ei tarvitse merkitä yksinäisyyttä.

Myöskään vanhemmuus ei tee ihmisestä muita parempaa. Lapsettomuus liittyy usein sinkkuuteen, joskaan ei läheskään aina. Se on osalle iloinen, osalle luonteva ja osalle kipeä kokemus. Riippumatta siitä onko lapsettomuus oma valinta vai johtuuko se siitä, ettei sopivaa puolisoa ole löytynyt, ihmisen pitäisi saada kokea olevansa yhtä arvokas kuin muutkin – ja esimerkiksi ihan yhtä oikea nainen kuin synnyttäneetkin naiset.

Myös yksinhuoltajat ovat sinkkuja. Heidän huolensa ovat aivan erityiset. Yksinhuoltajien köyhyysriski on muita lapsiperheitä suurempi ja heidän arkensa kannalta hyvät julkiset palvelut ja joustava ja lämminhenkinen työelämä erityisen tärkeitä.

Näillä vihreiden sinkkusivuilla käsitellään sinkkujen erityiskysymyksiä erityisesti työelämän, asumisen, toimeentulon ja yhteisöllisyyden näkökulmasta.

Tärkeimmät vihreät sinkkupoliittiset teesit ovat:

• Yhteiskunnalle yksinelämisen pitää olla yhtä arvokas valinta kuin muutkin.

• Ihmisen tulee olla yksilö valtion edessä.

• Sinkkuuden ei tarvitse tarkoittaa yksinäisyyttä.