"E" niin kuin ehdokas, "V" niin kuin vihreä. Ehdokkaan aakkoset -sarjassa vihreät eurovaaliehdokkaat paljastavat palan itsestään kirjain kerrallaan. Sirpa "Siru" Kauppinen kertoo muun muassa rakastamaan ruoasta ja paljastaa salaisen paheensa.

Sirpa KauppinenAvoimuus. Valmistelun avoimuus mahdollistaa kansalaiskeskustelun jo silloin, kun vaikuttaminen on vielä mahdollista. Vain keskeneräisistä asioista kannattaa keskustella.

Bulvaani... tarvitsemme rehellisen talouden. Varovaisen arvion mukaan puolet maailman varallisuudesta on veroparatiiseissa. Suuryritykset maksavat veroja keskimäärin vain 5 prosenttia voitoistaan.

Chilli... rakastan tulista ruokaa, ja kokkaan mielelläni kaiken maailman kokeiluja. Joskus onnistuvatkin. Cameron - melkoinen tinkijä.

Demokratia. Demokratiaa sanotaan byrokratian demoversioksi, mutta uskon että demokratia on aina parempi kuin diktatuuri. Demokratiaa syö korruptio, puoluekuri ja vaalirahoitus. Myös EU:n demokratiavaje on todellinen haaste.

Eri mieltä. Tykkään neuvotella ja hakea kompromisseja, mutta jotkut – kuten ihmisoikeudet, lasten ja vanhusten kärsimys jne. eivät ole myytävissä.

Faasi. Aineen homogeeninen alue on kuin Vantaan kokoomus tai demarit, joilla on tiukka puoluekuri.

Green New Deal. Tulevaisuuden työ syntyy tulevaisuuden teknologioissa. Gorgonzola on suurta herkkuani jota tulee lisättyä ehkä vähän liian usein ruokiin. Sopii niin piparin kuin punajuurenkin kanssa.

Hetero tai Homo. Ihmiset aivan liian usein kategorisoidaan seksuaalisuuden mukaan.

Ilmastonmuutos. Jokaista skeptikkoa kohti on 87 tiedemiestä jotka uskovat, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama uhka. Osaaminen ja teknologia sen torjumiseen ovat olemassa, vain poliittinen tahto puuttuu. Taistelu tulevaisuudesta käydään nyt. Inhimillinen ja ihmisarvoinen vanhustenhuolto.

Juna. Olohuoneestani löytyy Brion junarata. Junamatkalla työskentelen rentoutuneempana, sillä siellä rajattu aika ilman muita häiriöitä. Nopea raide Helsingistä Baltian läpi Eurooppaan on unelma.

Kreikka. Miten korruptio kitkettäisiin ja ihmisten elinkeinot säilyisivät? Näin ei ole nyt käymässä. Jos esimerkiksi Kreikan peruskoulujärjestelmä romahtaa, Kreikan pääsy pinnalle kestää todella pitkään.

Lahjus. Maankäytön korruptio kunnissa on yksi mikä pistää minulla vihaksi. Kaavoituksen tulisi palvella kuntalaisten, ei rakennusyhtiöiden etua.

Maapallo. Näin hyviä planeettoja on todella harvassa.

Nippelitieto. Insinöörinä rakastan lukuja. Haluan päätöksenteon perustuvan enemmän tietoon, vähemmän lobbaukseen. Lobbarirekisteri puuttuu yhä EU:sta.

Oulu. Sukuni on molemmin puolin kotosin Oulusta – Tuirasta ja Pataniemestä. Oulun torilla on yhä sukulaisten pitämä koju ainakin kolmannessa sukupolvessa. Oppiminen. Oppiminen on lapsen oikeus joka maassa. Myös erityislapsien.

Pariisi. Nuorena olin monet kesät ilman kämppää jotta sain säästettyä matkarahat Pariisiin. Säästyneen vuokran hinnalla eli Pariisissakin jotenkuten.

IRCQuotes. Salainen paheeni on lukea näitä kun elämä tuntuu hankalalta. Se luo perspektiiviä ja saa hymyilemään – elämäähän tämä vain on.

Rakkaus. Se selittää kaiken. Ja Ruoka. Mikäli EU hyväksyy EU:n ja USA:n vapaakauppasopimuksen, ruuan alkuperän selvittäminen vaikeutuu entisestään. Kenen leipää syöt, sen tauteja sairastat: Hullun lehmän tauti, melamiini-maito ja dioksiinimunat ovatesimerkkejä teollisen tuotannon lieveilmiöistä. Lähiruokaa ja luomua pitää lisätä.

Siru. Vanhemmat eivät uskaltaneet nimetä Siruksi jos vaikka minusta olisi tullut suuri ja leveä. Ei tullut.

Tamdem - Liikun paljon pyörällä. Tamdemini on vihreä. Tuli - Rakastan tuleen tuijottamista, kuikan huutoa ja vähiä hyttysiä. TTIP - EU:n ja USA:n vapaakauppasopimus valmistellaan salassa.

Uudet työpaikat. Biopolttoaineita, rikinpoistolaitteita, puhdistustekniikkaa ja energiaa säästävää teknologiaa tehdään nimenomaan suomalaisella työvoimalla.

Valta. Valta turmelee, ehdoton valta turmelee varmasti. Siksi kannatan demokratiaa.

Windows. Windows ärsyttää, joten välttelen sitä. Käyttämällä avoimen lähdekoodin ohjelmia moni kunta säästäisi ja saisi paremman tietoturvan sekä standardoidut, myöhemminkin avautuvat dokumentit. Wolframi. Rajallinen ruostumattoman teräksen seosaine.

X on tuntemattoman merkki. Esimerkiksi uudet teknologiat tarvitsevat riskiarviointia ja varautumista. Tein teknillisessä korkeakoulussa seminaarityön tekoälyn etiikasta, ja samat kysymykset ovat yhä ratkaisematta.

Yrittäjät. Euroopan yrityksistä 99,8 % on pk-yrityksiä, ja työllisyyyden kasvu tapahtuu pääosin näiden kautta. Lait kuitenkin säädetään suuryritysten näkökulmasta, ja pienyrittäjien byrokratia on kohtuuton.

Z-bosoni, varaukseton alkeishiukkanen. Tähtitiede ja alkeishiukkaset olivat nuoruuteni kiinnostuksen kohteita ja olin pitkään innokas Ursan jäsen.

Å. Haluaisin Suomeen sanan virtavedelle, joka on suurempi kuin puro mutta ei ihan jokikaan. Ojassa on negatiivinen sointi.

Ääni. Tavoittelen tiimissäni sitä, että jokaisen jäsenen tulisi tuntea itsensä kuulluksi. Vain silloin saamme koko porukan tiedon ja näkemyksen mukaan, ilman että äänekkäimmät vievät koko shown.

Öljy. Maailma on sotinut paljon öljyn vuoksi – sitä pidetään vallan edellytyksenä. Vaihtoehtoja öljylle tulisi ottaa käyttöön ja nopeasti. Kun hankin auton, haluan että se kulkee sähköllä, joka on tuotettu kestävästi.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!