Valikon kohdasta Kirjoita (1) voit syöttää sivuille uutta sisältöä. Jo syötetyn sisällön muokkaaminen tapahtuu puolestaan Hallitse-kohdasta (2):

wp02

Kun klikkaat 'Kirjoita'-kohtaa, sen alle aukeaa alavalikko, josta voit valita, kumpaa sisältötyyppiä olet kirjoittamassa: artikkeleita vai sivuja.

Sivut ja artikkelit: mitä ne ovat?

Sivut ovat kuin perinteisiä yksittäisi nettisivuja: yksi sivu, eli yksi kirjoitus, on erillinen ja riippumaton kaikesta muusta sivustosi sisällöstä. Sivuja voisivat olla luontevasti esim. ehdokkaan henkilöesittely tai kampanjan yhteystietosivu.

Artikkelit ovat muuten samanlaisia kuin sivut – yksittäisiä kirjoituksia – mutta ne kuuluvat aina johonkin aiheeseen eli luokkaan, joka yhdistää samanlaiset kirjoitukset ryhmiksi. Aihe voisi olla esimerkiksi 'Tiedotteet' tai 'Vaaliteemat'. Yksittäisen artikkelin kirjoittaminen eroaa sivun kirjoittamisesta siten, että artikkelin kohdalla on aina määriteltävä, mihin aiheeseen se kuuluu (kun taas sivuilla ei tällaista ryhmittelyä ole). Esimerkiksi tiedotetta kirjoittaessasi määrittelet, että se kuuluu aiheeseen 'Tiedotteet' jne.

Vaikka artikkelien ja aiheiden idea voi tuntua ensin vaikealta, niistä on paljon hyötyä, kun sivuillesi tulee enemmän kirjoituksia, jotka pitäisi jäsentää jollain järkevällä tavalla. Se, mitä aiheita sivustosi artikkeleilla on, riippuu kokonaan sinusta (ks. Aiheiden hallinta).

Uusien sivujen ja artikkelien kirjoittaminen

Kun klikkaat ylläpitovalikosta 'Kirjoita', sinulle aukeaa oletusarvoisesti artikkelin kirjoitusruutu. Jos haluatkin kirjoittaa artikkelin sijasta sivun (ks. yllä), valitse alavalikosta 'Kirjoita sivu':

wp03

Tulet nk. kirjoitusruutuun, joka artikkelien kohdalla näyttää tältä:

wp04

Kirjoitusruudusta löytyvät kaikki tavalliset tekstinkäsittelyn työkalut: lihavoinnit, kursivoinnit, alleviivaukset, tasaukset vasempaan ja oikeaan reunaan jne. Jos et ole varma, mitä mikin nappi tekee, vie hiiren kohdistin kyseisen kuvakkeen päälle ja odota hetki, niin näytölle ilmestyy kuvakkeen tehtävästä kertova inforuutu:

wp05

Myös kuvien lisääminen tekstin joukkoon on helppoa. Ks. kuvien lisäysohjeet.

Kirjoitusruudun oikealta puolelta löytyvät artikkelin tai sivun asetusten säädöt, jotka näyttävät artikkelien tapauksessa tältä:

wp06

Pääset säätämään asetuksia klikkaamalla plussamerkkiä kunkin otsikon oikealla puolella. Näihin palataan jäljempänä.

Artikkelin liittäminen aiheeseen

Jos olet kirjoittamassa artikkelia, sinun on vielä valittava, mihin aiheeseen kirjoituksesi kuuluu. Se tapahtuu sivun laidasta, kirjoituslaatikon oikealta puolelta:

wp07

Kun klikkaat kohtaa 'Aiheet' -sanan vieressä olevaa plussamerkkiä, aukeaa näkyviin luettelo kaikista aiheista, joita olet luonut:

wp08

Jos et ole luonut itse vielä yhtään aihetta, tässä näkyy vain yksi, järjestelmässä oletusarvona oleva aihe, nimeltään 'Blogi'. Voit vaihtaa tämän aiheen nimen halutessasi, ks. aiheiden käyttöohjeet.

Uusi artikkeli kuuluu oletusarvoisesti aiheeseen 'Blogi'. Jos et ole kirjoittamassa blogimerkintää, ota rasti pois tästä ruudusta ja valitse sen sijaan jokin toinen luokka (jos et ole lainkaan aikeissa kirjoittaa blogia sivustollasi, kannattaa muuttaa oletusluokan nimi joksikin muuksi kuin 'Blogi'):

wp09

Artikkelit voivat kuulua myös useampaan kuin yhteen aiheeseen. Yleensä tähän ei ole kuitenkaan tarvetta, mutta se onnistuu yksinkertaisesti rastittamalla useampi kohta.

Sen sijaan tärkeämpää on hahmottaa, että voit luoda monentasoisia aiheita. Esimerkiksi ehdokkaan kampanjasivulla voisi olla (pää)aihe 'Ajankohtaista', jonka alle tulisivat kaikki kampanjauutiset. Uutisten tarkempaa ryhmittelyä varten tällä voisi puolestaan olla kaksi alakategoriaa: 'Tapahtumat' ja 'Tiedotteet'. Jokainen kampanjauutinen (artikkeli) määriteltäisiin tällöin joko tapahtumaksi tai (muuksi) tiedotteeksi. Tällöin riittää, että valitset rastilla vain alakategorian 'Tiedotteet', pääluokka 'Ajankohtaista' ei tarvitse rastia:

wp10

Sivu vai alasivu?

Jos olet kirjoittamassa sivua, voit määritellä sen joko pääsivuksi (jotka näkyvät sivun vasemman laidan valikossa, ks. Valikon hallinta) tai alasivuksi (joka näkyy valikossa vasta kun pääsivun linkkiä on klikattu).

Pääsivu voisi olla esimerkiksi kirjoitus ”Tue kampanjaa” ja sen alasivuja ”Liity tukiryhmään”, ”Tukiryhmä esittäytyy” ja ”Lahjoita rahaa”.

Sivu on lähtökohtaisesti pääsivu, jollet toisin määritä. Voit määrittää sivun alasivuksi kirjoituslaatikon oikealla puolella olevasta kohdasta 'Liitä sivun alle':

wp11

Kun klikkaat tekstin vieressä oleva plussamerkkiä, saat avattua listan aiemmin luoduista sivuista:

wp12

Valitse näiden joukosta se sivu, jonka alasivuksi olet uuden kirjoituksesi liittämässä. HUOM! ”Vihreät – De Gröna” -ulkoasupohja osaa käsitellä vain pääsivuja ja niiden alasivuja, ei enää alasivun alasivuja! Älä siis luo sellaisia!

Nyt kirjoitukseni on valmis. Mitä sitten teen?

Kirjoitettuasi tekstin valmiiksi klikkaa 'Julkaise' (jos kirjoituksesi on Artikkeli) tai 'Luo uusi sivu' (jos kirjoituksesi on Sivu).

Sivun näkymä näyttää tältä:

wp14

...ja Artikkelin tältä:

wp13

(Muista kuvassa näkyvistä vaihtoehdoista: 'Tallenna' merkitsee tässä kohdin, että kirjoitus tallennetaan Wordpressin tietokantaan – jotta voit palata myöhemmin muokkaamaan sitä –, mutta ei muuta sitä julkaistuksi, ts. artikkeli ei tule vielä sivuillesi näkyviin.)

Vanhojen sivujen ja artikkelien muokkaaminen

Voit koska tahansa palata muokaamaaan tai vaikka poistamaan vanhoja kirjoituksiasi. Tämä tapahtuu valikon Hallitse-kohdasta.

Kun klikkaat 'Hallitse'-kohtaa, esiin tulee alavalikko, josta voit valita muokkauksen (eli hallinnan) kohteeksi Artikkelit tai Sivut (muista vaihtoehdoista löydät ohjeita Aiheiden hallinnasta):

wp15

Näistä pääset sivustolle jo syöttämiesi Artikkelien / Sivujen listaan. Klikkaa sieltä haluamasi kirjoituksen kohdalta 'Muokkaa':

wp16

Pääset tällöin samaan kirjoitusruutuun kuin kirjoitusta alun perin luodessasi. Voit nyt muokata kirjoitusta ja sen asetuksia (kirjoitusruudun oikealla puolella) haluamallasi tavalla.

Muokattuasi kirjoitusta tarpeeksi klikkaa 'Tallenna', niin tekemäsi muutokset tallentuvat.