Haluaako yhdistyksesi verkkosivupaketin käyttöön, mutta ei oikein tiedä, miten asiassa edetä? Seuraavat ohjeet auttanevat.  :-)

Jos yhdistyksellä ei ole verkkosivuja tai verkkosivutilaa käytössään...

1. Yhdistyksen hallituksen olisi syytä päättää verkkosivupaketin käyttöönotosta. Paketti ei sinällään aiheuta kustannuksia, mutta web-hotellista ja verkkosivuosoitteesta (esim. www.tampereenvihreat.fi) aiheutuu muutaman kympin vuosikustannus.
  2. Ota yhteyttä puoluetoimistoon, verkkotuottaja Vesa Saariseen (etu.suku@vihreat.fi) ja kerro, että yhdistyksellä ei ole verkkosivuja, mutta haluaa sellaiset. Puoluetoimisto suosittelee web-hotelleja ja kertoo mahdollisuuksista sivujen toteuttamiseksi.

Jos yhdistyksellä on jo olemassaolevat verkkosivut, ja yhdistys haluaa puolueen verkkosivupaketin käyttöönsä...

1. Yhdistyksen hallituksen olisi syytä päättää puolueen verkkosivupaketin käyttöönotosta. Paketti ei sinällään aiheuta lisäkustannuksia, mutta web-hotellin ominaisuuksista riippuen lisäkustannuksia saattaa hieman aiheutua.
  2. Varmuuskopioi! Ota talteen (esim. copy-paste -menetelmällä) kaikki sivuilla oleva tieto, jonka haluat siirtää uusille verkkosivuille! Vihreiden sivupaketti korvaa aiemmat verkkosivut. Vanhan tiedon varmuuskopiointi on yhdistyksen tehtävä - puoluetoimisto ei siirrä tietoa vanhoilta sivuilta uusille eikä tuota uusille sivuille sisältöä.
  3. Selvitä seuraavat asiat (jos käsitteet ovat hankalia tai epäselviä, kysy niitä suoraan palveluntarjoajalta tai tarkista sopimuksesta):
    1. Mikä on yhdistyksen web-hotellin tms palveluntarjoaja (esim. Puhtek, Nebula, Futuron, Sigmatic...) - siis missä, kenen palvelimilla sivut sijaitsevat.
    2. Mitkä ovat FTP- tai SSH-tunnukset (eli tunnus ja salasana palveluntarjoajan palvelimelle), joilla sivuja päivitetään? Nämä tunnukset palveluntarjoaja on ilmoittanut web-hotellin avaamisen yhteydessä.
    3. Kuuluuko web-hotellipakettiin SQL-tietokantaa? Vihreiden sivupaketti vaatii vähintään yhden SQL-tietokannan. Jos web-hotellin palveluun ei SQL-tietokantaa kuulu, on palveluntarjoajaan on otettava yhteyttä ja pyydettävä yhden tietokannan avaamista. (Todennäköisesti palveluun kuuluu ainakin yksi tietokanta, mutta asia on syytä selvittää.)
  4. Ota yhteyttä puoluetoimistoon ja kerro, että ennakkoselvitykset sekä varmuuskopiointi on tehty. Puoluetoimistolta kerrotaan ohjeet jatkomenettelyyn.

Tulevaisuuden suunnitelmia

Vihreät saattaa jatkossa tarjota yhdistyksille halpaa palvelintilaa. Verkko-osoitteiden (esim. www.tampereenvihreat.fi) ostaminen jää jatkossakin yhdistysten vastuulle.