Perusturva (400px)

Mennäänpä suoraan asiaan.

Me Vihreät ehdotamme, että kaikille Suomen kansalaisille maksettaisiin 440 euroa kuussa käteen, teki kansalainen työtä tai ei. Tätä verovapaata perustuloa ei tarvitsisi erikseen anoa, vaan sen saisi jokainen täysi-ikäinen Suomessa asuva. Muutaman vuoden kuluttua tämän eräänlaisen kansalaispalkan voisi nostaa jopa 500 euroon.

ETTÄ MITÄ?! Palkitsisimme kansalaisia joutilaisuudesta?

Päinvastoin. Perustulon idea on kannustaa työntekoon poistamalla kannustinloukut, joihin sekava sosiaaliturvajärjestelmä monet ajaa.

Otetaanpa esimerkki: Severi elää sosiaaliturvan varassa, mutta haluaisi tehdä töitä. Hän onnistuukin saamaan viikonlopputuuraajan paikan nakkikioskissa, mutta jos Severi ottaisi tuon työn vastaan, hänen veroprosenttinsa voisi nousta jopa sataan, koska hän menettäisi työnteon takia osan sosiaaliturvastaan.

Pähkähullua, eikö? Siksi nykyinen järjestelmä joutaakin romukoppaan.

Vihreiden perustulomalli karsisi byrokratian epäkohdat, vähentäisi sosiaalihallintoa ja poistaisi sosiaaliturvan hakemiseen liittyvän syyllistämisen ja häpeän. Se takaisi kaikille kohtuullisen toimeentulon, tekisi työn tekemisestä aina kannattavaa, rohkaisisi yrittäjyyteen ja vähentäisi työelämästä syrjäytymistä. Perustulo toisi turvaa pätkä- ja projektityöläisille ja parantaisi mm. opiskelijoiden, eläkeläisten, taiteilijoiden ja lapsiperheiden asemaa. Keski- ja suurituloisilta perustulo perittäisiin tavallaan tuloverotuksessa takaisin, joten heidän käteen jääviin ansioihinsa perustulo ei vaikuttaisi mitenkään. Kuulostaa reilulta, eikö?

Epäilevä Tuomas tökkää tässä vaiheessa kuitenkin etusormensa ilmaan ja huomauttaa, että on helppo ehdottaa kaikenlaista kivaa, mutta se kaikki kiva pitäisi pystyä myös maksamaan. Vihreiden ehdottama perustulomalli maksaisi kansantaloudelle miljardeja. Millä ilveellä se olisi tarkoitus rahoittaa, romahduttamatta valtion taloutta?

Meillä ei ole Epäilevälle Tuomakselle vastausta. Meillä on niitä kolme.

1. Vihreiden perustulomalli ei tulisi valtiolle lanttiakaan kalliimmaksi kuin nykyinen järjestelmä, jonka se pääosin korvaisi.

2. Pitkällä aikavälillä Vihreiden perustulomalli tulisi yhteiskunnalle jopa halvemmaksi. Uusi malli purkaisi byrokratiaa ja karsisi sosiaalihallinnon kuluja. Mikä parasta, se vähentäisi myös työttömyyttä, köyhyyttä ja syrjäytymistä, ja niistä aiheutuvia alkoholi-, mielenterveys- yms. ongelmia. Parantamalla ihmisten elämänlaatua se säästäisi siis tulevissa sosiaali- ja terveysmenoissa.

3. Hyvinvointivaltiossa pitäisi lähtökohtaisesti kaikkien voida hyvin. Etenkin hyvinvointivaltiossa, jonka bruttokansantuote kasvoi viime vuonna lähes kuusi prosenttia, jonka talouskasvu on jatkunut vakaana vuosia, ja jonka tulevaisuuden näkymätkin ovat auvoisat.

Eli kyse ei ole rahasta vaan valinnasta. Siitä, että investoidaan ihmisiin eikä byrokratiaan. Siitä, että kannustetaan työn tekemiseen, eikä rangaista siitä. Niin simppeliä se on. Tai ainakin voisi olla.

P.S. Voit perehtyä perustulomalliimme syvällisemmin perustulosivuillamme.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!