« takaisin edelliselle sivulle

Kuva: Antti-Juhani Johansson

Julkaisupäivä: 14.2.2009

Olin joku vuosi sitten Joensuun taidemuseossa kulttuurityöntekijöiden järjestämässä tilaisuudessa jossa aiheena oli heidän sosiaali- ja työttömyysturvansa. Paikalla oli myös Joensuun työvoimatoimiston johtaja.

Keskustelu oli kiivasta. Taiteentekijät, kirjailijat ja muusikot valittivat sitä, että heidät rinnastetaan yrittäjiksi. Heille määrätään neljän kuukauden karanteeni ennen kuin on mahdollista saada työttömyysturvaa. Sen lisäksi kirjailijan oli todistettava, ettei hän tänä aikana kirjoita, ja on lopettanut työhuoneensa käytön. Kuvataiteiden edustaja totesi että jos hänen työnsä oli New Yorkissa näyttelyssä esillä, hän ei saanut työttömyysturvaa. Tilaisuuden loppupäätelmänä todettiin, että tulkinnat vaihtelevat. Apurahojen korvausperusteet määriteltiin eri puolilla Suomea hyvin eri tavalla. Työvoimatoimistojen näkemykset siitä milloin taiteilija oli työtön, vaihtelivat merkittävästi.

Tullessani työministeriksi asetin ensimmäinen tehtävänäni selvitysmiehen selvittämään apurahantekijöiden työttömyysturvaan liittyviä ongelmia. Selvitys valmistui ja asiasta neuvoteltiin tieteen ja taiteen tekijöiden ammattiliiton edustajien kanssa.

Vuoropuhelu ei ollut ongelmatonta. Laki rinnastaa yrittäjän ja omassa työssä työllistyvän. Sen takia on pystyttävä osoittamaan, että työttömyysturvan saadakseen henkilö todellakin on lopettanut tuotannollisen toimintansa. Lain mukaanhan työttömän työnhakijan tulee olla kokopäiväisesti työmarkkinoiden käytössä.

Saimme kuitenkin aikaan ratkaisun. Tätä ryhmää varten on perustettu oma neuvojien verkosto työ-ja elinkeinotoimistoihin. He ovat erikoistuneet neuvomaan heitä asiakkaina ja myös muita työhallinnon virkamiehiä. Lisäksi lakien tulkintaohjeita on tarkennettu siten, että ne ovat järkevämpiä ja oikeudenmukaisempia.

Ratkaisu siis syntyi pelkästään työvoimatoimistojen ohjeita tarkentamalla ilman lainsäädäntömuutoksia. Sosiaali- ja terveysministeriön puolella tehtiin uutta lainsäädäntöä tieteen ja taiteentekijöiden sosiaaliturvasta ja esitykset ovat jo saaneet lainvoiman.  Nyt apurahansaajille on taattu eläketurva, sairasvakuutusturva sekä lakisääteinen tapaturmaturva.

Työ- ja elinkeinoministeriössä jatkamme vielä selvitystyötä siitä, miten omassa työssä työllistyvien tilannetta muuten voidaan parantaa. Itse vedän luovan työn työryhmää jonka tavoitteena on luoda edellytyksiä sille, että omassa työssä työllistyvien luovan työn tekijöiden oikeudet toteutuvat niin lainsäädännössä kuin työttömyys- ja sosiaaliturvassa. Varsinaisen suoran palautteen sain eräässä Kruunuhaan kahvilassa, jossa yhtäkkiä eteeni ilmestyi lasi punaviini ja toisesta pöydästä hymyilevä nuori mies, musiikkialan työntekijöiden edustaja, huikkasi "kiitos Tarja, olemme todella iloisia ja tuemme työtäsi!".