Bland: Ympäristöarvot liike-elämän kilpailuetu

Suomen Yrittäjien uusi puheenjohtaja, Jyrki Mäkynen, kommentoi Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa 24.11.2014 seuraavaa: "Jossakin vaiheessa tässä maassa on pakko hyväksyä sellainen periaate, että yrittämisen arvot ovat tärkeämpiä kuin ympäristön arvot."

Vihreiden varapuheenjohtajan, Anne Blandin, mielestä linjaus on suuri pettymys.

- On todella vaikea uskoa, että tänä päivänä vielä kuulee tällaisia piipputeollisuuden propagandan kaikuja, vieläpä yrittäjien edunvalvojan suusta, itsekin yrittäjänä toimiva Bland sanoo.

- Onneksi Suomessa on kuitenkin teollisuudenaloja ja yrittäjiä, joille ympäristö ja yhteiskunnalliset arvot ovat yhtä tärkeitä kuin taloudellinen hyöty. Kuluttajat ja äänestäjät ovat saaneet tarpeekseen ympäristöskandaaleista, joista omistajat ja sijoittajat porskuttavat miljoonat taskuissaan kohti seuraavia katastrofeja jättäen veronmaksajille sotkut ja laskut hoidettavaksi.

Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtajana toimiva Bland näkee erityisesti maaseudun yrittäjien mahdollisuudet ympäristöä ja ihmisiä kunnioittavassa liiketoiminnassa.

- Puhdas ruoka, energia ja polttoaineet sekä luonnosta saatavien hyvinvointipalvelujen tuottaminen, kuten kovassa nousussa oleva greencare, tarjoavat ratkaisuja tämän päivän ympäristöllisiin ja sosiaalisiin ongelmiimme.

- Puhtaasti voiton maksimointiin perustuva liike-elämä ei ole kestävää, vaan tulevaisuus on niiden yritysten, jotka näkevät ympäristöarvot kilpailuetuna, Bland visioi ja vaatii politiikkatoimia edistämään näiden yritysten kasvua ja menestystä.