Haavisto ja Sumuvuori: Vihreät ei hyväksy leikkauksia kehitysyhteistyöstä

Kansainvälinen köyhyys

Hallitus esitteli tänään vuoden 2015 ensimmäisen lisätalousarvioesityksen. Esityksessä oli osoitettu 15 miljoonan euron leikkausta kansainvälisen kehitysyhteistyön määrärahoihin. Vihreät ei hyväksy leikkausta ja jättää aiheesta lisätalousarvioaloitteen.

- Suomen kehitysapua on hallitusohjelmankin linjauksen perusteella tarkoitus kehittää YK:n suosituksen mukaan siten, että 0,7 prosentin osuus BKTL:sta saavutetaan lähivuosina. Tästä tavoitteesta olemme nyt kaukana, vaikka tilannetta on helpottanut päästöhuutokauppatulojen ohjaaminen täysimääräisesti kehitysyhteistyöhön. Olemmekin erittäin pettyneitä hallituksen päätökseen, kansanedustaja Johanna Sumuvuori toteaa.

Kehitysavun 15 miljoonan euron leikkaaminen vie tavoitetta yhä kauemmas YK:n suosituksesta ja johtaa BKTL-osuuden alenemiseen 0,47 prosenttiin vuonna 2015.

- Kehitysavun tarve juuri nyt on erittäin merkittävä. Maailmalla on käynnissä neljä suurta humanitaarista kriisiä: Irakissa, Syyriassa, Etelä-Sudanissa ja Keski-Afrikan tasavallassa. Lisäksi ebolaepidemian torjuminen vaatii nyt nopeaa reagointia, kansanedustaja Pekka Haavisto sanoo.

Suomi on viime vuosina lisännyt erityisesti kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä.

- Kehitysyhteistyötä kohtaan esitetään aika ajoin kritiikkiä. Työllä kuitenkin vauhditetaan kehittyviä maita yhteiskunnallisiin muutoksiin, esimerkiksi kehittämään omia verojärjestelmiään, joiden toiminta tulevaisuudessa voi vähentää apuriippuvuutta, Sumuvuori toteaa.

Suomen on oltava mukana tukemassa ja edesauttamassa ympäristön kannalta kestävää kehitystä.

- Leikkaus osoittaa lyhytnäköisyyttä politiikan tekemisessä. Leikkaus on suoraan pois kaikista heikoimmassa asemassa olevilta ja ilmastonmuutoksen torjuntatyöstä. Suuret kansainväliset ongelmat on ratkaistava niiden synnyinsijoilla, Haavisto päättää.

Lue lisää köyhyyden torjunnasta ->