TIEDOTE: Vihreät asettaa kestävän energiatalouden hallituksessa jatkamisen ehdoksi

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori on ilmoittanut tänään, että hän esittää valtioneuvostolle Fennovoiman ja Rosatomin ydinreaktorihankkeen periaateluvan myöntämistä ja asian käsittelyn viemistä eduskuntaan. Vihreille tärkeintä on se, että Suomi rakentaa kestävää energiataloutta.

- Vihreät ei tätä esitystä voi hyväksyä. Saimme hallitusohjelmassa läpi tavoitteemme, että lisäydinvoiman sijaan hallitus panostaa kotimaisiin uusiutuviin energiamuotoihin ja energiatehokkuuteen, Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö toteaa.

Jos valtioneuvosto torstaina päättää esittää Fennovoimalle ja Rosatomille lupaa, vihreät eivät voi jatkaa hallitukseen osallistumista.

- Tulen esittämään välittömästi tällaisen päätöksen jälkeen puolueen päättäville elimille puolueen eroamista hallituksesta, Niinistö jatkaa.

- Minun tapani tehdä politiikkaa on se, että sovitusta pidetään kiinni. Itselleen on oltava rehellinen. Sanansa on pidettävä. Suomalaisten energiatulevaisuus on asia, joka on vihreille ja minulle itselleni rakas ja tärkeä. On tärkeää olla avoin ja rehellinen, Niinistö linjaa.

Niinistön painottaa, että kyse on suomalaisten kestävän tulevaisuuden turvaamisesta ja Suomen valinnasta: kotimaiset uusiutuvat, energiaomavaraisuus ja kestävä energiatalous - vai Venäjän valtiojohdon alaisuudessa toimivan Rosatomin johtama ydinvoimahanke.

Fennovoima on poikkeuksellisen huono ydinvoimahanke, jossa otetaan riskiä otetaan suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Hanke on ollut täynnä poliittista kikkailua ja sanoilla pelaamista. Puhutaan täydennysluvista ja jatkuvasti väljentyvistä omistajuusehdoista.

- Vihreät ei halua osallistua tällaiseen pelaamiseen suomalaisten edessä. Suomalaisten selvä enemmistö vastustaa tätä hanketta - ja hyvin perustein. Tosiasia on lopulta yksinkertainen. Keisarilla ei ole vaatteita, Niinistö toteaa.

Valtaosa kotimaisista toimijoista on kunnallisia energiayhtiöitä, jotka sitoutuvat ostamaan sähköä kaikissa tilanteissa Fennovoimalta. Sähkön voi jo nyt suojata halvemmalla hinnalla pohjoismaiden sähkömarkkinoilla yli kymmeneksi vuodeksi. Kotimaisten energiayhtiöiden pääomat sijoitetaan kalliiseen venäläiseen reaktoriin sen sijaan, että he panostaisivat bioenergian, auringon, tuulen ja muiden kotimaisten ratkaisujen käyttöönottoon.

- Fennovoiman hankkeen hyväksyminen olisi omiaan lisäämään energiatalouden epävarmuutta, ei poistamaan sitä. Voimmeko tehdä sen lapsillemme, että sidomme kohtalomme tähän Rosatomin hankkeeseen ehkä vuosikymmeniksi? Entä jos jotain menee pieleen? Entä jos kansainvälinen tilanne vaikeutuu entisestään? Mitä tämä arvovalinta kertoo Suomesta ja suomalaisista päättäjistä? Mikä on kansainvälinen asemamme tällaisen päätöksen jälkeen, Niinistö kysyy.

Rosatomin suuri rooli hankkeessa merkitsee syvää riippuvuutta Venäjään.

- On tunnettu tosiasia, että Venäjälle energiapolitiikka on osa ulkopoliittista vallankäyttöä. Rosatom on valtionyhtiö, joka on suoraan Venäjän poliittisen johdon alaisuudessa ja näyttelee keskeistä strategista roolia Venäjän aseteollisuudessa, Niinistö sanoo.

- Haluavatko kokoomus ja sdp todella sitoa Suomen energiatulevaisuuden Rosatomiin ja uuteen epävarmaan ydinreaktorihankkeeseen? Sen sijaan, että Suomeen luotaisiin työtä ja rakennettaisiin kestävään energiatulevaisuutta kotimaisista uusiutuvista ratkaisuista? Niinistö ihmettelee.

Hallitus tekee tämän valinnan torstaina.

- Vihreiden linja on selvä. Olemme tehneet sen selväksi koko vaalikauden aikana. Nyt on aika rakentaa kestävää energiatulevaisuutta lapsillemme. Emme anna tukeamme sellaiselle hallitukselle, joka tätä sitoumusta rikkoo, Niinistö sanoo.

Lue Ville Niinistön lehdistötilaisuudessa pitämä puhe tämän linkin takaa.