Vihreän eduskuntaryhmän valiokuntapaikoissa muutoksia

Vihreä eduskuntaryhmä tekee valiokuntajärjestelyjä oppositiopuolueeksi siirtymisensä yhteydessä. Valiokuntapaikkojen muutokset tulevat voimaan tiistaina 30.9.2014. Eduskuntaryhmä on valinnut Vihreiden puheenjohtajan Ville Niinistön sivistysvaliokuntaan, Pekka Haaviston ulkoasiainvaliokuntaan ja ryhmän puheenjohtajan Outi Alanko-Kahiluodon puolustusvaliokuntaan.

Puheenjohtaja Ville Niinistö aloittaa toiveidensa mukaisesti sivistysvaliokunnassa, sillä hän haluaa olla henkilökohtaisesti varmistamassa, että syrjäytymisen ehkäisyyn varatut koulutuksen määrärahat käytetään oikein. Niinistö haluaa myös haastaa hallitusta parantamaan koko koulutuksen laatua. Koulutuksesta ei vihreiden näkemyksen mukaan tule enää säästää – maailman parasta koulua ei tehdä säästämällä.

Vihreä eduskuntaryhmä valitsi ryhmän puheenjohtajan Outi Alanko-Kahiluodon puolustusvaliokunnan jäseneksi. Alanko-Kahiluoto näkee, että Suomessa on tärkeää käydä keskustelua puolustuspolitiikan suunnasta ja Vihreä eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että ryhmän puheenjohtaja on mukana tässä nimenomaisesa keskustelussa myös valiokunnassa.

Ryhmä valitsi Pekka Haaviston ulkoasianvaliokunnan jäseneksi, sillä se näkee, että Haaviston kokemusta ja asiantuntemusta tarvitaan tämänhetkisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa nimenomaan kyseisessä valiokunnassa.