Vihreät: energiapolitiikka on turvallisuuspolitiikkaa

Vihreät järjestää Muuttuva maailma ja turvallisuus -seminaarin Helsingissä perjantaina 21.11.2014 klo 14.00 alkaen. Seminaarin tavoitteena on kannustaa keskusteluun ulko- ja turvallisuuspoliittisista kysymyksistä.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö puhuu Euroopan tämänhetkisestä turvallisuustilanteesta ja muistuttaa myös energiapolitiikan ja turvallisuuspolitiikan suhteesta.

- On tärkeää huomioida, että energiapolitiikka on paitsi talous- ja ympäristöpolitiikkaa, myös turvallisuuspolitiikkaa. Tämä on korostunut viime aikoina etenkin Euroopassa. Samalla kun EU on pyrkinyt vähentämään riippuvuutta Venäjästä, on Suomessa hallitus sitouttamassa maatamme vuosikymmeniksi riskialttiiseen ja kalliiseen Rosatomin ydinvoimahankkeeseen, Niinistö toteaa.

Vihreiden mielestä Suomen turvallisuusympäristön muutosta on arvioitava laajasti. Suomen on edistettävä omalla toiminnallaan johdonmukaisesti omia arvojaan kestävästä kehityksestä, demokratiasta, ihmisoikeuksista, kansainvälisestä oikeudesta ja reilusta kaupasta. Euroopan unionin on seistävä yhdessä humaanin ja kansainvälistä oikeutta kunnioittavan maailmanjärjestyksen puolella.

- Turvallisuuspolitiikan valinnat ovat vain osa turvallisuusympäristömme kehitystä, siksi painotamme talouden ja ulkopolitiikan valintojen ja johdonmukaisuuden merkitystä. Silti vihreiden mielestä turvallisuusympäristössä tapahtuu muutoksia, joita on analysoitava tarkkaan. Eurooppalaisen ja pohjoismaisen yhteistyön syventäminen puolustuspolitiikassa on ensisijaista oman uskottavan puolustuksen kehittämisen rinnalla. Puolueen mielestä Nato-jäsenyyttä ei tule näissä olosuhteissa hakea, mutta keskustelua valinnoistamme on syytä käydä avoimesti, Niinistö jatkaa.

Europarlamentaarikko Heidi Hautala näkee, että Venäjän aggressio Ukrainaa vastaan ja kansainvälisestä oikeudesta piittaamaton toiminta muuttavat Suomen turvallisuustilannetta.

- Onkin tärkeää arvioida, onko tarvetta muuttaa Suomen pitkäaikaista linjaa, joka perustuu sotilaalliseen liittoutumattomuuteen, Hautala sanoo.

Vihreiden kansanedustaja Pekka Haavisto puhuu seminaarissa Venäjän ja EU:n suhteen muutoksesta ja Itämeren alueen turvallisuudesta.

- Itämeren alueella jännitys on ilmatila- ja merialueloukkausten myötä kasvanut. Operaatiot ovat luonteeltaan hybridejä - samaan aikaan käytetään tiedotusvälineitä, kansalaismielipidettä, sotilaallisia keinoja ja kybersodankäyntiä. Pelkkä sotilaallinen vastaus näihin uhkiin ei kuitenkaan riitä, vaan on pyrittävä määrätietoisesti edistämään vuoropuhelua, neuvotteluja ja yhteistyörakenteiden vahvistamista pohjoismaisella ja EU-tasolla, Haavisto toteaa.

Vihreiden Muuttuva maailma ja turvallisuus -seminaarissa alustajina ovat:

* Teija Tiilikainen, johtaja, Ulkopoliittinen instituutti: • Suomen turvallisuusympäristön muutokset ja nykyiset uhat

* Laura Lodenius, toiminnanjohtaja, Rauhanliitto: • Hyviä ja huonoja syitä olla liittymättä NATOon

* Pauli Järvenpää, Senior Research Fellow, ICDS-International Centre for Defence Studies: • Hyviä ja huonoja syitä liittyä NATOon

* Jaakko Iloniemi, ministeri: • Pohjoismainen tai eurooppalainen puolustus vaihtoehtona

Kommenttipuheenvuoron pitäjänä:

Unto Vesa (Tapri)

Paneelikeskustelun osallistujina:

Heidi Hautala, Euroopan parlamentin jäsen (vihr.) Ville Niinistö, Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Pekka Haavisto, kansanedustaja

(vihr.) Anni Sinnemäki, kansanedustaja (vihr.) Jarno Lappalainen, Vihreiden puoluevaltuuskunnan jäsen