Vihreät esittelivät vaalien kärkiteemat, kampanjailmeen ja sloganin

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö esitteli Vihreiden kärkiteemat, sloganin ja kampanjailmeen Helsingissä lauantaina 31.1.2015.

- Nyt jos koskaan tarvitaan peräänantamatonta työtä yhteisen tulevaisuutemme puolesta. Jotkut sanovat, että edessä on vaikeita aikoja, jolloin kaikkien pitää kärsiä. Me Vihreät emme kuulu niihin. Vihreiden mielestä asiat voivat olla paremmin, kun uudistamme Suomea ihmisten tarpeiden pohjalta. Me pidämme kestävistä arvoista kiinni, Niinistö toteaa.

Vihreiden kärkiteemat eduskuntavaaleissa 2015 ovat ympäristö, työllisyys, köyhyys ja koulutus.

- Pitämällä huolta ympäristöstämme luomme lapsillemme hyvää tulevaisuutta. Ympäristö on paitsi arvo itsessään, myös pohja, jolta ponnistaa monille uusille työllistäville aloille.

- Me haluamme luoda uutta työtä, jolla Suomi menestyy ja joka tuo turvaa ihmisille työelämän murroksessa. Köyhyyden torjuminen on välttämätöntä, jotta ihmiset pysyvät samassa veneessä. Sosiaaliturvaa on uudistettava kannustavaksi, jotta ihmiset pääsevät työhön ja sosiaaliturva nostaa ihmistä köyhyydestä. Perustulo tekee sen parhaiten. Hyvällä koulutuksella luomme jokaiselle nuorelle mahdollisuuden hyvään elämään: haluamme, että suomalainen koulu on kaikilla asteilla maailman paras.

Julkistustilaisuudessa esiteltiin Vihreiden ensimmäinen, kouluteemainen kampanjajuliste.

- Kampanjan julisteissa ja vastaavissa mainoksissa käytämme toistuvaa konseptia, jossa haluamme kutsua ihmiset mukaan tekemään muutosta. Koska nyt jos koskaan on sen aika, Niinistö toteaa.

Vihreiden slogan eduskuntavaaleissa 2015 on Nyt jos koskaan.

- Slogan on katsaus siihen tulevaisuuteen, jollaisena me sen Vihreissä haluamme nähdä. Uskomme, että juuri nyt on oikea aika pitää huolta ympäristöstä, uudistaa työelämä, nostaa ihmisiä köhyydestä perustulon avulla ja tehdä suomalaisesta koulusta maailman paras. Vaikeina aikoina on erityisen tärkeää tehdä parempaa huomista rakentavia päätöksiä. Uudistetaan Suomea niin, että olemme ihmisten puolella. On tärkeiden valintojen aika. Nyt jos koskaan, Niinistö sanoo.

- Olen viime kuukausina saanut suomalaisilta paljon ihmettelevää palautetta siitä, miksi neljä suurta ja vanhaa puoluetta on valinnut venäläisen Rosatomin ydinvoimalan kotimaisen uusiutuvan energian edelle. Kyse ei ole vain ydinvoimasta, vaan Suomen paikasta ja tulevaisuuden suunnasta. Keskitettyjen, vanhakantaisten sisäpiiriratkaisujen aika on ohi, tulevaisuuden talous on verkostoissa, älyssä, hajautetussa energiassa, pk-yrityksissä – tulevaisuus on ihmisissä ja heidän osaamisessaan. Sillä luodaan kotimaisia työpaikkoja, parannetaan ihmisten arjen viihtyvyyttä ja nostetaan talouttamme. Me haluamme Suomen ottavan kotimaassa käyttöön tulevaisuuden kestävän energiatalouden ja älyn ratkaisuja, jolloin meille avautuu myös vientinäkymiä ratkomaan maailmaan suuria ympäristöongelmia. Vihreät suuntaa tulevaisuuteen ja haluaa Suomen pitävän kiinni arvoistaan. Nyt jos koskaan, vaadimme Suomen talouden uudistamista työpaikkojen luomiseksi, Niinistö päättää.

Ville Niinistön puhe kokonaisuudessaan