Vihreät julkaisi uuden perustulomallinsa: perustulokokeilu seuraavaan hallitusohjelmaan

Vihreät on kannattanut perustulon käyttöönottoa koko puolueen olemassaolon ajan – tänään Vihreät esitteli päivitetyn perustulomallinsa. Vihreiden lähtökohta on se, että perustulon tulee määrältään vastata perusturvaa verottomana. Sen lisäksi olisi mahdollista saada edelleen harkinnanvaraisia ja ansiosidonnaisia etuuksia kuten nytkin.

Nykyisellään Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on monimutkainen tilkkutäkki, joka koostuu sadasta erilaisesta etuusnimikkeestä eikä kohtele kaikkia tasavertaisesti.

- Perustulo vähentää köyhyyttä ja syrjäytymistä sekä poistaa toimeentuloon liittyvää epävarmuutta. Se vapauttaa tekemään valintoja tekemällä työnteosta aina kannattavaa. Näemme, että se on selkeä, reilu ja kannustava tapa turvata perustoimeentulo kaikille, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto toteaa.

Eduskunnan tietopalvelun Vihreille tuottama mikrosimulointi osoittaa, että perustulo on taloudellisesti mahdollinen.

- Perustulon käyttöönotto ei nostaisi valtion menoja, sillä kyseessä on sosiaaliturvan ja verotuksen kokonaisuudistus, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Vihreät esittävät, että perustulokokeilu kirjataan seuraavaan hallitusohjelmaan.

- Perustulokokeilu joko alueellisesti tai satunnaistamalla tarjoaisi parhaiten tietoa siitä, miten perustulo vaikuttaa ihmisten toimintaan ja valintoihin. Näitä seurannaisvaikutuksia voidaan parhaiten tutkia kokeellisesti, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Vihreät haluaa jatkaa perusturvan muuttamista perustulon suuntaan.

- Tällä hetkellä palkansaajien ja yrittäjien välimaastoon putoavilla itsensä työllistäjillä ja mikroyrittäjillä on selkeästi heikompi sosiaaliturva kuin jatkuvassa työsuhteessa työskentelevillä tai yrittäjillä. Haluamme tehdä kaikesta työstä kannattavaa, Alanko-Kahiluoto päättää.

Lisätietoa Vihreiden perustulomallista: http://www.vihreat.fi/perustulo