Vihreät: työ koulutuksen, ympäristönsuojelun ja uusiutuvien energiamuotojen puolesta jatkuu oppositiossa

Vihreät on päättänyt tänään valtuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa lähteä yksimielisesti hallituksesta. Vihreillä oli kolme ennakkoehtoa hallitukseen lähtemiselle: ensimmäinen niistä koski köyhyyden vähentämistä, toinen ympäristön- ja ilmastonsuojelun tason nostamista ja kolmas sitä, että uusia ydinvoimalupia ei myönnetä.

- Meille oli valtaisa pettymys, että hallitus päätti ehdottaa huojuvalle Rosatom-Fennovoiman ydinvoimahankkeelle uutta periaatelupaa. Päätös on suoraan ristiriidassa vihreiden hallitusyhteistyölle asettamien ennakkoehtojen ja hallitusohjelman kanssa. Valtuuskunta oli yksimielisesti lähtöpäätöksen takana, vihreän valtuuskunnan varapuheenjohtaja Jaakko Stenhäll kommentoi.

Fennovoimaa perusteltiin alunperin energiariippuvuuden vähentämisellä Venäjästä, nyt ydinvoimalan rakentaa ja sen suurin omistaja on Venäjän valtionyhtiö Rosatom. Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto toteaa ydinenergian olevan pääomasyöppö energiaratkaisu, joka vie edellytyksiä muiden vaihtoehtojen kehittämiseltä.

- On suuri pettymys, että kokoomus ja demarit haluavat sitoa pääomat vuosikymmeniksi riskialttiiseen ja heikosti työllistävään ydinvoimaan. Me voisimme valita myös uusiutuvan energian, jolla luotaisiin työtä koko Suomeen ja loisimme hyvinvointia koko maahan, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö toteaa, että taistelu kestävän energiatulevaisuuden puolesta ei ole ohi.

- Vääntö Rosatom-Fennovoiman osalta ei ole ohi. Vaihtoehtona oleva kotimaisen uusiutuvan ja energiatehokkuuden lisääminen merkittävällä ohjelmalla toisi työtä Suomeen, edistäisi teollisuutta ja lisäisi vientinäkymiämme. Samalla kun se tuottaisi energiaa nopeasti ja luotettavasti. Haluamme valjastaa muun muuassa auringon, tuulen ja biomassan kestävästi viemään Suomen koko maailman energiamurroksen menestyjäksi.

- Uskomme mahdollisuuteen voittaa tämän taistelun eduskunnassa ja pyrimme kannustamaan kansanedustajia yli puoluerajojen miettimään hanketta. Tämä on yksinkertaisesti jopa ydinvoimahankkeeksi poikkeuksellisen huono, Niinistö sanoo.

Vihreät haluavat olla rakentamassa kansanliikettä kestävän energiatalouden vaihtoehdon puolesta.

- Tähän työhön ovat tervetulleita kaikki ydinvoiman lisärakentamista vastustavista hallitus- ja oppositiopuolueiden kansanedustajista kansalaisjärjestöihin ja aiheesta huolestuneisiin yksittäisiin ihmisiin. Yhdessä olemme liike, Niinistö sanoo.

Vihreiden työ oppositiossa jatkuu köyhyyttä ja ydinvoimaa vastaan sekä muun muuassa koulutuksen, ilmaston- ja ympäristönsuojelun, uusiutuvien energiamuotojen ja itsensätyöllistävien puolesta.

- Vihreät ajavat samoja arvoja ja tavoitteita, olemme hallituksessa tai oppositiossa. Hallituksen esitykset punnitaan niiden meriittien mukaan. Pelkällä räksyttämisellä emme saa mitään aikaan. Olemme hallituksessa olleet kriittisiä esimerkiksi koulutukseen kohdistuviin säästöihin. Saimme budjettineuvotteluissa lisää rahaa peruskoulujen ja toisen asteen eniten tukea tarvitseville ja koulupudokkuuden torjumiselle. Jatkamme oppositiossa hallituksen haastamista, tavoitteenamme tehdä kouluistamme maailman parhaita, Niinistö lopettaa.

Ville Niinistön puhe puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa

Outi Alanko-Kahiluodon puhe puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa