Puolue korvaa sääntömuutoksen kulut, kun yhdistys vaihtaa vanhat sääntönsä puolueen mallisääntöihin.

Korvausperiaatteet

1. Paikallisyhdistyksille (myös kunnanosayhdistykset sekä ViNOn ja Vihreiden Naisten paikallisyhdistykset) korvataan sääntömuutoksen hinta (20 euroa ennakkotarkastetuista säännöistä), kun yhdistys ottaa käyttöön ennakkotarkastetut mallisäännöt. Linkit mallisääntöihin:

2. Valtakunnallisille henkilöjäsenyhdistyksille korvataan normaalin sääntömuutoksen hinta (75 euroa), jos ne ottavat käyttöön ainakin mallisääntöjen pykälän 5 (jäsenmaksut). Halutessaan isompaa sääntöuudistusta valtakunnallinen yhdistys voi hyödyntää oheisia ennakkotarkastamattomia mallisääntöjä:

3. Jos paikallisyhdistys haluaa tehdä muutoksia ennakkotarkastettuun mallisääntöpohjaan, puolue korvaa kustannuksista (75 euroa) saman verran kuin ennakkotarkastettujen sääntöjen käyttäminen maksaisi, eli 20 euroa.

• Edellytyksenä on, että järjestöpäällikkö tarkastaa ja hyväksyy tehdyt muutokset.

• Poikkeus: Jos yhdistyksen erityisluonne (esimerkki: Kainuun vihreät maakunnallisena yhdistyksenä) edellyttää muutoksia mallisääntöihin, voidaan tällaisen sääntömuutoksen kustannukset korvata yhdistykselle täysimääräisinä (75 euroa) järjestöpäällikön päätöksellä.

HUOM! Mainitut tukisummat perustuvat yhdistysrekisterin sähköisen ilmoituspalvelun hintoihin. Perinteinen paperilomakkeella tehty ilmoitus yhdistysrekisterille on kalliimpi (30 euroa ennakkotarkastetuista säännöistä, 100 euroa ennakkotarkastamattomista). Puolue suositteleekin kaikkia yhdistyksiään käyttämään sähköistä palvelua.

Tuen hakeminen

Tuki maksetaan jälkikäteen, ts. sen jälkeen kun yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin. Hakemus on vapaamuotoinen; siihen ei tarvitse kirjoittaa muuta kuin:

• yhdistyksen nimi
  • mihin haetaan korvausta (yhdistyksen sääntömuutoksen kuluihin)
  • summa (20 tai 75 euroa)
  • tilinumero, jolle korvaus maksetaan.

Hakemus toimitetaan puolueen järjestöpäällikölle joko sähköpostitse (osoitteeseen jarjestopaallikko@vihreat.fi) tai paperipostissa osoitteeseen:

Vihreä liitto r.p.
Järjestöpäällikkö
Fredrikinkatu 33 A, 3. krs.