Vihreiden hallituksen ja valtuuskunnan työn tukemiseksi on perustettu useita työryhmiä. Työryhmät seuraavat ja käyvät ajankohtaista keskustelua toimialaansa liittyvistä kysymyksistä ja tarpeen mukaan järjestävät seminaareja, keskustelutilaisuuksia sekä valmistelevat toimialaansa liittyvät pohjaesitykset hallituksen lausunnoiksi ja kannanotoiksi sekä valtuuskunnan hyväksymiksi ohjelmiksi (lisätietoa: ohjelmatyön strategia).

Puolueen työryhmätyö jaetaan neljään työryhmätyyppiin, joiden kautta työryhmien tehtävät, jäsenyydet ja toiminnan kesto hahmottuvat. Varsinaisten työryhmien lisäksi perustetaan tarpeen mukaan myös sähköisiä verkostoja.

Työryhmät kokoontuvat tarpeen mukaan, mutta pääosa työskentelystä tapahtuu yleensä sähköpostitse. Työryhmien kokouksiin osallistuville työryhmien varsinaisille jäsenille korvataan matkakulut Vihreiden matkustussäännön mukaisesti.

Työryhmien kokoonpanosta päättää puoluehallitus, ja niiden koostamisessa pyritään asiantuntemuksen ja kiinnostuksen lisäksi ottamaan huomioon alueellinen edustavuus ja sukupuolten tasa-arvo.

1. Perustyöryhmät

Kansainvälisten asioiden työryhmä

Työryhmän vastuulla ovat Euroopan vihreitä koskevat asiat, Global Greens -asiat, ulkopolitiikka sekä EU-asiat. Työryhmä on puolueen pysyvä työryhmä, sen sihteerinä toimii kv. asioiden päällikkö ja sen toimialaan kuuluu poliittisten linjausten lisäksi paljon käytännön asioiden järjestelyä.

Puheenjohtaja Anne Bland, jäsenet Sirpa Hertell, Espoo; Julianna Kentala, Helsinki; Iiris Kivimäki, Helsinki; Nikolai Klix, Helsinki; Merja Kähkönen, Helsinki; Kirsi Louhelainen, Espoo; David Pemberton, Helsinki; Vesa Saarinen, Helsinki; Mikko Strahlendorff, Helsinki; Nanna Sumuvuori, Helsinki; Juha Turkki, Sipoo; Heini Wiik, Jyväskylä; Maria Vuorelma, Helsinki; sihteeri Tanja Remes.

Kunnallispoliittinen työryhmä

pj. Krista Mikkonen, Joensuu; vpj. Petri Ojanen; sihteeri Tiina Elo; jäsenet:Jukka Ammondt, Jyväskylä; Marja Komppa, Jyväskylä; Leena Griinari, Kotka; Mari Holopainen, Helsinki ; Sirpa Hertell, Espoo; Erja Vaarala, Lohja ; Maire Kolimaa, Mikkeli; Pasi Lehti, Salo; Leo Lähde, Nokia; Päivi Sieppi, Hämeenlinna; Perttu Pesä, Tampere; Riku Merikoski, Pirkkala; Eeva-Liisa Nieminen, Tuusula; Minna Tuikka, Äänekoski; Jouko Pihlainen, Keuruu; Otto Lehtipuu, Helsinki; Katri Sarlund, Turku; Oras Tynkkynen, Tampere; Timo Juurikkala, Vantaa

2. Ohjelmatyöryhmät

CAP-työryhmä: pj. Satu Haapanen, siht Sampsa Heinonen, jäsenet Jukka Jonninen, Petri Leinonen, Lea-Elina Nikkilä, Juha Ossi, Elina Valkama, Kaisa Västilä, Juhani Kela. Työryhmän tehtävänä oli valmistella CAP-linjapaperi. Linjapaperi on hyväksytty, joten työryhmä ei enää toimi.

Demokratiatyöryhmä: pj. Erkki Perälä ja Rosa Meriläinen, siht. Ville-Veikko Mastomäki, jäsenet Stephen Condit, Aaro Häkkinen, Saara Ilvessalo, Silvo Kaasalainen, Petteri Nisula, Marja Pulkkinen. Työryhmän tehtävänä oli valmistella demokratiaohjelma. Ohjelma on hyväksytty, joten työryhmä ei enää toimi.

Eriarvoisuustyöryhmä: pj. Aleksi Laine, jäsenet Jukka Lindberg, Aura Lounasmaa, Anna Moring, Olli Orimaa, Tuomas Viskari, Jukka Väisänen - työryhmän valmistelema eriarvoisuusohjelma hyväksyttiin valtuuskunnassa syyskuussa 2012

Eurooppa-työryhmä: pj. Akseli Koskela, siht. Tanja Remes, jäsenet Antti Miettunen-Nordström, Laura Nordstöm, Tuomas Tuure, Tuomas Viskari, Vivan Storlund, Kimmo Östman, Reino Lampinen, Lasse Laukkanen

Kulttuurityöryhmä: pj. Anu Taivainen, siht. Hanna-Kaisa Lähde, jäsenet Harri Karvinen, Veera Lampi, Mirka Nokka, Sari Nokkanen, Tuuli Penttinen-Lampisuo, Aksu Piippo, Karoliina Niemelä

Taloustyöryhmä: pj. Jaakko Stenhäll, siht. Allan Seuri, jäsenet Jarmo Eskelinen, Juha Lehtiranta, Jukka Lindberg, Pasi Orava, Mari Puoskari, Heikki Sairanen

3. Seurantatyöryhmät

Kehityspoliittinen työryhmä

Työryhmän vastuulla ovat kehityspolitiikkaa sekä globalisaatiokysymyksiä koskevat asiat. Työryhmä työstää puolueen kehityspoliittiset linjaukset.

Puheenjohtaja Eekku Aromaa. jäsenet Minna Haarala-Barczinski, Heerhugowaard, Hollanti; Ville Elonheimo, Joensuu; Maaria Haikarainen, Lontoo/ Helsinki; Henna Hakkarainen, Helsinki; Inka Hopsu, Espoo; Mikko Häkkinen, Joensuu; Kalle Könkkölä, Helsinki; Laura Pitkänen, Pieksämäki; Kari Silfverberg; Janne Sivonen, Helsinki; Teemu Sokka, Helsinki; Sini Soljasalo, Mikkeli; Marko Ulvila, Tampere.

Oikeuspoliittinen työryöhmä

Toimeksiantona on toimiminen vihreän ministeriryhmän tukena oikeuspolitiikan alalla ja oikeuspolitiikan yleinen seuranta.

Puheenjohtaja Hannu Kokko, sihteeri Henna Ruusu; työryhmän jäsenyydet laitetaan myöhemmin hakuun.

Työryhmät 2010–2011

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!