Yhdistys saa uuden jäsenen

Tavallisesti yhdistys saa tiedon uudesta jäsenestä puolueen jäsenmaksuseurannan kautta. Joskus aktiivinen uusi jäsen ottaa itse yhteyttä yhdistykseen ja kertoo maksaneensa jäsenmaksun. Kun uusi jäsenmaksuseuranta tulee, on tärkeää, että yhdistyksen jäsenvastaava on mahdollisimman nopeasti yhteydessä uuteen jäseneen ja toivottaa hänet tervetulleeksi.

Jäsenen toivottaminen tervetulleeksi

Varsinkin pienemmissä yhdistyksissä kannattaa harkita, että yhdistyksen puheenjohtaja tai jäsenvastaava soittaisi uudelle jäsenelle ja toivottaisi hänet tervetulleeksi. Isommissa yhdistyksissä tämän voi tehdä myös sähköpostilla. Tässä on pohja, josta yhdistys voi muokata mieleisensä tervetulosähköpostin:

Hei (uuden jäsenen nimi)!

Tervetuloa Koijärven Vihreiden jäseneksi! Hienoa, että olet päättänyt tukea meitä jäsenyydelläsi.

Koijärven Vihreät on (paikat) alueella toimiva Vihreiden paikallisjärjestö. Liittymällä meihin sinusta tulee samalla puolueen jäsen. Yhdistyksemme on jäsenenä myös (piirijärjestön nimi). Yhdistyksellämme on (numero) jäsentä ja (tieto muutamista tärkeimmistä kunnallisista luottamustehtävistä).

Yhdistyksemme edistää alueella Vihreitä arvoja: luonnon- ja ympäristönsuojelua, kestävää taloutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Paikallisista kysymyksistä meille ovat erityisen tärkeitä (muutama paikallinen asia).

Sinut liitetään yhdistyksemme sähköpostilistalle, jonka kautta saat tuoreimmat tiedot yhdistyksemme ajankohtaisista asioista. Kerro meille, mikäli et kuitenkaan halua olla listalla. Tietoa saa myös yhdistyksen verkkosivuilta (verkkosivujen osoite).

Seuraavat tapahtumamme ovat (tapahtuma, aika ja paikka) ja (tapahtuma, aika ja paikka). (tietoa vaaleista, jos vaalit ovat lähestymässä) Toivottavasti tapaamme näissä merkeissä. Mikäli sinua kiinnostaa aktiivisempi toiminta yhdistyksessämme, on meillä tarjolla pieniä ja suuria tehtäviä, joista löytyy varmasti mielekästä tekemistä kaikille. Jos haluat kuulla lisää, niin kannattaa olla yhteydessä puheenjohtajaamme (nimi, yhteystiedot).

Mikäli sinulla on mitä tahansa kysyttävää Koijärven Vihreistä tai puolueen jäsenyydestä yleensä, älä epäröi olla yhteydessä.

Ystävällisin terveisin,

(allekirjoitus, yhteystiedot)

Uusien jäsenten aktivointi

Yhdistyksissä ei ole koskaan liikaa aktiiveja. Liian pieni aktiivien määrä voi johtaa toimijoiden väsymiseen ja yhdistyksen toiminnan jämähtämiseen paikoilleen. Siksi uusien jäsenten aktivointi on erityisen tärkeää.

Jos jäsen itse kertoo olevansa kiinnostunut aktiivisemmasta toiminnasta, on tärkeää, että hän myös pääsee mahdollisimman nopeasti mukaan aktiivisempaan toimintaan. Aluksi häntä voi pyytää mukaan pienempiin tehtäviin, ja jos innostus jatkuu, niin myöhemmin vastuullisempiin toimiin. Yhdistyksen on hyvä olla selvillä aktiivin taustoista, jotta hänelle voidaan löytää mahdollisimman mielekäs tapa osallistua. Ainakin seuraavat asiat on hyvä ottaa huomioon:

- Aika: Onko aktiivi kolmen lapsen yksinhuoltaja vai eläkeläinen? Paljonko aikaa hänellä on mahdollista antaa yhdistykselle?

- Yhteydet: Onko aktiivi mukana myös muissa järjestöissä? Tuoko hän työnsä kautta hyödyllisiä yhteyksiä?

- Taidot: Onko aktiivi ATK-guru, loistava leipuri, graafikko tai muusikko? Monenlaisille taidoille voi tulla käyttöä.

Tukea alkutaipaleelle

On tärkeää varmistaa, että uusi aktiivi saa kaiken tarvitsemansa tuen toiminnassaan. Hänelle ei saa tulla sellaista tunnetta, että hänet on laitettu yksin vastuuseen jostain asiasta, josta hän ei tiedä tarpeeksi. Aivan erityisen tärkeää on muistaa myös kiittäminen!

Uudella aktiivilla täytyy olla myös oikeus epäonnistua. Kun ihminen järjestää ensimmäistä kertaa elämässään toritapahtumaa, on ymmärrettävää, että se ei välttämättä suju niin kitkattomasti kuin joltakulta, joka on ollut mukana toiminnassa 20 vuotta. Jokaisen on kuitenkin aloitettava jostain, ja siksi on tärkeää, että uuden toimijan kritisointi tehdään rakentavasti ja positiivisessa hengessä.

Vihreissä on tapana kierrättää tärkeimpiä luottamustehtäviä. Mikäli yhdistyksessä vain riittää innokkaita toimijoita, kannattaa vanhojen aktiivien antaa heille tilaa. Sapattivuosi voi tehdä hyvää monen peräkkäisen puheenjohtajakauden jälkeen.

Jäsenhankinnan pääsivu