Vaalien yhteydessä monet tiedotusvälineet, järjestöt jne. tekevät omia vaalikoneitaan. Myös Vihreillä on oma vaalikone. Vaalikoneet ovat ehdokkaille ilmaista mainostilaa, jota kannattaa ehdottomasti käyttää.

Jos vaalikoneessa on tilaa ehdokkaan omille kommenteille, kannattaa niitä kirjoittaa. Äänestäjä saa ehdokkaasta paremman kuvan, kun pelkän rasti ruutuun -vastauksen lisäksi ohessa on myös täsmentävää tekstiä.

Tälle sivulle kerätään tiedot eri vaalikoneista ja niiden mahdollisista salasanoista yms. Myöhäisessä vaiheessa nimetyt ehdokkaamme (n. marraskuun jälkeen) eivät välttämättä ole saaneet henkilökohtaisia salasanoja - tällöin kannattaa ottaa yhteys toimistollemme.

Kansalaisjärjestöjen vaalikone

Ehdokkaat voivat esitellä näkemyksiään siitä, miten globaali köyhyys voidaan poistaa. Vaalikoneen ovat tehneet yhdessä 17 kehityskysymyksien parissa työskentelevää järjestöä, joiden mielestä myös Suomen pitäisi kantaa vastuunsa äärimmäisen köyhyyden poistamisesta maailmasta. 16 rasti ruutuun -kysymystä + kommentit.
www.07vaalikone.fi
Vihreiden ehdokkaiden tunnussana: vih8t3

Vaalikone uskonnonvapaudesta

Vapaa-ajattelijain liiton laatima vaalikone. 10 rasti ruutuun -kysymystä.
Vaalikoneeseen
Vihreiden ehdokkaiden koodi: 682766

Animalian ehdokaskysely

Yhdeksän rasti ruutuun -tyyppistä kysymystä.
www.animalia.fi/Default.aspx?tabid=1966

Vastaamaan pääsee salasanalla eduskunta2007.

Yleisradion vaalikone

Ehdokkaat pääsevät vastaamaan tammikuun 2. viikolla. Yleisradio toimittaa sähköpostilla ehdokaskohtaiset salasanat ja ohjeet 10.—11.1. Vastausaika päätty 31.1. klo 16 ja kone avautuu yleisölle 1.2. Vastausajan päättymisen jälkeen ja koneen avauduttua yleisölle ehdokkaiden käyttäjätunnukset eivät enää toimi.

www.yle.fi/ehdokaskone07

Jos et ole saanut tunnuksia 12.1. mennessä, ota yhteys Ulla-Marja Kokkoon .

Vastausten oheen voit liittää oman valokuvasi vaalikoneessa olevien ohjeiden avulla. Vihreiden kuva-tunnukset ovat:

käyttäjätunnus: vihrkuvat
salasana: 3p5nj5vn

Käyttäjätuki. Jos on kysyttävää ehdokaskoneen toiminnasta tai kysymyksiin vastaamisesta, ota yhteys vaalikone.tuki@yle.fi. Puhelimitse käyttäjätukea on saatavilla 10. – 31.1. arkipäivisin klo 15 – 16, puh. 09-1480 5439. Ruotsinkielinen käyttäjätuki palvelee 10. – 31.1. arkipäivisin klo 11 – 12, puh. 09-1480 7268. Ruotsinkielisen käyttäjätuen sähköpostiosoite on: val@yle.fi.

Talouselämän vaalikone

Sisältää 43 kysystä, jotka käsittelevät verotusta, julkisen, yksityisen ja yritystalouden hoitoa sekä Suomen kilpailukykyä + 8 taustatietokysymystä. Ei kommentointimahdollisuutta, joten vastaaminen sujuu nopeasti huolimatta runsaista kysymyksistä. Vaalikone on avautunut 12.1.2007.

Henkilökohtaiset nettilinkit on toimitettu ehdokkaille sähköpostilla. Tiedot kateissa? Kirjoita Markku Alasaarelalle.

MTV3:n vaalikone

Avautunut. Ehdokkaille on lähetetty salasanat heidän omiin sähköpostiosoitteisiinsa. Tiedot kateissa? Kirjoita Markku Alasaarelalle.

Allianssin, SYL:n ym. vaalikone

www.nuortenvaalikone.fi - avautuu 25.1. Vastauksia voi muokata 24.1. asti.

Mukana Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry, Ammattiin Opiskelevat - SAKKI ry, Suomen Ammattikorkeakouluopiskelijayhdistysten Liitto - SAMOK ry, Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry, Suomen Lukiolaisten Liitto SLL ja Suomen Opiskelija-Allianssi ry - OSKU.

Kysymykset on lähetetty sähköpostitse kaikille ehdokkaille. (Aiemmin mainittu tieto, että kone olisi vain alle 30-vuotiaille ehdokkaille, oli virheellinen.) Jos salasanasi on hukassa, pistä meiliä perttu.vepsalainen@syl.fi ja ilmoita puolue, nimesi ja vaalipiirisi numero (katso tästä numero), niin saat tiedot uudelleen.

Vihreiden oma vaalikone

Vihreillä on näissä vaaleissa ensimmäistä kertaa oma vihreä vaalikone. Sieltä löytyy jokaiselle äänestäjälle oma vihreä ehdokas, jonka näkemykset ovat lähinnä omia. Vihreä vaalikone antaa äänestäjälle tulokseksi viisi vihreää ehdokasta.

Ehdokaskone löytyy osoitteesta:

Tunnus, jolla ehdokkaat voivat rekisteröityä ja vastata koneeseen on:
vihreat_rek (tunnus)
ni5mfvkf (salasana)

Täytä henkilötiedot huolellisesti. Sen jälkeen siirry valikossa kohtaan 2. Vaalikonekysymykset - täytä ne, voit lisätä myös kommenttisi. Ja sitten lopetus, jossa on tietoja vastaamisesta ja muokkaamisesta. Lopuksi "poistu koneesta"

Vaalikone käännetään myös ruotsiksi. Voit siis kirjoittaa kommenttisi myös ruotsiksi tai sekä ruotsiksi että suomeksi. Kysymykset ovat samat.

Huomioi myös kysymyksen painoarvo. Onko kysymys sinulle tärkeä vai vähemmän tärkeä. Tällä saamme hajontaa.

Henkilötietojen täyttämisen jälkeen ehdokas saa ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen tunnuksen ja salasanan, jolla hän voi myöhemmin halutessaan muokata ja täydentää vastauksiaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että ehdokas mahdollisuuksiensa mukaan antaa toimivan (ja henkilökohtaisen) osoitteen.

Helsingin Sanomien vaalikone

Ehdokaskohtaiset salasanat ja tunnukset on toimitettu 22.1. jälkeen sähköpostitse ehdokkaille.

Hufvudstadsbladets etc. valmaskin

Hufvudstadsbladet, Jakobstads Tidning, Vasabladet och Åbo Underrättelser öppnar i februari en gemensam valmaskin. Valmaskinen riktar sig till kandidaterna i Helsingfors,
Nylands, Egentliga Finlands och Vasa valkrets. Information har kommit med e-post.

Valmaskinen har sammanställt 40 frågor. Svara före den 5 februari.

Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen kysely

SEY ry haluaa kartoittaa eduskuntaehdokkaiden näkemyksiä eläinsuojeluasioihin liittyen. Sivuilla on seitsemän kysymystä eläinsuojeluasioista.

"Eränkävijöiden" kysely

Kysymykset lähetetty ehdokkaat-info-listalle 19.1. Vastaukset tulevat sivulle
www.erankavijat.net

Terveyden edistämisen keskuksen kysely

Kysymykset on lähetetty ehdokkaille sähköpostitse. Vastausaika päättyi 4.2.

Adoptio- ja  monikkoperheiden kysely

Vaalikysely löytyy osoitteesta
http://195.197.229.3/yhteiset/kyselyt/vaalikysely2007/ . Vastaaminen ei vaadi tunnuksia. Vastausaikaa on 1.-15. helmikuuta. Tämän jälkeen kysely suljetaan ja henkilökohtaiset vastaukset ovat luettavissa järjestöjen nettisivuilla www.adoptioperheet.fi ja www.suomenmonikkoperheet.fi.

Terveydenhuollon vaalikone

Vaalikoneessa on yhdeksän monivalintakysymystä terveydenhuollon ongelmista. Lisäksi voit halutessasi täydentää vastauksiasi vapaakenttään. Vaalikoneesta saat hyödyllistä materiaalia kampanjaasi. Kunkin kysymyksen yhteydestä löydät monipuolista ja tiukkaa tietoa aiheesta sekä ongelman ratkaisumalleista. Materiaali on vapaasti hyödynnettävissä.

www.terveydenhuollonvaalikone.fi/ehd2007/

Vaalikone aukeaa yleisölle 19.2.

Puhdas Itämeri -vaalikone

www.puhdasitameri.fi/eduskuntavaalit2007/

Jokaisella ehdokkaalla on mahdollisuus näkyä sivuilla vastaamalla kyselyyn. 7
kysymystä, joihin voi vastata n. 500 merkin vastauksilla.

Raittiuden ystävien kysely

www.raitis.fi/kysely - 13 K/E/Eos-kysymystä. Ei vaadi tunnussanoja tms.

IRC-gallerian vaalikone

ehdokas.irc-galleria.net/

Puoluekohtainen salasana: 22525750

Imetyksen tuki ry:n vaalisivusto

Ehdokkailla on mahdollisuus jättää sivustolle oma mielipite imetyksestä.

Suomen Linux-käyttäjien yhdistyksen kysely

Kysely liittyen vapaisiin ohjelmiin ja niiden käyttöön hallinnossa. Ehdokkaiden toivotaan vastaavan kysymyksiin helmikuun aikana, sillä maaliskuun alussa yhdistys tekee yhteenvedon ja lehdistötiedotteen vastauksista. FLUGin vaalikyselyihin liittyvät lehdistötiedotteet ovat saaneet aiemin hyvin julkisuutta alan lehdissä.

Puolue: Vihreät
Tunnus: do7jbqx3

Kysely löytyy osoitteesta:
Ongelmatapauksissa voitte ottaa yhteyttä arto.inkala@flug.fi

Pelastustoimen palvelutasokysely

Vastaus toivotaan 5.3. mennessä. Kysely:

Taustatietoa on ehdokkaat-info-listalle 21.2. lähetetyssä viestissä.