Vihreiden uusi Suomi on ilmastonsuojelun edelläkävijä, jonka luonto on puhdas ja jossa eläimistä pidetään hyvää huolta.

Ilmastonmuutos ei ole vain yksittäinen ongelma, vaan politiikan kaikkien osa-alueiden läpileikkaava teema. Tavoitteemme on säätää Suomeen kunnianhimoinen, päästöjä nopeasti rajoittava ilmastolaki, josta muidenkin kelpaa ottaa mallia. Ilmastonmuutoksen torjuminen voi maksaa, mutta Suomi voi myös menestyä uuden vähäpäästöisen teknologian tuottajana.

Nykyisin eliölajeista joka kymmenes on uhanalainen. Uudessa Suomessa vaalimme luonnon monimuotoisuutta ja eläinten oikeuksia. Sukupuutto ei vaani saimaannorppaan, ja turkistarhauksesta on luovuttu. Kalavedet ovat kirkkaat ja Itämeri puhdas.

Puhdas ympäristö näkyy myös lautasella. Laadukkaita, aitoja raaka-aineita ja paikallisesti tuotettua ruokaa pitää tukea, jotta puhdas ja terveellinen luomu- ja lähiruoka eivät jää pienen piirin ylellisyydeksi. Uuden Suomen kouluissa ja päiväkodeissa on tarjolla myös maistuvaa kasvisruokaa.

Vihreiden poliittinen ohjelma

Vihreiden periaateohjelma

Vihreät ja ydinvoima

Luonto- ja eläinmanifesti - tavoitteita ensi vaalikaudelle