Kristian von Essen, Siuntio/Sjundeå

"Puoluevaltuuskunta on tärkeä elin, jonka työn tuloksena syntyvät puolueen tärkeimmät ohjelmat, strategiat ja linjaukset. Valtuuskunnassa keskustellan perusteellisesti ja avoimesti puolueen ajankohtaisista asioista. Koska valtuuskunta edustaa puoluekentän läpileikkausta, toimii se myös yhteydenpitokanavana puolueen eri yhdistysten, puoluehallituksen, eduskuntaryhmän, ministeriryhmän ja MEPin väillä.

On suuri kunnia johtaa puhetta tässä puoluekokouksen jälkeen korkeimmassa puolue-elimessä. Edeltäjäni Katri Sarlund oli mielestäni loistava puheenjohtaja; kokoava, oikeudenmukainen, huumorintajuinen ja tarvittaessa myös napakka. Teen kaikkeni jotta valtuuskunnan hyvä ja keskusteleva ilmapiiri saisi jatkoa.

Olen siuntiolainen yrittäjä ja neljän lapsen isä. Toimin Uudenmaan vihreiden piirihallituksen varapuheenjohtajana ja minulla on kokemusta vihreistä luottamustehtävistä niin puolueen sisällä kuin kunnallispolitiikassakin.

Olen osallistunut erittäin aktiivisesti muun muassa puolueen strategia-, vaaliohjelma- ja kampanjatyöryhmiin sekä toiminut puoluevaltuuskunnan varajäsenenä. Siuntiossa olen toisen kauden valtuutettu ja kunnanhallituksen jäsen.

Under denna partikongress godkänns partiets Strategi 2015. I den version som Ni har fått ta ställning till slås det entydigt fast att partiet under de närmaste åren skall utveckla sin information på svenska och också i övrigt bli tvåspråkigt de facto. Genom att välja mig till ordförande för De Grönas delegation tar partiet ett steg i rätt riktning."