Jyrki Kasvi, Espoo

"Olen 45-vuotias espoolainen kansanedustaja ja tekniikan tohtori. Ennen poliittista uraani työskentelin tutkijana Teknillisen korkeakoulun työpsykologian ja johtamisen laboratoriossa, mistä juontaa kiinnostukseni tietoyhteiskuntapolitiikkaan ja työelämän laadulliseen kehittämiseen.

Päätyön ohella arvioin Euroopan Unionin komissiolle tutkimusmäärärahahakemuksia ja projektien tuloksia, minkä peruja seuraan edelleen tiiviisti EU:n ja Suomen tiede- ja teknologiapolitiikkaa.

Olen nyt toiminut kaksi vuotta vihreiden varapuheenjohtajana, mutta moni Espoon puoluekokouksessa antamani lupaus on edelleen lunastamatta. Siksi tavoittelin toista varapuheenjohtajuuskautta. Niitä vihreiden sisäisen kulttuurin keskeisiä haasteita, joihin haluan olla mukana tällä varapuheenjohtajuuskaudella etsimässä ratkaisua ovat:

• Vihreiden asema on pienissä kunnissa edelleen tukala. Aktiivisia jäseniä on vain kourallinen, ja ympäristön paine on kova. Jos vihreät haluavat laajentaa kenttänsä kasvukeskuksista aidosti koko maan kattavaksi puolueeksi, meidän on tuettava näitä pienten kuntien vihreitä puurtajia ennen kuin he palavat loppuun.
  • Poliittinen toiminta ei saa olla puuduttavaa puurtamista. Työn tuloksellisuus ja luovuus riippuu siitä, miten hyvin ihmiset voivat, ja siinä meillä on paljon parantamisen varaa. Onko meillä kokousten ja esityslistojen puristuksessa enää hauskaa  yhdessä? Puoluetoimistolla, piireissä, järjestöissä? Työpsykologian tutkijana näen ympärilläni yhä enemmän uupumuksen merkkejä.
  • Vihreät ovat olleet tietoverkkojen poliittisen hyödyntämisen edelläkävijöitä. Itsetyytyväisyyteen ei ole kuitenkaan aikaa, sillä uusia teknologioita ja niitä hyödyntäviä toimintatapoja kehittyy jatkuvasti. Edellä pysyminen vaatii jatkuvaa työtä ja voimavaroja, vaikka niille vähille resurreilla olisi niin paljon muutakin käyttöä.

Poliittisena tavoitteenani haluan nostaa vihreiden politiikassa esiin erityisesti kansalaisoikeudet. Me olemme tottuneet pitämään liiankin itsestäänselvänä, että vihreät puolustavat tasa-arvoa ja kansalaisoikeuksia, ehkä siksi me emme aina muista nostaa niitä esille niin ärhäkkäästi kuin pitäisi.

Tutuista poliittisista teemoistani aion pitää esillä myös kansalaislähtöistä tietoyhteiskuntapolitiikkaa, mielenterveyspolitiikkaa ja työelämän pelisääntöjen kehittämistä. Etenkin mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy ja psyyken sairauksien hoito on jätetty Suomessa aivan liian vähälle huomiolle suhteessa niiden inhimilliseen ja taloudelliseen merkitykseen.

Lisätietoja: http://kasvi.org/