Eero Yrjö-Koskinen, Riihimäki

"Hämeen Vihreät on kevätkokouksessaan 5.4. päättänyt ehdottaa minua puolueen varapuheenjohtajaksi. Olen tästä mahdollisuudesta hyvin kiitollinen.

Olen 46-vuotias, naimisissa ja minulla on kaksi lasta. Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri.

Olen toiminut pian kaksi vuotta puoluehallituksen jäsenenä. Tehtävä on ollut monipuolinen ja antoisa. Uskon että osallistumisestani on ollut hyötyä vihreiden hallituslinjauksia valmisteltaessa.

Hallitustyöskentelyn ohella olen toiminut vihreiden ekologista verouudistusta ja metsälinjauksia käsitelleissä työryhmissä, Eurooppa-ryhmässä, turvallisuuspoliittisessa työryhmässä sekä vastikään perustetussa Green New Deal -työryhmässä.

Toimin myös Riihimäen kaupunginvaltuutettuna, pian työnsä päättävän (edellisen valtuustokauden) tarkastuslautakunnan puheenjohtajana sekä Teatterisäätiön hallituksen jäsenenä. Lisäksi olen vihreiden edustajana Riihimäen tulevaisuustoimikunnassa, joka valmistelee kaupungin säästötoimia tulevia vuosia silmällä pitäen. Olen toiminut myös Riihimäen Vihreiden hallituksessa ja Hämeen Vihreiden piirihallituksessa.

Olen työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana elokuusta 2002 alkaen. Sitä ennen olin seitsemän vuotta EU-parlamentin ja neljä vuotta YK:n palveluksessa. Näistä pari vuotta olin kehitysyhteistyötehtävissä Boliviassa. Olen ollut myös tutkijan, toimittajan ja tiedottajan tehtävissä. Toimin vihreiden ensimmäisenä liittosihteerinä puoluetta perustettaessa.

Vihreät ovat selviytyneet hallitusyhteistyöstä toistaiseksi tyydyttävästi. Olen kuitenkin huolissani puolueen poliittisesta liikkumavarasta. Varapuheenjohtajan ominaisuudessa pyrkisin edelleen puolustamaan vastuullista elämäntapaa, ympäristönsuojelua ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Niissä meillä ei ole varaa livetä.

Olen puoluekokouksen aikana työmatkalla Tukholmassa, mikä varmasti vaikeuttaa valintamahdollisuuksiani. Jätän ehdokkuuteni kuitenkin harkintaanne."

Lisätietoja: www.yrjo-koskinen.fi