Heli Järvinen, Kerimäki

"Olen ehdolla puolueen varapuheenjohtajaksi, koska uskon, että puheenjohtajistossa on kysyntää aidolle maaseudun puolestapuhujalle. Vihreys on vieläkin pääasiassa kaupunkilaisten harteilla, mihin on saatava muutos.

Tavoitteeni on edistää puolueen kannatuksen laajentumista koko maahan. Olen elävä esimerkki – ainoa Vihreä kansanedustaja aidosti katulamppujen ulkopuolelta - siitä, että vihreälle politiikalle ja arvomaailmalle on kannatuspohjaa koko maassa. Vihreät tarvitsevat lisää kansanedustajia myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, eikä niitä saada ilman peruskannatuksen kasvua ja aktiivista jäsenkampanjaa. Vihreät Naiset onnistuivat tuplaamaan jäsenmääränsä viime vuonna. Tätä kehitystä haluan varapuheenjohtajana viedä eteenpäin koko puolueessa.

Näen puolueella tulevaisuudessa kaksi tavoitetta ylitse muiden: ensimmäinen on näyttää suuntaa ilmastonmuutoksen hillinnässä eri tavoin vihertävien puolueiden keskellä. Meidän pitää johtaa tietä sitä kohti, että energiaystävälliset vaihtoehdot lämmityksessä, liikkumisessa, rakentamisessa ja kaikessa toiminnassa ovat myös niitä kukkarolle ystävällisimpiä. Keinoja uusiutuvan energian edistämiseen ovat myös syöttötariffit tuulivoimalle, biokaasulle ja metsäenergialle. Toinen päämäärä on tuloerojen kaventaminen verotuksen ja lainsäädännön avulla sekä peruspalvelut turvaamalla.

Vahvuuteni on iloinen ja välitön luonteeni: tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja minua on helppo lähestyä. Olen innokas kiertämään toreilla tapaamassa ihmisiä ja lupaan olla jatkossakin arki-iltoina notkeasti käytettävissä maakuntakierroksilla ja vaalitilaisuuksissa. Viestinnän ammattilaisena olen erityisen kiinnostunut kehittämään puolueen sisäistä ja ulkoista viestintää.

Anni Sinnemäen puheenjohtajakaudella toisin puheenjohtajistoon sopivaa tasapainoa niin iän kuin paikkakunnankin puolesta.

Olen 45-vuotias kerimäkeläinen kansanedustaja ja toisen kauden kunnanvaltuutettu. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja viestinnän opettaja. Ennen poliitikon uraa olen työskennellyt tv:ssä, radiossa ja eri lehdissä 20 vuotta sekä toimittajana että viestintäalan yrittäjänä. Vihreiden Naisten ja puolueen ikääntymispoliittisen työryhmän puheenjohtajana kiinnostukseni kohteita ovat erityisesti tasa-arvokysymykset sekä väestön ikääntymisen tuomat haasteet. Aiemmin olen toiminut Etelä-Savon Vihreiden hallituksessa. Perheeseeni kuuluu aviomies, kaksi täysi-ikäistä lasta ja kultainennoutaja.

Puhdasta energiaa!"