Johanna Karimäki, Espoo

"Olen 36-vuotias ensimmäisen kauden kansanedustaja ja ollut mukana vihreissä vuodesta 2002 kaikenlaisessa toiminnassa paikallistasolta lähtien. Ensimmäinen luottamustoimi oli Tapiolan seudun Vihreiden hallituksen jäsenyys 04 lähtien ja sittemmin olin kolme vuotta Tavin puheenjohtajana.

Valtakunnan tasolla olen neljättä vuotta Vihreiden Naisten hallituksessa ja puolueen tasa-arvotyöryhmässä olin 05-07. Nykyisin olen maaseututyöryhmän ja työelämätyöryhmän puheenjohtaja. Maaseututyöryhmä valmisteli puolueen maaseutuohjelman ja työelämätyöryhmä toimii työministerin tukena. Alkuvuodesta ryhmä teki paperin, jossa ideoitiin vihreää elvytystä.

Eduskunnassa ja valtuutettuna olen keskittynyt ympäristöasioihin, mutta myös perhepolitiikkaan kuten vanhusten ja omaishoitajien kysymyksiin ja erityisesti lasten ja nuorten asioihin. Vähävaraiset lapset ja opiskelijat ovat ne ryhmät, joiden paremman arjen puolesta olen toiminut aloitteellisesti. Eduskuntatyössä korostuvat myös valiokuntien kautta työelämäkysymykset, tasa-arvo, elintarvikeasiat, luonnon monimuotoisuus ja Itämeren suojelu. Poliittista kokemusta on kertynyt myös kaupunkisuunnittelulautakunnasta ja Uudenmaan maakuntavaltuustosta.

Perheeseeni kuuluu kaksi reipasta yläkoululaista ja pieni lemmikkikoira. Liikunta ja luonnossa liikkuminen on minulle henkireikä. Koko perheen yhteinen harrastus on kesäisin suunnistus, muuten mennään pääsääntöisesti lasten ja työn ehdoilla. Ammatiltani olen bioprosessitekniikan diplomi-insinööri ja olen suorittanut myös tuotantotalouden sivuaineen. Nykyinen työni eduskunnassa on hektistä ja nopeaa, aivan erilaista kuin tutkijan työni oli. Koulutustaustasta on hyötyä erityisesti ilmasto- energia- ja talouskysymyksissä.

Vihreä ajatusmaailma ja tapa toimia ottaa huomioon heikoimmassa asemassa olevat ja huolehtii myös tulevien sukupolvien tarpeista. Maailmalla ei ole aikaa odottaa. Tarvitaan enemmän meitä, jotka emme tingi ympäristönsuojelusta. Siksi meidän on saatava sanomamme perille paremmin. Haluan puolueen varapuheenjohtajana vahvistaa toimintaamme ruohonjuuritasolla, kohtaamisissa ihmisten parissa. Arjen ymmärrys ja kansalaispalautteen kuuntelu ovat tärkeitä asioita, joissa voimme toimia enemmän. Kannatuksemme kasvun pitää olla paljon voimakkaampaa kuin nyt, jotta ympäristöherätys saadaan vihrein voimin toteutetuksi.

Lisää tietoa löytyy nettisivuiltani www.johannakarimaki.fi"