Mikko Airto, Hyvinkää

"Tullessani Rovaniemen Vihreisiin 2004 viehätyin Vihreissä aidon suvaitsevaan ilmapiiriin ja siihen, että vastuuta annettiin niin uusille kuin vanhoille toimijoille. Tunsin oloni tervetulleeksi ja koin, että osaamistani arvostettiin.

Varapuheenjohtajana haluan kutsua lisää ihmisiä mukaan vihreään liikkeeseen ja varmistaa, että kasvava puolue tarjoaa edelleen jäsenilleen monia mahdollisuuksia toimia.

Työskenneltyäni puoluetoimistolla kaksien vaalien ajan olen tutustunut vihreisiin joka puolella Suomea. Jatkuvasti olen hämmästynyt siitä, millaisiin sankaritekoihin vihreät toimijat pienissä yhdistyksissä pystyvät. Ihmeitä tapahtuu, mutta usein niiden eteen joutuu tekemään hirvittävän paljon töitä, erään puoluetoimijan sähköpostin allekirjoituksessa lukee. Tällaisia ihmeitä Vihreät tekevät. Haluan kehittää puoluetta, joka innostaa yhä useampia ihmisiä tekemään pieniä ja suuria vihreitä ihmeitä. Pienestä alkanut liike on kasvanut tähän mennessä keskisuureksi hallituspuolueeksi ja voi kasvaa historiallisesti merkittäväksi poliittiseksi liikkeeksi.

Olen Lapin yliopistossa kasvatustieteiden maisteriksi opiskellut syntyperäinen helsinkiläinen. Työskentelen Hyvinkään kaupungin sivistystoimessa lasten ja nuorten palveluiden suunnittelijana. Sitä ennen työskentelin maahanmuuttajien peruskouluun valmistavan luokan opettajana ja aiemmin olen työskennellyt mm. tutkijana, kääntäjänä ja projektipäällikkönä.

Olen ollut koko ikäni mormoni ja toiminut muun muassa seurakunnan johtokunnassa Helsingissä, Rovaniemellä ja Hyvinkäällä. Vaikka Yhdysvallat ei ollut kypsä valitsemaan mormonia presidentiksi, niin ovathan Vihreät kypsiä valitsemaan mormonin varapuheenjohtajaksi?"

Mikko Airto

Vihreä historiani

Yhdistystoiminta ja työsuhteet
2005 Rovaniemen Vihreiden vaalipäällikkö ja hallituksen jäsen
2006 Rovaniemen Vihreiden puheenjohtaja
2006–2007 Vihreiden vaalisihteeri (osan aikaa vs. järjestösihteeri)
2008 Vihreiden kampanjakoordinaattori kunnallisvaaleissa
2009 Hyvinkään Vihreiden hallituksen jäsen

Vaalit
2004 kunnallisvaalit, Rovaniemi: varavaltuutettu ja kaupunginhallituksen varajäsen
2005 ylimääräiset kunnallisvaalit, Rovaniemi: varavaltuutettu ja koulutuslautakunnan jäsen
2007 eduskuntavaalit, Lapin vaalipiiri: ehdokas
2008 kunnallisvaalit, Hyvinkää: ympäristölautakunnan jäsen ja kaupunginhallituksen varajäsen
2009 eurovaalit, vaalipäivä on 7.6.

Puolueen työryhmät
2005–2007 lapsiperhepoliittisen seurantatyöryhmän jäsen