Touko Aalto, Jyväskylä

"Olen 25-vuotias viidennen vuoden valtio-opin pääaineopiskelija Jyväskylästä, jossa kohtaavat politiikan teoriat ja kansalaisaktivismi. Olen maakunnallinen vihreä, sosiaali- ja terveys- sekä työllisyyspolitiikkaan erikoistunut poliitikko, jonka arvomaailma on kuin nuoren vihreän naisen.

Yhdistän kunnallisen sosiaali- ja terveys- sekä työvoimapoliittisen asiantuntemuksen osaksi valtakunnallista vihreää politiikkaa ja varapuheenjohtajana keskittyisin etenkin näihin teemoihin korostetusti. Vihreiden tulee profiloitua entistäkin voimakkaammin sosiaali-, terveys- sekä talouspoliittisissa kysymyksissä, joissa minulla on paljon annettavaa puolueelle.

Maakunnat ovat edelleen huonosti huomioituna Vihreiden toiminnassa. Varapuheenjohtajana ottaisin keskeiseksi tehtäväksi maakunnallisten toimijoiden tukemisen, kannustamisen ja voimaannuttamisen, jotta ihmiset pystyisivät käyttämään omia taitojaan ja lahjojaan omaksi ja muiden hyödyksi mahdollisimman tehokkaasti.

Olen toiminut politiikassa 9 vuoden ajan, mutta vasta muutaman vuoden vihreissä, joka mahdollistaa minulle sekä tarvittavan etäisyyden että läheisen ymmärryksen vihreiden politiikkaan.

Pystyn ja tahdon olla vahvasti mukana puoleen kampanjointi- ja strategiatyössä, sillä nämä ovat ehdottomia vahvuuksiani politiikan opiskelijana ja pitkään politiikkaa seuranneena. Politiikan klassikoita ja nykyisen politiikan strategista ajattelua hyväksikäyttäen tulisin kirkastamaan, selkiyttämään ja vahvistamaan vihreiden asemaa näkyvänä yhteiskunnallisena keskustelijana ja uusien avauksien tekijänä.

Tulen jättämään yliopisto- ja aktiivisen nuorisopolitiikan tämän vuoden päätteeksi. En ole palkkatöissä, en opiskele aktiivisesti enkä ole perheellinen - teen vain vihreää politiikkaa. Elämäntilanteestani johtuen etunani voi pitää aikaa, jonka pystyn käyttämään äärimmäisen motivoituneesti tehtävään.

Minun vihreät edustavat ”smart poweria”, joka kykenee löytämään vaikeisiin ja monimutkaisiin ongelmarakenteisiin luovia sekä rohkeita ratkaisuja, jotka on vapaita aikansa eläneistä aatteista ja etujärjestöjen ohjauksesta. Voit lukea lisää kunta- ja eurovaalisivuiltani, blogistani tai vaikkapa facebookista."

Touko Aalto

Tärkeimmät luottamustehtäväni tällä hetkellä (CV:n löydät kotisivuiltani www.toukoaalto.com)

• Jyväskylän kaupunginvaltuutettu: perusturvalautakunnan jäsen ja työllisyysjaoston varapuheenjohtaja.
  • ViNOn ja JYYn hallitusten jäsenyys