Uusien EU-maiden työntekijöiden siirtymäaikakeskusteluissa vuonna 2004 vasemmiston solidaarisuus ei ulottunut suomalaista työntekijää pidemmälle. SDP ja Vasemmistoliitto kannattivat lakia vedoten suomalaiseen työttömyyteen ja Suomen työläisten hyvinvointiin. SAK väitti, että Suomeen tulisi 400 000 virolaista työntekijää ja vasemmisto uskoi, vaikka Virossa ylipäänsä käy töissä vain 585 000 ihmistä. Sen sijaan palvelualojen työntekijäjärjestöjen varoitukset vuokratyövoiman määrän lisääntymisestä vasemmisto jätti huomiotta.

Vasemmistoliitto myös vetosi siihen, että työlupia on mahdollista saada heti, jos Suomessa vain on tarvetta työvoimalle. Niitä on kuitenkin joutunut odottamaan jopa kuusi viikkoa, kun vuokratyöläisen saa lähtökohtaisesti päivässä. Vuonna 2006 hallituksen selonteon yhteydessä oli selvää, että vuokratyön määrä kasvoi ja että ulkomaalaisia työntekijöitä tuli vain tuhansia; yhteensä niitä oli Suomessa noin 15 000 v. 2006.

Siis miten niin estetään laveasti? Työvoimatoimistossa on virkailijat sitä varten, jotka arvioivat paikallista työmarkkinatilannetta. Jos on pulaa työvoimasta ja on tulijoita, niin työlupa tulee niin kuin manulle illallinen.” (Markus Mustajärvi, vas., 15.4.2004)

Näistä lähtökohdista pidän itsekin siirtymäaikaa järkevänä, eivätkä nämä nykyiset ongelmat johdu siitä siirtymäajasta -- Ongelmat tulivat minun mielestäni lähetettyjen työntekijöitten ja vuokratyön lisääntymisen myötä. -- Se, missä siirtymäaikalaki ei mielestäni ole toiminut, on ollut näitten ulkomaisten työntekijöitten kohdalla, elikkä he ovat olleet orjan asemassa.” (Tero Rönni, sd., 14.3.2006)