Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Aila Paaso

Kuvassa Aila PaasoOlen Aila Paaso, 61-vuotias iiläinen, kasvatustieteen tohtori, koulutuspäällikkö ja vihreä (sit.)

Olen naimisissa ja kahden aikuisen tyttären äiti. Asun 47 km päässä Oulusta pohjoiseen, Iijokitörmän maisemissa, hyvien marjastusmaiden keskellä. Käyn päivittäin työssä Oulussa Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa omalla autolla, joukkoliikennettä ei koululaiskuljetuksia lukuun ottamatta ole. Työhöni kuuluu myös matkustamista etupäässä Suomen isoissa kaupungeissa. Matkat sujuvat etelän suuntaan lentäen, kaksoisraidetta Ouluun odotellessa.  Vapaa-aikanani kuitenkin viihdyn erinomaisesti maaseudun rauhassa, luen, pyöräilen, kävelen, kasvatan kesäkukkia ja marjastan. Usein löydän itseni ihailemasta jokimaisemaa ja sen muuttuvaa värimaailmaa.

Työurani aloitin jo 14-vuotiaana koulutyön ohessa. Loma-aikoina ja iltasin tein töitä mm. nuorisokahvilan myyjänä, kukkakaupan kiireapulaisena ja ruokala-apulaisena. Keittäjän ja suurtalousesimiehen ammattien myötä työkokemusta kertyi sairaalan-, ravintolan, armeijan- ja eineskeittiön sekä henkilöstöravintolan eri tehtävistä.  Opettajaksi valmistuin 25-vuotiaana ja toimin ammatinopettajan tärkeässä tehtävässä 20 vuotta. Työni ohella jatkoin opintoja ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa. Tämän jälkeen avautuikin uusia urapolkuja ja sain tehdä töitä ohjauksen parissa opinto-ohjaajana sekä kehittää ammatillista koulutusta ja opetusta apulaisrehtorina ja koulutusjohtajana.  Olenkin sanan varsinaisessa merkityksessä elinikäinen oppija. Nykyisessä tehtävässäni ammatillisen opettajakorkeakoulun koulutuspäällikkönä vastuullani on opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen ja täydennyskoulutuksen järjestäminen.

Askeleen uudelle alueelle otin, kun lupauduin sitoutumattomaksi ehdokkaaksi vuoden 2012 kunnallisvaaleissa Iin Vihreiden listalle. Yhteiskunnalliset asiat ovat aina kiinnostaneet mutta puoluepoliittisen kotipesän löytäminen on tuottanut vaikeuksia. Perinteisen ryhmäkurin muovaamat poliittisten puolueiden autoritääriset toimintatavat ovat tuntuneet minusta vierailta ja aikansa eläneiltä. Maaseutu- ja erävihreiden uusi vihreä aalto on lähellä sydäntä. Koulutuksellinen tasa-arvo, työelämän osaamisen ennakointi, ammattiosaaminen ja luovuus, lähiruoka, bioenergia, hyvinvointitalous ja pohjoisen alueen elinvoiman turvaaminen ovat teemoja, joita haluan edistää.

Kuka?
Aila Paaso
Koulutuspäällikkö
61-vuotta
Ii

”Tulevaisuuden osaamisvaatimukset haastavat ammatillisen koulutuksen, opettajakoulutuksen ja täydennyskoulutuksen toimijat seuraamaan entistä monipuolisemmin työelämän ja yhteiskunnan kehitystä. Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen edellyttää ennakointimenetelmien kehittämistä, koulutuksen työelämävastaavuutta sekä osaamisen kehittämistä koulutuksen, työelämän ja muiden keskeisten sidosryhmien yhteistyönä.”

18.3.2014 Aila Paason blogi

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!