Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Anniina Kontiokorpi

Kuvassa Anniina KontiokorpiOlen Anniina Kontiokorpi, 33-vuotias parikkalalainen ympäristötekniikan DI.

Työskentelen Parikkalan kunnalla projektipäällikkönä ja vastuualueeseeni kuuluvat teknisen toimen hallinnon työtehtävät rakennuttamisinvestoinneissa. Reilut kymmenen vuotta sitten kiinnostuin linnuista. Lintuharrastukseni pyrähti käyntiin epätyypillisessä järjestyksessä, koska en tuntenut lintuja hyvin, mutta lähdin päättäväisesti mukaan lintujen rengastuskurssille. Lintujen rengastaminen imaisi minut täysillä sisään ja kaikki opinnoilta sekä työltä liikenevä aika kului metsissä. Sain oman rengastusluvan alle vuodessa.

Alusta alkaen pääpainopisteeni on ollut uhanalaisissa lajeissa. Erityisesti nyt politiikan astuttua mukaan elämääni, koska politiikka vie suuren osan vapaa-ajastani. Kerään erittäin uhanalaisesta valkoselkätikasta pesimäbiologista aineistoa Etelä- ja Pohjois-Karjalassa. Kymmenessä vuodessa olen rengastanut 116 valkoselkätikkaa. Pesien etsiminen, puissa kiipeily ja rengastaminen hoituvat parhaiten tiimityönä. Kolmen hengen tiimimme onkin rengastanut kymmenen vuoden aikana 280 valkoselkätikkaa. Lisäksi rengastan vaarantuneeksi luokiteltuja selkälokkeja. Rengastuksen avulla uhanalaisten lintujen suojelua, kannan kokoa ja toimien riittävyyttä pystytään arvioimaan. Mielenkiintoisin rengastuslöytöni on Gran Canarialla aikaa viettänyt Karjalan Pyhäjärvellä poikasena rengastettu selkälokki, joka on läntisin löytö koskaan suomalaisesta selkälokista.

Luonnon- ja ympäristönsuojelu, tasa-arvo ja muiden kunnioittaminen ovat syitä miksi olen valinnut puolueekseni Vihreät. Päädyin mukaan politiikkaan vuoden 2012 kunnallisvaaleissa, joissa tulin valituksi ensimmäiseksi koskaan Vihreäksi valtuutetuksi Parikkalassa. Oman kotikunnan asioihin tuntui luonnolliselta lähteä vaikuttamaan. Toimin Parikkalassa kunnanvaltuutettuna ja ennen työnkuvani muuttumista olin kaksi vuotta teknisen lautakunnan jäsen.

Kuka?

Anniina Kontiokorpi
Projektipäällikkö
33-vuotta
Parikkala

”Päädyin mukaan myös luonnonvaraisten loukkaantuneiden lintujen hoitoon, koska sain ja saan edelleenkin usein yhteydenottoja ihmisiltä, joiden pihapiirissä on havaittu loukkaantunut lintu. Ihminen on tällaisessa tilanteessa ymmärrettävästi neuvoton. Loukkaantuneelle eläimelle halutaan hankkia apua, mutta kun yritetään etsiä tietoa siitä, mihin yhteyttä tulisi ottaa, ei sitä juurikaan tahdo löytyä.”

13.7.2014 Anniina Kontiokorven blogi

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!