Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Juhana Suoniemi

Kuvassa Juhana SuoniemiOlen Juhana Suoniemi, 44-vuotias tamperelainen sotilastarkkailija ja yhteysupseeritoimiston varapäällikkö.

Työskentelen juuri nyt Damaskoksessa, Syyriassa. Työnkuvani sisältää muun muassa alueen poliittisen ja sekä tilanteen arviointia sekä yhteydenpitoa lähetystöihin ja Syyrian hallitukseen. Olen ollut kaksi vuotta armeijan palveluksessa Suomessa sekä ulkomaankomennuksilla Libanonissa, Israelissa ja Kosovossa yhteensä neljä vuotta.

Olen ollut pitkään Vihreiden passiivikannattaja ja käynyt äänestämässä puoluetta. Kuitenkin vuonna 2007, kun gradun kirjoittamiseni junnasi paikallaan matkojeni vuoksi ja luin paljon, aloin kokea, ettei maailma ole menossa oikeaan suuntaan. Silloinen vaimoni vinkkasi minua Pirkanmaan vihreiden piirijärjestön avoimesta työntekijän paikasta. Sain työn.

Olen nykyään Tampereen kaupunginvaltuuston jäsen ja ehdolla Eduskuntavaaleissa 2015. Tärkeitä teemoja itselleni ovat muun muassa kansainvälinen solidaarisuus, jota vihreät mielestäni pitää Suomessa ainoana puolueena yllä. Olen myös kiinnostunut kaupunkipolitiikasta: kaupungit eivät kehity itsestään ja Helsingin lisäksi myös esimerkiksi Tampereen, Turun ja Oulun kaupungistumista tulisi edistää. Tein aloitteen Tampereen delfinaarion lakkauttamisesta keväällä 2014. Olen yllättynyt siitä, kuinka paljon aihe herätti huomiota. Se kuitenkin tarkoittaa, että aika oli aloitteelle valmis.

Kuka?
Juhana Suoniemi
Sotilastarkkailija
44 vuotta
Tampere, Tammela

”Viheltää! Räjähti! Nämä armeijasta tutut varoitushuudot tulevat välillä mieleen ihan tavallisena arkipäivänä, ihan tavallisella damaskoslaisella kadulla. Vihellys kuuluu lähistölle putoavasta kranaatista.”

18.8.2014 Juhana Suoniemen blogi

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!