Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Mikko Välttilä

Kuvassa Mikko VälttiläOlen Mikko Välttilä, 39-vuotias somerolainen maanviljelijä ja lähiruokayrittäjä.

Olen yrittäjänä Suomen ensimmäisessä free range- eli ulkokanalassa ja kehittämässäni Vaahteramäen MunaEggsPress -suoramyyntipalvelussa.

Maatilani pellot ovat luomussa. Kasvatan niissä pääosin heinää lähistön luomulypsykarjalle sekä kokeiluluontoisesti parsaa ja humalaa. Ulkokanoja tilalla on 8500 kappaletta ja puolen vuoden myyntiponnistelujen jälkeen olemme juuri saavuttaneet tilanteen, jossa koko kanalan tuotanto myydään itse suoramyyntinä kuluttajille, ravintoloihin ja kauppoihin. Ulkokanan valitsin tuotantomuodoksi siksi, että se on meidän tilalle se sopivin tapa varmistaa eläinten hyvinvointi ja tasapainoisen rehun saanti.

Kanojen lisäksi meillä on Vaahteramäen Aittapossu – kesäpossupalvelu, jossa ihmiset voivat ottaa kesäpossun ja antaa meidän kasvattaa se oloissa, joissa hoito on ammattimaista ja asiantuntevaa ja possulla on mahdollisuus lajitovereidensa seuraan ja lajinmukaiseen käytökseen ulkotarhassa ja katetussa makuutilassa.

Suomalainen maaseutu ja sen pärjääminen on erityinen lempilapseni politiikassakin. Maaseutumme autioituu ja risukoituu kovaa vauhtia. Sille kehitykselle pitää tehdä loppu ja maaseudun pitää virkistyä ja alkaa uskoa mahdollisuuksiinsa jälleen. Ottaa siis asiansa taas omiin käsiinsä.

Olen sitä mieltä, että kaupungin ja maaseudun raja pitää saada poistettua ihmisten mielistä. Kaupunki ja maaseutu voisivat kulkea käsi kädessä kohti tulevaisuutta.  Niinhän ne ovat aina kulkeneetkin, mutta asukkailla on välillä ollut vähän vaikeuksia myöntää sitä. Lähiruoka toimii tässä kohtaa mainiona kosketuspintana. Kun maanviljelijä tuottaa oikein hyvää ruokaa ja myy sen suoraan kuluttajille, niin tuotteesta ja sen tuotannosta kertominen saa osapuolet ymmärtämään toisiaan. Maaseudun asioiden lisäksi olen erityisen kiinnostunut yrittäjyyspolitiikasta, sekä perheiden asioista.

Ruokahommien ja politikoinnin lisäksi minä olen kolmelapsisen uusioperheen isä, harrastelijasaksofonisti, sienestyshullu, lukutoukka aina silloin kun on aikaa ja pitkän tähtäimen esikoikirjailija. Oma romaani on puolessa välissä, mutta sille en ole ehtinyt antamaan ajatustakaan nyt hetkeen. Jonain päivänä se on kuitenkin valmis ja toivottavasti julkaistaankin.

Kuka?

Mikko Välttilä
maanviljelijä ja lähiruokayrittäjä
39-vuotta
Somero

”Olen kuitenkin jyrkästi sitä mieltä, ettei ihmisen tule luopua lihansyönnistä kokonaan. Ei edes ympäristönsuojelullisista syistä. Maailmassa on paljon paikkoja, joissa ihmisten elinehdot ovat aivan täydellisesti kiinni eläimistä, jotka pystyvät tehokkaasti käyttämään hyödykseen ympäristön niukkaa kasvillisuutta.”

31.1.2015 Mikko Välttilän blogi

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!