Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Päivi Ikonen

Kuvassa Päivi IkonenOlen Päivi Ikonen, juuri 53 vuotta täyttänyt äiti ja opetusalan ammattilainen Joensuusta.

Perheeseeni kuuluu kolme tytärtä, iältään 17–21. Koulutukseltani olen luokanopettaja ja erityisopettaja. Työurani aikana olen toiminut opettajan työn lisäksi rehtorina, tukipalvelujen koordinaattorina sekä opettajien täydennyskouluttajana. Tällä hetkellä työskentelen Liperin kunnassa erityisopettajana ja apulaisjohtajana. Oman työn ohella toimin Liperin kunnan hyvinvointikoordinaattorina.
Vapaa-aikaani kuuluu kotoilua, mökkeilyä, liikuntaa, käsitöitä ja kulttuurin kulutusta.

Nuorena olin innokas partiolainen ja varmaan jo niiltä ajoilta on syntynyt kiinnostus luonnonsuojeluun. Opiskeluaikoina -80-luvulla tuli marssittua rauhan puolesta ja ydinvoimaa vastaan. Vihreiden aktiivijäseneksi liityin kuntavaalien alla 2012. Nyt olen Joensuun kaupunginvaltuuston sekä -hallituksen jäsen. Halusin päästä vaikuttamaan lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyviin päätöksiin. Edelleen lapset, nuoret ja lapsiperheet ovat minulle tärkeitä. Oltuani kaksi vuotta sote-lautakunnassa, nousi myös ikäihmisten hoitoketjuihin liittyvä kehittäminen tärkeyslistan kärkeen.  Edelleen työttömyyden hoitoon ja sosiaaliturvaan on kiinnitettävä huomiota.

Olen kokenut, että kasvatuksen, koulutuksen ja oppilashuollon asiantuntemustani arvostetaan poliittisessa päätöksenteossa ja se tekee toimimisen kuntapolitiikassa mielekkääksi. Aloittelevana poliitikkona olen saanut mukavasti taustatukea kokeneemmilta konkareilta.

Kuka?
Päivi Ikonen
Erityisopettaja, apulaisjohtaja, hyvinvointikoordinaattori
53 vuotta
Joensuu

"Uuden vuoden kynnyksellä on tapana tehdä lupauksia. Kuulun niihin ihmisiin, jotka haluavat pitää lupauksensa, joten nyt on oltava tarkkana. Vuoden 2015 aikana lupaan olla tukena tyttöjeni aikuistumisessa, huolehtia Lappeenrannassa asuvan äitini asioista niin hyvin kuin pystyn, pitää itseni fyysisesti ja psyykkisesti hyvässä kunnossa ja hoitaa minulle annetut luottamustehtävät pontevasti."

Päivi Ikosen blogi 1.1.2015

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!