Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Silja Keränen

Kuvassa Silja KeränenOlen Silja Keränen, 31-vuotias kainuulainen vihreä diplomi-insinööri.

5,5 vuoden, yhdeksän muuton ja kolmen paikkakunnan (Oulu, Kuopio ja Singapore) jälkeen valmistuin ympäristötekniikan DI:ksi joulukuussa 2007. Töiden perässä muutin Helsinkiin, jossa ensin viihdyin koulutusyritys AEL:ssä vastaten vesihuoltoalan koulutuksista ja sen jälkeen Euroopan kemikaalivirastossa haastavassa, kansainvälisessä työssä. Kesken kiireisimmän rekisteröintimääräajan sain päähänpiston, että haluan muuttaa takaisin kotiseudulleni Kajaaniin. Pari vuotta meni, ja päähänpisto realisoitui keväällä 2012, jolloin irtisanouduin kemikaalivirastosta tietämättä mitä Kajaanissa tulen tekemään. Muuttokuorma kulki Kajaaniin kesäkuisena maanantaina, häitä tanssittiin perjantaina ja sunnuntaina sovittiin työhaastatteluaikaa Kainuun Edun kansainvälisen hankkeen projektipäälliköksi.

Edellisten eduskuntavaalien tuloslaskentaa seurasin Singaporessa, jossa Perussuomalaisten jytky sai minut laittamaan hakemuksen Etelä-Helsingin vihreiden jäseneksi. Tuolloin toimin aktiivisesti partiossa, Suomen Partiolaisten hallituksessa, joten poliittinen aktiivitoiminta sai odottaa kuntavaaleihin. Lähdin ehdolle Kajaanin kaupunginvaltuustoon, juuri paikkakunnalle muuttaneena ja sukunimenkin vaihtaneena paluumuuttajana. Kampanjointi kannatti, ja kaupunginvaltuuston lisäksi olen nyt kaupunginhallituksen ja maakuntavaltuuston jäsen. Politiikka on kyllä vienyt ihan mukanaan, vaikka ei tämä helppo laji ole. Maailmanparannusinto on kuitenkin niin kova, ja parhaiten se onnistuu politiikan kautta.

Kuka?

Silja Keränen
Ympäristötekniikan DI
31 vuotta
Kajaani

”Tällaisen edunvalvontayhteiskunnan kaikista huolestuttavin puoli on se, että kuka pitää huolta hiljaisista. Lapsista, tulevista sukupolvista, luonnosta, huono-osaisista. Eivät ne ole siinä kuorossa, jossa koviten huudetaan. Ja ääniäkin vaaleissa annettaviksi sieltä löytyy vähänlaisesti.”

Blogi 27.1.2015

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!