Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri suomen.

Tekla Kosonen

Kuvassa Tekla KosonenOlen Tekla Kosonen, utelias maailmanparantaja ja lukiolainen Helsingistä.

Muistan olleeni aina kiinnostunut kaikenlaisesta ympärilläni tapahtuvasta. Alle kouluikäisenä istuin tuntitolkulla kuuntelemassa aikuisten juttuja ja kiipesin mielelläni puihin, ihan vain testatakseni kuinka se onnistuu.

Sama uteliaisuus heijastui myöhemmin intoon lukea Helsingin Sanomia kannesta kanteen. Seurasin mielenkiinnolla kevään 2011 vaaleja, ja seuraavan kevään Pekka Haaviston vaalikampanja vaikutti vahvasti. Samalla ajatus Vihreisiin liittymisestä heräsi. Vihreät on ainoa puolue, joka ymmärtää ympäristön asettavan kiinteät rajat, joita ei voi ylittää ilman seurauksia. Kun täytin puolueisiin liittymiseen vaadittavat 15 vuotta kesällä 2013, naputtelin jäsenhakemuksen menemään ja liityin puolueeseen. Pian osallistuin ensimmäiseen Helsingin Vihreiden nuorten eli Nuhevin tapahtumaan ja pian olinkin koukussa!

Politiikkaa on paljon helpompi ja hauskempi seurata liikkeen sisältä. Samalla olen tutustunut ihmisiin ja ajatuksiin jotka ovat opettaneet huomaamaan politiikkaa kaikkialla. Henkilökohtainen on poliittiista, ja siksi esimerkiksi ruuan ympäristövaikutukset kiinnostavat. Maailmaa tulee tarkasteltua myös feministisin lasein; kouluni opiskelijakunnan hallituksen sukupuolijakoa tulee harmiteltua säännöllisesti. Vain kolme kahdestatoista on naisia! Harrastan ratsastusta ja olen huomannut, että tätä naisvaltaista harrastusta tuetaan paljon vähemmän kuin esimerkiksi miesvaltaista jääkiekkoa.

Olen toista vuotta Nuhevin hallituksessa ja osittain ikänikin puolesta pohdin usein, mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. Olisi huippua joskus tehdä politiikan kanssa leipätyötä, vaikkapa ministeriössä viranhaltijana tai jopa päättäjän asemassa. Niin kauas tulevaisuuteen on kuitenkin vielä matkaa. Tässä välissä haluan nauttia elämästä uiden kesäyössä, metsissä samoillen, perheemme karvaisempia jäseniä rapsutellen, nauraen ja uutta oppien. Ainiin! Ja kokoustaa, laskea ääniä, jakaa kortsuja toreilla, suunnitella toimintaa, toimia, puhua ja tehdä politiikkaa.

Kuka?

Tekla Kosonen
Lukiolainen
16 vuotta

"Miksi tuolla on vain kaksi naista?”

Tekla 7v, vuoden 2006 presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen aikaan. 25% ehdokkaista oli naisia.

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!