Vihreä kasvo -sarjassa esittelemme erilaisia vihreitä toimijoita ympäri Suomen.

Tiia Lintula

Olen Tiia Lintula, 33-vuotias järvenpääläinen. Pyöritän paikallista Uuno-Baaria kahden ystäväni kanssa ja opiskelen teologisessa tiedekunnassa sosiaalietiikkaa.

Olen politiikassa monessa mukana: olen Armon Vihreiden hallituksessa sekä Uudenmaan Vihreiden varapuheenjohtaja. Olen myös puolueemme valtuuskunnan jäsen ja puheenjohdan Järvenpään paikallisyhdistystämme. Kevään eduskuntavaaleissa olen ensimmäistä kertaa ehdokkaana Uudenmaan vaalipiiristä.

Uuno-baari oli ikäänkuin vahinkolapsi. En ollut ajatellut ryhtyä perustamaan baaria, kun minua pyydettiin mukaan. Nyt olen ollut osakkaana ja iloisena palkanmaksajana kaksi vuotta, haluan, että henkilökunta voi hyvin. Ajatukseni yrittäjyydestä ovat muuttuneet paljon: yrittäminen ei ole simppeliä hommaa vaan kovaa duunia, jossa pistää koko persoonansa ja elämänsä peliin. Sitä haluaa tehdä asiat hyvin. Vastapainoksi matkustelen 1-2 kertaa vuodessa – valitsen kohteita, jotka avartavat maailmankuvaani. Pian syntyvä esikoisemme sai alkunsa kuukauden häämatkallamme Mexikossa.

Vihreissä olen ollut mukana vuoden 2008 kunnallisvaaleista lähtien, kun päätin tupsahtaa paikallisyhdistyksemme hallituksen kokoukseen ja pestautua ehdokkaaksi. Monet hämmästelevät aktiivisuuttani, kun olen niin monessa mukana. Vihreissä toimiminen on kuitenkin itselleni todella luontainen ja mielekäs tapa olla yhteiskunnallisesti aktiivinen. Olen perusolemukseltani puuhakas, utelias ja iloinen.

Olen mukana ensimmäistä vuotta Armon Vihreiden hallituksessa. Nuori yhdistys muistuttaa, että Vihreissäkin on mukana kirkkomyönteisiä jäseniä. Näen kirkon laajana instituutiona ja isona osana kulttuuriamme. Mielestäni kirkko ja Vihreät jakavat yhteisiä arvoja: molemmat pyrkivät vastuullisuuteen huolehtimalla luonnosta ja kanssaihmisten hyvinvoinnista sekä puolustavat heikkojen ja syrjäytyneiden oikeuksia. Myös kohtuullisuuden tavoittelu elämäntavoissa yhdistää.

Kuka?

Tiia Lintula
Baarinpitäjä, teologian kand. 33-vuotta
Järvenpää

”Olisi mukavaa synnyttää kiihkotonta alkoholipoliittista keskustelua meidän vihreidenkin kesken. Millaista alkoholipolitiikkaa tuemme ja sitä kautta, millaista alkoholikulttuuria haluamme maassamme edistää? Itse ravintolayrittäjänä sekä oluenystävänä näkisin mieluusti, että Suomessakin saavutetaan sivistyneempi ja sosiaalisempi alkoholikulttuuri.”

Tiia Lintulan blogi 1.4.2014

Vihreä kasvo -osiossa esitellään Vihreiden toiminnassa mukana olevaa väkeä eri puolilta Suomea. Sivupalkista pääset tutustumaan heihin kaikkiin. Tutustuthan myös mahdollisuuksiin tulla mukaan toimintaamme – olet lämpimästi tervetullut!