< Takaisin maaliskuun vihreään kirjeeseen

Sanomalehdet ovat ennen vaaleja erityisen tarkkoja siitä, etteivät anna liikaa tilaa eduskuntavaaliehdokkaille. Vihreiden Uudenmaan piirin ehdokas Sirpa ”Siru” Kauppinen sai kuitenkin tällä viikolla näkemyksilleen reilusti tilaa Helsingin Sanomien jutussa.

Siinä esiteltiin Sirun, Otso Kivekkään ja piraattipuolueen Mikko Särelän malli Östersundomin joukkoliikennesunnitelmaksi. Heidän mielestään olisi järkevämpää rakentaa laaja, poikittaisliikennettä palveleva raitiotieverkko kuin kallis metrolinja Östersundomista Helsingin keskustaan.

Helsingin, Sipoon ja Vantaan yhteinen yleiskaavaluonnos ehdottaa Östersundomiin metroa.

Siru itse arvelee olennaisinta olleen, ettei hän hakenut mitenkään erityistä vaalijulkisuutta. Päin vastoin, ajatus työlään joukkoliikennesuunnitelman laatimisesta keskellä vaalikampanjaa tuntui vähän tyhmältä.

- Meidän mielestämme Östersundom ei vain voinut odottaa vaalien yli, koska asiat etenevät niin nopeasti. Alueen kaavaratkaisut ovat yksinkertaisesti huonoja, Siru kertoo.

Siru kertoo, että heidän mielestään ajatus metrosta ei ole järkevä, koska vain 21 prosenttia alueen asukkaista suuntaa aamuruuhkassa töihin Helsingin keskustaan. Puolet liikenteestä suuntautuu muualle Helsinkiin ja Vantaalle. Seudun ongelma on puuttuva poikittaisliikenne. Kehä III:n liikenteen lasketaan kaksinkertaistuvan seuraavien 20-30 vuoden aikana.

Kolmikko tuotti raitiotieverkosta 11-sivuisen suunnitelman linjakarttoineen ja kirjoitti avoimen kirjeen poliitikoille ja kaavoittajille. Se vakuutti myös Hesarin tekemään aiheesta uutisen.

- Pitää haluta oikeasti vaikuttaa johonkin ja tehdä uskottava juttu, Siru sanoo.

Projekti ei jää tähän, sillä kolmikko on lähiviikkoina avaamassa blogia, joka käsittelee vihreää kaupunkisuunnittelua.

Avoin kirje ja joukkoliikennesuunnitelma löytyvät täältä.